New generation of social entrepreneurs: Exploratory research and cross case study analysis of new generation of social enterprises
Nowe pokolenie przedsiębiorców społecznych – studium przypadku przedsiębiorstw społecznych pokolenia millenialsów

do pobrania/download PDF

Monika Tkacz
MIK, S. Coop.
Ibarra Zelaia Zelaigunea, 2, 20560 Oñati, Gipuzkoa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15678/ES.2016.2.02

SŁOWA KLUCZOWE

nowe pokolenie, przedsiębiorca społeczny, przedsiębiorczość społeczna, innowacja społeczna

KEYWORDS

new generation, social entrepreneur, social entrepreneurship, social innovation

STRESZCZENIE

Intensywny rozwój ekonomii społecznej jest coraz częściej kształtowany przez tzw. pokolenie millenialsów. Najnowsze raporty dotyczące przedsiębiorczości społecznej zauważają wzrost zaangażowania młodych przedsiębiorców w rozwój inicjatyw społecznych w skali globalnej. Artykuł podejmuje próbę weryfikacji kluczowych cech omawianego zjawiska oraz utworzenia profilu młodego przedsiębiorcy społecznego. W tym celu autorka analizuje studium przypadku wybranych przedsiębiorstw społecznych założonych przez młodych przedsiębiorców poniżej 30. roku życia. Próba obejmuje 71 podmiotów społecznych działających w Europe i na świecie. Badanie jakościowe dokonuje charakterystyki młodych przedsiębiorców społecznych według poszczególnych kategorii, m.in.: głównych typów innowacji społecznych, rodzaju wpływu społecznego i jego skali (globalna lub lokalna), orientacji rynkowej oraz specyficznych aspektów biograficznych i motywów działania w obszarze ekonomii społecznej. Badanie wykryło m.in. wzrost orientacji rynkowej, liczne technologiczne rozwiązania głównie w obszarze wykluczenia społecznego oraz zbliżone wartości czynników zachęcających i zmuszających (tzw. ‘pull/push factors’) mających wpływ na tworzenie się podmiotów ekonomii społecznej wśród młodych przedsiębiorców w wymiarze międzynarodowym.

ABSTRACT

The extensive development of social entrepreneurship transnationally is being increasingly shaped by youth entrepreneurs from the so-called millennial generation. The newest reports unveil that social entrepreneurship has become a youthful movement engaged in developing social initiatives worldwide. The article is an exploratory and pilot research with an objective to verify the profile of the new generation of social entrepreneurs. The author applies qualitative, narrative and cross case study analysis of the young social entrepreneurs (under the age 30) giving insights into 71 social ventures from 14 European countries and 5 overseas. The study focuses on e.g. innovation types, fields of operation, capacity of social impact, market orientation and revenue capacity models, founders’ biographical traits and their opportunity recognition patterns. The findings discover a few leading features within the members of the new generation of social entrepreneurs such as, inter alia, increasing market orientation, high utilization of technological solutions (especially in the area of social exclusion) or approximate level of pull and push factors that engage young entrepreneurs to create social enterprises.

LITERATURA / REFERENCES

Andersson T., Curley G.M., Formica P. (2010). Knowledge-Driven Entrepreneurship: The Key to Social and Economic Transformation. New York: Springer.
Ashoka (2017). Ashoka’s Vision Realizing the ‘Everyone Changemaker’ World.
Ashoka (2013). The 10th annual Skoll World Forum, https://www.ashoka.org/en/story/10-things-ilearned-skoll-world-forum-2013.
Bacq S., Hartog C., Hoogendoorn B., Lepoutre J. (2011). Social and Commercial Entrepreneurship: Exploring individual and organizational characteristics. Zoetermeer, The Netherlands.
Benadusi M., Sapienza R. (2012). “New Generation of Social Entrepreneurs”, Explanatory Case Study Series, EFESEIIS.
Borzaga C., Defourny J. (eds.) (2001). The emergence of social enterprise. London: Routledge.
Bosma N.S., Schøtt T., Terjesen S.A., Kew P. (2016). Global Entrepreneurship Monitor 2015 to 2016: Special Report on Social Entrepreneurship. Global Entrepreneurship Research Association, www.gemconsortium.org.
Condie J. Cooper. A.M. (2015). Dialogue of Sustainable Urbanization: Social Science Research and Transition to Urban Contexts. Penrith, N.S.W.: University of Western Sydney.
EFESEIIS (2016). Enabling the Flourishing and Evolution of Social Entrepreneurship for Innovative and Inclusive Societies, http://www.fp7-efeseiis.eu/.
Forbes (2012). Five Predictions For the Future of Social Entrepreneurship, https://www.forbes.com/sites/ashoka/2012/11/19/five-predictions-for-the-futureof-social-entrepreneurship/#422e57c3508d.
Forbes Europe (2016). 30 under 30 Social Entrepreneurs in Europe, https://www.forbes.com/30-under-30-europe-2016/social-entrepreneurs/#7cd8c8f5bd5b.
Forbes Europe (2017). 30 under 30 Social Entrepreneurs in Europe, https://www.forbes.com/30-under-30-europe-2017/social-entrepreneurs/#15ed99d2154d.
Forbes Global (2016). 30 under 30 Social Entrepreneurs, https://www.forbes.com/30-under-30-2016/social-entrepreneurs/#90d87574a320.
Forbes Global (2017). 30 under 30 Social Entrepreneurs, https://www.forbes.com/30-under-30-2017/social-entrepreneurs/#26fd3c4a1332.
Global Opportunity Network (2017). Report, http://globalopportunitynetwork.org/the-2017-globalopportunity-report.pdf.
GEM Consortium (2017a). What is GEM?, http://www.gemconsortium.org/.
GEM Consortium (2017b). Entrepreneurs Worldwide turn their focus on doing good, http://gemconsortium.org/about/news/34.
Johnson S. (2003). Young Social Entrepreneurs in Canada. Alberta: Canadian Centre for Social Entrepreneurship, School of Business, University of Alberta, http://www.ub.edu/emprenedoriasocial/sites/default/files/Young%20Social%20Entrepreneurs%20in%20Canada.pdf.
Kaplan M.J. (2013). Growing the Next Generation of Social Entrepreneurs. Ian Axford Fellowship in Public Affairs, Fullbright New Zealand.
Michigan State University (2015). Social entrepreneurs: New generation, http://msue.anr.msu.edu/news/social_entrepreneurs_a_new_generation.
Millennial Center for Social Entrepreneurship (2016). A Deeper Look at Social Entrepreneurship: Key Trends in 2016 (And Beyond), http://www.scu-socialentrepreneurship.org/new-blog/2016/7/7/a-deeperlook-at-social-entrepreneurship-key-trends-in-2016-and-beyond.
Mulgan G., Tucker S., Ali R., Sanders, B. (2007). Social Innovation: what it is, why it matters, how it can be accelerated, http://youngfoundation.org/publications/social-innovation-what-it-is-why-it-mattershow-it- can-be-accelerated.
Nicholls A., Murdock A., eds. (2012). Social Innovation: Blurring Boundaries to Reconfigure Markets. Palgrave Macmillan.
Rangan V.K., Herman, B.L., McDonald S. (2008). “The Future of Social Enterprise”, Harvard Business School Working Paper, No. 08-103, http://www.hbs.edu/faculty/Publication%20Files/08-103.pdf.
Ridley-Duff R., Bull M., Seanor P. (2008). Understanding Social Enterprise: Theory and Practice. SERC Conference, 5th UK SOCIAL ENTERPRISE RESEARCH CONFERENCE SERC 2008 – 26 &27 June.
Skoll World Forum (2017). Mission, http://skoll.org/skoll-world-forum/.
The Guardian (2014). The new social entrepreneurs: young tech savvy and improving the world, https://www.theguardian.com/social-enterprise-network/2014/feb/05/young-tech-savvy-doing-goodnew-generation-social-entrepreneurs.
UNICEF (2007). Adolescents and Civic Engagement: Social Entrepreneurship and Young People. New York: United Nations Children’s Fund (UNICEF).
World Economic Forum (2015). New Generation of Social Entrepreneurs, https://www.weforum.org/agenda/2015/02/the-next-generation-of-socialentrepreneurs/.
World Economic Forum (2017). Mission, https://www.weforum.org/about/world-economic-forum.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Tkacz M. (2016). „New generation of social entrepreneurs: Exploratory research and cross case study analysis of new generation of social enterprises”, Ekonomia Społeczna, nr 2, s. 20-37.