PES-022018-10-NL

Polityka społeczna – od aksjologii do akceptacji społecznej
Social policy: From axiology to social acceptance

do pobrania/download PDF

Norbert Laurisz
Katedra Administracji Publicznej
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
ul. Rakowicka 16, 31-510 Kraków
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15678/ES.2018.2.10

SŁOWA KLUCZOWE

polityka społeczna, aksjologia, akceptacja społeczna, polityka publiczna

KEYWORDS

social policy, axiology, social acceptance, public policy

STRESZCZENIE

Celem tego artykułu jest umiejscowienie polityki społecznej w wymiarze aksjologicznym, jak również prezentacja wpływu aksjologii oraz akceptacji społecznej na konceptualny i realny kształt polityki społecznej. Artykuł prezentuje wybrane elementy procesu kształtowania się wymiaru aksjologicznego polityki społecznej oraz nakreśla specyfikę tego procesu w przypadku działań społecznych państwa. Uzasadnia kształtowanie polityki społecznej w oparciu o bodźce rynkowe i kierowanie zmian w stronę wielosektorowości tej polityki oraz ekonomii społecznej.

ABSTRACT

The purpose of this article is to place social policy in the axiological dimension, as well as to present the influence of axiology and social acceptance on the conceptual and real shape of social policy. The article presents selected elements of the process of shaping the axiological dimension of social policy and outlines the specificity of this process in the case of social activities of the state. It justifies shaping social policy based on market factors and directing changes towards the multi-sectoral character of this policy and social economy.

LITERATURA / REFERENCES

Bukowski P., Novokmet F. (2017). „Inequality in Poland: Estimating the whole distribution by g-percentile, 1983-2015”, WID.world Working Paper Series, nr 21.
Frączek M., Laurisz N. (2012). „Ekonomia społeczna a rynek pracy”, w: M. Frączek, S. Mazur, J. Hausner (red.), Wokół ekonomii społecznej (s. 157–176). Kraków: MSAP UEK.
Frieske K.W. (2004). Utopie inkluzji. Sukcesy i porażki programów reintegracji społecznej. Warszawa: Instytut Pracy i Spraw Socjalnych.
Furman J., Stiglitz J. (1998). Economic Consequences of Income Inequality, Economic Policy Symposium Proceedings, „Income Inequality Issues and Policy Options”, Jackson Hole, Wyoming, August 27–29, Federal Reserve Bank of Kansas City, https://www.kansascityfed.org/publicat/sympos/1998/s98stiglitz.pdf (dostęp: 6.09.2018).
Golinowska S. (2018). Modele polityki społecznej w Polsce i Europie na początku XXI wieku. Warszawa: Fundacja Batorego.
Herbst J., Nałęcz S. (2011). „Panorama podmiotów gospodarki społecznej i ekonomii społecznej”, w: M. Grewiński M., Rymsza M. (red.), Polityka aktywizacji w Polsce. Usługi reintegracyjne w sektorze gospodarki społecznej. Warszawa: WSP TWP.
Jasińska-Kania A., Marody M. (2002). Polacy wśród Europejczyków. Wartości społeczeństwa polskiego na tle innych krajów europejskich. Warszawa: Scholar.
Kowalik T. (2005). Systemy gospodarcze. Warszawa: Fundacja innowacja.
Łyżwa P. (2012). „Aksjologiczne uwarunkowania polityki jako sfery społecznej – zarys problemu”, Wrocławskie Studia Politologiczne, nr 13.
Morawski W. (2001). Socjologia ekonomiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
OECD (2015). In It Together: Why Less Inequality Benefits All. Paris: OECD Publishing.
Offe C. (2004). „Capitalism by democratic design? Democratic theory facing the triple transition in East Central Europe”, Social Research: An International Quarterly, nr 71 (3), s. 501–528.
Piketty T. (2014). Kapitał w XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Supińska J. (2007). „Style i instrumenty polityki społecznej”, w: Firlit-Fesnak G., Szylko-Skoczny M. (red.), Polityka społeczna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.
Szarfenberg R. (2009). Modele polityki społecznej w teorii i praktyce. Warszawa: IPS UW.
Wasylewski R. (2007). „Lokalna polityka społeczna”, w: Firlit-Fesnak G., Szylko-Skoczny M. (red.), Polityka społeczna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.
Wilkinson R., Pickett K. (2011). Duch równości. Tam gdzie panuje równość wszystkim żyje się lepiej. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Wysieńska K. (2014). Determinanty i dynamika postaw wobec nierówności i państwa opiekuńczego. Warszawa: POLPAN.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Laurisz N. (2018). „Polityka społeczna – od aksjologii do akceptacji społecznej”, Ekonomia Społeczna, nr 2, s. 82-89, https://doi.org/10.15678/ES.2018.2.10.

 

 

PES-022018-11-KP

Kształtowanie wizerunku organizacji pozarządowych
Image building for non-governmental organizations

do pobrania/download PDF

Kamila Pilch
Katedra Administracji Publicznej
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
ul. Rakowicka 16, 31-510 Kraków
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15678/ES.2018.2.11

SŁOWA KLUCZOWE

wizerunek, kształtowanie wizerunku, organizacje pozarządowe

KEYWORDS

image, image building, non-governmental organizations

STRESZCZENIE

Jednym z ważniejszych niematerialnych zasobów współczesnych organizacji jest wizerunek. Kreowanie i zarządzanie nim jest istotne z punktu widzenia wszystkich organizacji, w tym również organizacji pozarządowych, konkurujących o wolontariuszy, sponsorów czy sympatyków. Celem artykułu jest przedstawienie technik public relations umożliwiających zarządzanie komunikacją w celu kreowania wizerunku. W opracowaniu przedstawione zostały podstawowe komponenty, z których składa się wizerunek, techniki public relations wykorzystywane w zarządzaniu komunikacją z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym oraz wyniki dotychczasowych badań wizerunkowych trzeciego sektora. Przeprowadzone analizy wskazują na potrzebę prowadzenia systematycznych działań wspierających kształtowanie wizerunku zarówno trzeciego sektora jako całości, jak i poszczególnych organizacji działających w jego ramach.

ABSTRACT

Image is one of the most important intangible organizational resources. Non-governmental organizations competing for volunteers, sponsors or supporters. Increasing competition enforces professionalization of management’s as well as marketing activities supporting image creation. The aim of this article is to present public relations tools and techniques that can be used to maintain or build relations with specific target publics and to create positive image. The study presents the basic components of the image, public relations techniques used in communication with the internal and external environment as well as the results of the current third sector image research. The study shows that non-governmental organizations need to build and solidify their brand image.

LITERATURA / REFERENCES

Adamiak P. (2015). Wizerunek organizacji pozarządowych. Raport z badania. Warszawa: Stowarzyszenie Klon/Jawor.
Altkorn J. (1999). „Tożsamość firmy. Pojęcia, funkcje, wdrażanie”, Firma i rynek, nr 13.
Altkorn J. (2004). Wizerunek firmy. Dąbrowa Górnicza: WSB w Dąbrowie Górniczej.
Bogacz-Wojtanowska E. (2016) „Istota i podstawowe zasady funkcjonowania organizacji pozarządowych”, w: E. Bogacz-Wojtanowicz, S. Wrona (red.), Zarządzanie organizacjami pozarządowymi. Kraków: Instytut Spraw  Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Budzyński W. (2002). Wizerunek firmy. Warszawa: Poltext.
Brzuska E., Kuklak-Dolata I., Nyk M. (red.) (2017). Ekonomia społeczna. Teoria i praktyka przedsiębiorczości społecznej. Warszawa: Difin.
Cutlip S.M., Center A.H, Broom G.M. (2000). Effective Public Relations. New York: Prentice Hall.
Czapiński J., Panek T. (red.) (2015). Diagnoza społeczna 2015. Warunki i jakość życia Polaków. Warszawa: Vizja Press&IT.
Gliński P. (2006). Style działań organizacji pozarządowych w Polsce. Grupy interesu czy pożytku publicznego. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Gumkowska M. (2017a). Im bardziej nas znają tym bardziej nam ufają, https://publicystyka.ngo.pl/im-bardziej-nas-znaja-tym-bardziej-nam-ufaja (dostęp: 13.12.2018).
Gumkowska M. (2017b). Co o organizacjach myślą Polacy. Cz. 1, https://publicystyka.ngo.pl/co-o-organizacjach-mysla-polacy-cz-1 (dostęp: 13.12.2018).
Hebrig P., Milewicz J. (1995). „To be or not to be: credible that is: A Model of credibility among competing firms”, Marketing intelligence and planning, nr 13(6).
Keller K.L. (1998). Strategic Brand Management – Building, Measuring and Managing Brand Equity. New Jersey: Prentice Hall.
Kotnis-Górka E., Wysocki M. (2011). Organizacje pozarządowe. Zarządzanie, kreowanie wizerunku i współpraca z mediami w III sektorze. Gliwice: Helion.
Newsom D., Scott A., Vanslyke T.J. (1989). This is Public Relations. The Realities of Public Relations. Belmont: Wadsworth.
Rozwadowska B. (2002). Public relations – teoria, praktyka, perspektywy. Warszawa: Studio Emka.
Szromnik A. (2007). Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku. Kraków: Wolters Kluwer.
Szymańska A. (2004). Public relations w systemie zintegrowanej komunikacji marketingowej. Wrocław: Oficyna Wydawnicza UNIMEX.
Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, Dz.U. 2018 poz. 450, z późn. zm.
Wojcik K. (2001). Public relations od A do Z. Analiza sytuacji wyjściowej. Planowanie działalności. Warszawa: Agencja wydawnicza Placet.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Pilch K. (2018). „Kształtowanie wizerunku organizacji pozarządowych”, Ekonomia Społeczna, nr 2, s. 90-97, https://doi.org/10.15678/ES.2018.2.11.

 

 

PES-022018-13-TG

Koncepcyjne założenia oceny oddziaływania przedsiębiorstw na gospodarkę
Conceptual framework of an assessment of an economic impact of an enterprise

do pobrania/download PDF

Tomasz Geodecki
Katedra Administracji Publicznej
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
ul. Rakowicka 16, 31-510 Kraków
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15678/ES.2018.2.13

SŁOWA KLUCZOWE

oddziaływanie przedsiębiorstwa na gospodarkę, korzyści społeczne, wartość dodana, zysk, podatki, wynagrodzenia

KEYWORDS

economic impact of an enterprise, social benefits, value added, profit, taxes, wages

STRESZCZENIE

W kontekście dyskusji o pułapce średniego dochodu i promowania rodzimych przedsiębiorstw, w artykule zaproponowano metodę mającą na celu identyfikację i kalkulację korzyści przynoszonych przez przedsiębiorstwo krajowej gospodarce. Przyjęta metoda badawcza polega na zidentyfikowaniu kategorii składających się na wartość dodaną kreowaną przez przedsiębiorstwo, a następnie na przetestowaniu tak skonstruowanego narzędzia oceny z wykorzystaniem sprawozdań finansowych trzech spółek giełdowych. Punktacja przyznawana przedsiębiorstwu oparta jest na sumie wynagrodzeń pracy, kapitału i podatków, tj. wynagrodzeń i innych świadczeń na rzecz pracowników, akumulacji kapitału oraz zysku podzielonego pomiędzy rezydentów krajowych, jak również podatku dochodowego od osób prawnych zapłaconego przez przedsiębiorstwo. W celu uwzględnienia skali działalności przedsiębiorstwa, a także dla oceny efektywności wykorzystania czynników wytwórczych, podzielono sumę tych elementów przez wartość aktywów przedsiębiorstwa. Wnioski obejmują potwierdzenie zasadności abstrahowania w ocenie od narodowości właściciela ocenianego przedsiębiorstwa, rozważania nad adekwatnością metody do rzeczywistości gospodarczej oraz ewentualnym włączeniem do oceny dodatkowych kategorii z zakresu społecznego oddziaływania przedsiębiorstw.

ABSTRACT

In the context of the “middle income trap” discussion and promotion of domestic enterprises, the paper proposes a method aiming at identification and calculation of benefits of national economy that are brought by an enterprise. Research method consists of identification of categories impacting value added created by a firm and of testing such a tool using financial statements of three public companies. Scoring an enterprise bases upon sum of taxes and remuneration of labour and capital, i.e. corporate income tax, salaries and other benefits of employees, as well as capital accumulation together with profit shared among domestic residents. In order to take into account the scale of an enterprise and to measure efficiency of production factors’ use, this sum is then divided by firm’s assets’ value. Conclusions cover the conformation of leaving aside the nationality of firm owners, inquiry into the degree of accuracy in which the method corresponds to the economic reality and potential inclusion of additional criteria of measuring social impact of an enterprise.

LITERATURA / REFERENCES

Begg D., Vernasca G., Fischer S., Dornbusch R. (2014). Makroekonomia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bess R., Ambargis Z. (2011). Input Output Models for Impact Analysis: Suggestions for Practitioners Using RIMS II Multipliers. Referat zaprezentowany podczas The 50th Southern Regional Science Association Conference, Louisiana.
Białowąs T. (2016). „Zmiany strukturalne a wzrost gospodarczy krajów Europy Środkowej”, Rocznik Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej, z. 5, s. 121–139.
Blanchard O. (2011). Makroekonomia. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwers business.
Głowacki J., Jelonek M. (2013). Badanie społecznej wartości dodanej podmiotów ekonomii społecznej w Polsce za pomocą narzędzia ESometr: raport z badania. Kraków: Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego.
Hamilton J.R., Whittlesey N.K., Robison M.H., Ellis J. (1991). „Economic Impacts, Value Added, and Benefits in Regional Project Analysis”, American Journal of Agricultural Economics, Vol. 73, No. 2, s. 334–344.
Kuznets S. (1934). National Income, 1929–1932. 73rd US Congress, 2d session, Senate document no. 124, s. 5–7.
Leontief W. (1941). The structure of the American economy. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
Lequiller F., Blades D. (2006). Understanding National Accounts. Paris: OECD.
Lorenc S. (2016). „Metodologie raportowania wartości dodanej dla interesariuszy”, Organizacja i zarządzanie. Kwartalnik naukowy Politechniki Śląskiej, nr 2(34), s. 127–141.
Miller R.E., Blair P.D. (2009). Input-Output Analysis: Foundations and Extensions. 2nd ed. New York: Cambridge University Press.
Nowicki D. (2018). „Ekonomiczna wartość dodana jako narządzie oceny dokonań przedsiębiorstwa”, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 347, s. 134–144.
Wawiernia A. (2013). „Warunki tworzenia wartości dodanej w przedsiębiorstwie”, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, nr 64, T. 1, Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa, s. 287–294.
WBCSD (2013). Measuring socio-economic impact, A guide for business. World Business Council for Sustainable Development, www.wbcsd.org (dostęp: 29.12.2015).
Weisbrod B, Weisbrod G. (1997). Measuring Economic Impacts of Projects and Programs. Economic Development Research Group.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Geodecki T. (2018). „Koncepcyjne założenia oceny oddziaływania przedsiębiorstw na gospodarkę”, Ekonomia Społeczna, nr 2, s. 106-115, https://doi.org/10.15678/ES.2018.2.13.

 

 

PES-012019-01-AS

Innowacje społeczne w Polsce oraz szanse ich rozwoju na tle innych państw

Polish social innovations and opportunities for their development in comparison to other countries

do pobrania/download PDF

Alicja Staszel
Agencja Artystyczna GAP
ul. ks. bp. Wł. Bandurskiego 58/11, 30-050 Kraków
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15678/ES.2019.1.02

SŁOWA KLUCZOWE

innowacje; rozwój; czynniki rozwoju; poziom innowacji; programy społeczne

KEYWORDS

innovations; development; development factors; level of innovation; social programs

STRESZCZENIE

Innowacje społeczne są kwestią zainteresowania wszystkich państw rozwiniętych oraz tych, które dopiero się rozwijają. Władze państwa mają na celu dobro obywateli, dlatego starają się wprowadzać nowe rozwiązania, dzięki którym życie codziennie staje się prostsze. Aby nowe rozwiązanie można było uznać za innowację społeczną musi przejść ono przez wiele etapów i posiadać jej cechy charakterystyczne, które zostaną omówione w poniższym rozdziale. Celem opracowania jest zbadanie poziomu innowacji społecznych wdrażanych w Polsce oraz porównanie ich z innymi krajami. Metodą przeprowadzenia tego badania będzie przegląd literatury oraz analiz wykonanych przez Unię Europejską w tym zakresie. Każde państwo ma inny potencjał w zakresie wdrażania innowacji społecznych i w różnym stopniu go wykorzystuje. Rządzący powinni wspierać działania podmiotów, które wprowadzają takie pomysły, mając na uwadze dobro swojego kraju. W tym celu tworzone są różne programy, które pozwalają na uzyskanie wsparcia finansowego dla podmiotu, który pracuje nad innowacjami. Tworzone są one na poziomie krajowym, ale także ponadnarodowym (Unia Europejska). Przykłady tych programów (krajowych i unijnych) zostaną również opisane w poniższym tekście. Tekst pozwolił na sformułowanie wniosków dotyczących słabego poziomu rozwoju innowacji społecznych w Polsce, a także na ukazanie wielu szans, aby poziom ten znacznie poprawić.

 

ABSTRACT

Social innovation gain interest in both developed and developing countries. To increase the well-being of the citizens, policy makers try to introduce new solutions, improving the quality of everyday life. Whether these solutions can be labelled social innovations, they need to undergo certain stages and meet specific criteria, which will be discussed in this chapter. The aim of the chapter is to evaluate the level of social innovation in Poland and to compare it with the levels in other European countries. The method used in this study is a review of literature as well as EU’s analyses in this area. Each country has different potential in terms of introducing social innovations and uses that potential to a different degree. Authorities should support the activities of entities that introduce such ideas, taking the interests of the country into consideration. In order to achieve that, different financial support programs are launched. They are created on a national as well as supranational level (EU). Examples of such programs will be discussed in the chapter. The chapter will allow to formulate conclusions regarding the respectively low level of social innovation in Poland, as well as to present opportunities for enhanced growth in this area.

LITERATURA / REFERENCES

Daszkiewicz, M. (2015). Innowacje społeczne w kreowaniu atrakcyjności miast. Wrocław: Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu.
Dutta, S., Lanvin, B., Wunsch-Vincent, S. (red.). (2019). The Global Innovation Index. Cornell University, INSEAD, WIPO. Pobrane z: www.globalinnovationindex.org/gii-2019-report (dostęp: 25.05.2019).
Dziembała, M. (2018). Wspieranie innowacji społecznych na rzecz zapewnienia spójności – doświadczenia wybranych krajów. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 55, 149–161.
Kasprowicz, D., Murzyn, D. (2014). Innowacje społeczne – skuteczna odpowiedź na kryzys gospodarczy w Unii Europejskiej?. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 28, 129–143.
Komisja Europejska (2010). Projekt przewodni strategii Europa 2020: Unia innowacji. Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego oraz Komitetu Regionów, COM (2010) 546.
Kwaśnicki, W. (2014). Jak wspierać rozwój innowacji społecznych. W: A. Olejniczuk-Merta (red.). Innowacje społeczne od idei do upowszechniania efektu (s. 27–43). Warszawa: Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur.
Nicholls, A., Murdock, A. (2012). Social innovation: blurring boundaries to reconfigure markets. Hampshire-New York: Palgrave Macmillan, Handmill, Basinstoke.
OECD (2011). Fostering Innovation to Address Social Challenges. Workshop Proceedings. OECD Innovation Strategy.
Old Problems, New Solutions: Measuring the capacity for social innovation across the world (2016). The Economist Intelligence Unit. Pobrane z: www.essmart-global.com/wp-content/uploads/2016/12/2016.09.29-Economist-Social-Innovation-Index.pdf (dostęp: 25.05.2019).
Szczepańska, M. (2017). Innowacje społeczne w polskich miastach. W: A. Kaszkur, A. Laska (red.). Innowacyjność w warunkach współczesnych miast (s. 219–228). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Wronka-Pośpiech, M. (2015). Innowacje społeczne – pojęcie i znaczenie. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 212, 124–136.
Wróblewska, A. (2016). Innowacje społeczne. Fundusze Europejskie w Polsce. Biuletyn Informacyjny, 39, 26–27.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Staszel, A. (2019). Innowacje społeczne Polski oraz szanse ich rozwoju na tle innych państw. W: N. Laurisz, A. Stronczek (red.). Ekonomia Społeczna. Innowacje społeczne (s. 13–21). Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie. https://doi.org/10.15678/ES.2019.1.02