PES-022019-06-MW-MZ

„Małopolski Tele-Anioł”. Opis przypadku innowacji społecznej w obszarze usług teleopiekuńczych dla seniorów

The „Małopolska Tele-Angel”. A case of social innovation in the area of telehealth home care services for seniors

do pobrania/download PDF

Monika Wilk
Fundacja Małopolski Fundusz Ekonomii Społecznej
ul. Rakowicka 14b, 31-510 Kraków
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Michał Żabiński*
ORCID: 0000-0002-8786-3719
Katedra Zarządzania Organizacjami Publicznymi
Kolegium Gospodarki i Administracji Publicznej
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
ul. Rakowicka 27, 30-510 Kraków
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

* autor korespondencyjny

DOI: 10.15678/ES.2019.2.06

SŁOWA KLUCZOWE

innowacje społeczne; teleopieka; bransoletka SOS; NGO; organizacje pozarządowe; usługi społeczne; seniorzy

KEYWORDS

social innovation; telecare; SOS bracelet; NGOs; non-governmental organizations; social services; seniors

STRESZCZENIE

Celem opracowania jest omówienie innowacji społecznej w obszarze systemów teleopieki dla seniorów, współtworzonych przez organizacje pozarządowe. Na przykładzie projektu „Małopolski Tele-Anioł” zaprezentowany został potencjał organizacji trzeciego sektora do aktywnego udziału w procesie świadczenia usług społecznych. Metodą badawczą wykorzystaną w badaniach jest opis wybranego przypadku, w oparciu o dostępną dokumentację projektową. Na podstawie analizy działań podejmowanych w tym obszarze na terenie Polski, przy wykorzystaniu środków finansowych dostępnych w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2014-2020, wybrano przykład, wyróżniający się swoją skalą. W pracy omówiono innowację społeczną w postaci usługi teleopiekuńczej dla seniorów, w proces świadczenia której zaangażowane są organizacje pozarządowe. Przedstawiona została kwestia podziału ról i zadań instytucji reprezentujących różne sektory, w tym podmiotów społecznych, w procesie świadczenia tej usługi. Projekt ten jest argumentem na rzecz rozszerzenia zaangażowania organizacji pozarządowych w proces świadczenia usług społecznych.

ABSTRACT

The purpose of the paper is to present innovation in telehealth home care services system applications for seniors, co-created by non-governmental organizations. On the example of the „Małopolski Tele-Angel” project, authors present the potential of third sector organizations to be used in the process of providing social services. Based on available project documentation we develop a descriptive case study analysis of telehealth home care services for seniors, co-provided by nongovernmental organizations and co-implemented by the local government. Based on the analysis of actions taken in this area in Poland using the funds available under the Regional Operational Programs for 2014-2020, one specific example was chosen, which stands out due to its scale. The issue of roles and tasks in the process of assessing this service for institutions representing various sectors, including NGO’s, was presented. This project is an argument in favour of extending the use of a non-governmental organization in the process of servicing social services.

LITERATURA / REFERENCES

Ciura, G., Szymańczak, J. (2012). Starzenie się społeczeństwa polskiego. Biuro Analiz Sejmowych, 12(126), 1–4.

Chmielewski, M., Daab, M., Miśkowiec, A., Rogalska, E., Wąsowicz, T. (2017). System usług dla osób niesamodzielnych w celu wsparcia ich samodzielności w miejscu zamieszkania. Usługi dla osób starszych z wykorzystaniem nowych technologii w obszarze społecznym. Warszawa: PCG Polska.

Deloitte (2015). Teleopieka i telemedycyna. Case study – przykłady zastosowań w Wielkiej Brytanii. Londyn: Deloitte Consulting.

Drucker, P.F. (1992). Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka z zasady. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Flew, T., Cunningham, S., Bruns, A., Wilson, J. (2008). Social Innovation, User-Created Content and the Future of the ABC and SBS as Public Service Media. Submission to Review of National Broadcasting (ABC and SBS), Department of Broadband, Communications and the Digital Economy. Pobrane z: https://eprints.qut.edu. au/16948/1/16948.pdf (dostęp: 21.10.2019).

Glapiński, A. (2012). Schumpeterowska teoria przedsiębiorcy, czyli skąd się bierze pies. Konsumpcja i Rozwój, 1(2), 3–12.

GUS (2019). Sytuacja demograficzna Polski do 2018 r. Tworzenie i rozpad rodzin. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.

Kilian, J., Ćwirlej-Sozańska, A., Wiśniowska-Szurlej A., Pawlak, K., Sozański, B., Wilmowska-Pietruszyńska, A. (2018). Teleopieka jako skuteczne rozwiązanie w obliczu zjawiska wzrastającego zapotrzebowania na opiekę długoterminową. Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania, I(26), 145–161.

Knop, L., Szczepaniak, M., Olko, S. (2014). Innowacje społeczne w kreatywnej Europie w perspektywie Strategii Europa 2020. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria Organizacja i Zarządzanie, 73, 239–253.

Kwaśnicki, W. (2014). Jak wspierać rozwój innowacji społecznych? W: A. Olejniczuk-Merta (red.). Innowacje społeczne od idei do upowszechniania efektu (s. 27–43). Warszawa: Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur. Łódź – Miasto (Tele)Opieki (n.d.), HRP Group. Pobrane z: http://hrp.com.pl/projekty/lmto/#opis-projektu (dostęp: 12.12.2019).

Małopolski Tele-Anioł (n.d.). Małopolska, Pobrane z: www.malopolska.pl/teleaniol (dostęp: 17.12.2019).

Mulgan, G. (2006). The process of social innovation. Innovations: Technology, Governance Globalization, 1(2), 145–162.

Mulgan, G., Pulford, L. (2011). Study on Social Innovation for the Bureau of European Policy Advisors. London: The Young Foundation.

Murray, R., Caulier-Grice, J., Mulgan, G. (2010). The Open Book of Social Innovation. London: The Young Foundation, NESTA.

OECD (2008). Podręcznik Oslo: Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji. Wydanie trzecie. Warszawa: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Olejniczuk-Merta, A. (2013). Innowacje społeczne. Konsumpcja i Rozwój, 1(4), 21–34.

Pawlińska-Chmara, R., (2016). Teleopieka - wyzwanie i system wzmocnienia bezpieczeństwa dla samorządów w opiece nad osobą starszą. Studia Ekonomiczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 290, 149–157.

Phills J.A. Jr., Deiglmeier K., Miller D.T. (2008). Rediscovering Social Innovation. Stanford Social Innovation Review, 6(4), 34–43.

Program „Usługi społeczne dla mieszkańców Poznania” (2017), Poznań: Pobrane z: www.poznan.pl/mim/ngo/ news/program-uslugi-spoleczne-dla-mieszkancow-poznania,102066.html (dostęp: 10.12.2019).

Schumpeter, J.A. (1960). Teoria rozwoju gospodarczego. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Sempruch, G. (2012). Innowacje społeczne – innowacyjne instrumenty polityki społecznej w projektach finansowanych ze środków europejskiego funduszu społecznego. Zarządzanie publiczne, 2(18), 33–45. doi:10.4467/ 20843968zp.12.009.0533.

Sobol, E. (1997). Słownik wyrazów obcych. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Naukowe. Usługi zdrowotne dla mieszkańców Bytomia z wykorzystaniem nowoczesnych technologii (n.d.). Bytom, Pobrane z: http://teleopieka.bytom.pl/ (dostęp: 10.12.2019).

Wójcik, P. (2013). Znaczenie studium przypadku jako metody badawczej w naukach o zarządzaniu. E-mentor, 1(48). Pobrane z: www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/48/id/983 (dostęp: 08.10.2019).

Wronka-Pośpiech, M. (2015). Innowacje społeczne – pojęcie i znaczenie. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 212, 124–136.

Wyrwa, J. (2014). Innowacje społeczne w teorii i praktyce. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Yin, R. (2009). Case study research: design and methods. Thousand Oaks, CA: Sage.

Z@OPIEKOWANI – kompleksowe wsparcie osób niesamodzielnych w m. st. Warszawie (2017). Warszawa. Pobrane z: https://senioralna.um.warszawa.pl/ZAOPIEKOWANI (dostęp: 10.12.2019).

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Wilk, M., Żabiński, M. (2019). „Małopolski Tele-Anioł”. Opis przypadku innowacji społecznej w obszarze usług teleopiekuńczych dla seniorów. W: N. Laurisz, A. Pacut (red.). Ekonomia Społeczna. Innowacyjność społeczna w Polsce (s. 60–71). Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie. https://doi.org/10.15678/ES.2019.2.06

 

PES-022019-07-MG

Przyczyny oraz skutki implementacji zasad społecznej odpowiedzialności biznesu do zarządzania firmą

Reasons and effects of the implementation of corporate social responsibility principles into company management

do pobrania/download PDF

Maryla Giemza
Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej
ul. ks. bp. W. Bandurskiego 58/11, 31–515 Kraków
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15678/ES.2019.2.07

SŁOWA KLUCZOWE

społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw; motywy społecznej odpowiedzialności biznesu; korzyści; przedsiębiorstwo

KEYWORDS

corporate social responsibility; motives; benefits; enterprise

STRESZCZENIE

W ostatniej dekadzie wzrosły oczekiwania rządów oraz interesariuszy wobec firm dotyczące odpowiedzialnego postępowania w biznesie. Zyskowność, rentowność, skuteczność i efektywność przestają być kluczowymi cechami, jakimi firma chce się szczycić. Coraz ważniejszy staje się społeczny kontekst funkcjonowania instytucji oraz jej wkład w zrównoważony rozwój, niezależny od statusu prawnego, rozmiaru czy branży. Celem opracowania jest analiza przesłanek i korzyści wynikających z wdrażania społecznej odpowiedzialności do praktyki zarządzania firm w Polsce. Na potrzeby realizacji celu dokonano przeglądu literatury, jak również analizy danych statystycznych. W konkluzji stwierdzono, że motywy wdrażania zasad społecznej odpowiedzialności są różnorakie, lecz przynoszą one korzyści zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne.

ABSTRACT

In the last decade, governments and stakeholders’ expectations of companies regarding responsible business behaviour have increased. Profitability and efficiency cease to be the only key features that the company wants to be known for. The social context of business and its’ contribution to sustainable development, regardless of legal status, size or industry, is becoming increasingly important. The aim of the article is to analyze the motives and benefits of implementing social responsibility into the management practice of companies. To achieve this goal, an analysis and synthesis of the subject literature as well as statistical secondary data analysis were carried out. The conclusions imply that the motives for implementing the principles of social responsibility are various, but they bring benefits – internal and external.

LITERATURA / REFERENCES

Alvesson, M. (1990). Organization: From Substance to Image? Organizational Studies, 11, 373–394.

Beise-Zee, R. (2013). Cause-Related Marketing. W: S.O. Idowu, N. Capaldi, L. Zu, A. Das Gupta (red.). Encyclopedia of Corporate Social Responsibility (s. 321–326). Berlin, Heidelberg: Springer-Verlag.

Carroll, A. (1995). Stakeholder Thinking in Three Models of Management Morality: A Perspective with Strategic Implications. W: J. Nasi (red.). Understanding stakeholder’s thinking (s. 47–74). Helsinki: LSR-Publications Helsinki.

Chuda, A., Wyrwicka, M.K. (2013). Diagnoza kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa usługowego. Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, 59, 5–17.

Cochran, P.L. (2007). The evolution of corporate social responsibility. Business Horizons, 50, 449–454.

Curran, M. (2005). Assessing the Rate of Return of the Adoption of Corporate Social Responsibility Initiatives. Edynburg: Uniwersytet Edynburski.

Dahlsrud, A. (2008). How corporate social responsibility is defined: an analysis of 37 definitions. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 15(1), 1–13.

Encyklopedia CSR (b.d.). Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Pobrane z: http://odpowiedzialnybiznes.pl/hasla- -encyklopedii/iso-26-000 (dostęp: 09.12.2019).

Gitman, L., Morris, J. (2018). The State of Sustainable Business 2018. Results of the 10th Annual Survey of Sustainable Business Leaders. Pobrane z: www.bsr.org/files/event-resources/BSR_Globescan_State_of_Sustainable_ Business_2018.pdf (dostęp: 09.11.2019).

Grzymisławski, A. (2013). Czy odpowiedzialne inwestowanie się opłaca? Pobrane z: http://odpowiedzialnybiznes. pl/artykuly/czy-odpowiedzialne-inwestowanie-sie-oplaca (dostęp: 09.11.2019).

Kakabadse, N.K., Rozuel, C., Lee-Davies, L. (2006). Corporate social responsibility and stakeholder approach: a conceptual review. International Journal of Business Governance and Ethics, 4(1), 78–93.

Kroik, J., Malara, Z. (2011). CSR i zrównoważony rozwój w warunkach silnej konkurencji. Zeszyty Naukowe Ostrołęckiego Towarzystwa Naukowego, XXV, 423–435.

Kryk, B. (2011). Raportowanie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw za środowisko przyrodnicze. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 625, 253–269.

Krzysztofek, A. (2014). Nowa formuła Respect Index. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 347, 282–292.

Księżak, P. (2016). The Benefits from CSR for a Company and Society. Journal of Corporate Responsibility and Leadership, 3(4), 53–65.

Leś, E. (2001). Zarys historii dobroczynności i filantropii w Polsce. Warszawa: Prószyński i S-ka. Leśna-Wierszołowicz, E. (2016). Korzyści ze stosowania zasad społecznej odpowiedzialności biznesu w przedsiębiorstwie. Acta Scientifica Academiae Ostroviensis. Sectio A, Nauki Humanistyczne, Społeczne i Techniczne, 8(2), 65–76.

Liston-Heyes, C., Ceton, G. (2007). Corporate Social Performance and Politics, Do Liberals Do More? The Journal of Corporate Citizenship, 25, 95–108.

Olejniczak, K. (2013). Wpływ wybranych czynników ekologicznego aspektu CSR na przewagę konkurencyjną przedsiębiorstw działających na terenie województwa śląskiego. Rocznik Ochrona Środowiska, 15, 2840– 2849.

Otola, I., Tylec, A. (2016). Społeczna odpowiedzialność biznesu a wyniki finansowe przedsiębiorstw. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, 24(1), 81–89.

Pawłowski, E., Trzcieliński, S. (2011). Zarządzanie przedsiębiorstwem. Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej.

Piacentini, M.G., MacFadyen, L., Eadie, D.R. (2000). Corporate social responsibility in food retailing. International Journal of Retail and Distribution Management, 28(10), 459–469.

Polonsky, M., Speed, R. (2001). Linking Sponsorship and Cause Related Marketing, Complementarities and Conflicts. European Journal of Marketing, 35, 1361–1389.

Porter, M.E., Kramer, M.R. (2006). Strategy & Society: The Link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility, Harvard Business Review, December, 79–92.

Proszowska, A. (2007). Społeczna odpowiedzialność biznesu jako element polityki firmy. Ekonomia Menedżerska, 1, 31–41.

Ratajczak, M., Stawicka, E. (2008). Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) jako narzędzie podnoszenia konkurencyjności sektora MSP. W: M. Bąk, P. Kulawczyk (red.). Społeczna Odpowiedzialność Biznesu w małych i średnich przedsiębiorstwach (s. 131–141). Warszawa: Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym.

Raza, A., Ahmad, N., Bhutta, U. (2018). Corporate Social Responsibility and Customer Loyalty: A mediating role of trust. European Journal of Business and Social Sciences, 7(1), 43–50.

Respect Index (b.d.). Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie. Pobrane z: http://respectindex.pl (dostęp: 9.11.2019).

Szczęsna, B. (red.) (2010). CSR w Polsce – Menedżerowie/menedżerki 500. Lider/liderka CSR. Warszawa: GoodBrand & Company Polska. Pobrane z: http://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2014/03/Raport_ Menedzerowie500_LiderCSR_2010.pdf (dostęp: 5.11.2019).

Szrajnert, M. (2019). Ocena stanu wdrażania wytycznych normy ISO 26000:2021 dotyczących kluczowych obszarów społecznej odpowiedzialności biznesu. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie, 1, 99–116.

Wołkowicka, A., Dąbrowski, S. (2012). Społeczna odpowiedzialność biznesu a konkurencyjność przedsiębiorstwa, Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 30, 79–89.

Woźniak, J. (2013). Rekrutacja. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Profesjonalne PWN.

Zuzek, D.K. (2012). Społeczna odpowiedzialność biznesu a zrównoważony rozwój przedsiębiorstw. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 2, 197–207.

Zuzek, D.K., Mickiewicz, B. (2013). Ekologiczne odniesienia społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. Journal of Agribusiness and Rural Development, 2(28), 291–298.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Giemza, M. (2019). Przyczyny oraz skutki implementacji zasad społecznej odpowiedzialności biznesu do zarządzania firmą. W: N. Laurisz, A. Pacut (red.). Ekonomia Społeczna. Innowacyjność społeczna w Polsce (s. 72–81). Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie. https://doi.org/10.15678/ES.2019.2.07

 

PES-012019-00-NL-AS

Przedmowa: Innowacje społeczne między rynkiem a państwem

Preface. Social innovations between the market and the state

do pobrania/download PDF

Norbert Laurisz
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Kolegium Gospodarki i Administracji Publicznej
Katedra Zarządzania Organizacjami Publicznymi
ul. Rakowicka 27, 31-510 Kraków
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Anna Stronczek
ORCID: 0000-0001-9343-936X
Katedra Ekonomii, Finansów i Zarządzania Środowiskiem
Wydział Zarządzania
AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie
ul. Gramatyka 10, 30-067 Kraków
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15678/ES.2019.1.01

LITERATURA / REFERENCES

Amin, A., Hausner, J. (red.). (1997). Beyond Market and Hierarchy: Interactive Governance and Social Complexity. Cheltenham: Edward Elgar Publishing.
Bhattacharya, C. (2013). The Importance of Marketing for Social Innovation. W: T. Osburg, R. Schmidpeter (red.). Social Innovation: Solutions for a Sustainable Future (s. 147–154). Heidelberg: Springer.
Chmielewski, P. (2011). Homo agens. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Czapiński, J., Panek, T. (2015). Diagnoza Społeczna 2015. Warunki i jakość życia Polaków. Warszawa: Rada Monitoringu Społecznego.
Elmquist, M., Fredberg, T., Ollila, S. (2009). Exploring the field of open innovation. European Journal of Innovation Management, 12(3), 326–345. https://doi.org/10.1108/14601060910974219.
Hausner, J. (2008). Zarządzanie publiczne. Warszawa: Scholar.
Helliwell, J.F., Putnam, R.D. (1995). Economic Growth and Social Capital in Italy. Eastern Economic Journal, 21(3), 295–307.
Janasz, W., Kozioł-Nadolna, K. (2011). Innowacje w organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Laurisz, N. (2018). Polityka społeczna. Od aksjologii do akceptacji społecznej. Ekonomia Społeczna, 2, 82–89. https://doi.org/10.15678/ES.2018.2.10
Lubimow-Burzyńska, J. (2015). Proces tworzenia innowacji społecznych. W: J. Wyrwa (red.). Innowacje społeczne w teorii i praktyce (s. 72–93). Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Martin, R. J., Osberg, S. (2007). Social entrepreneurship: The case for a definition. Stanford Social Innovation Review, 5(2), 28–39.
Mazzucato, M. (2017). Przedsiębiorcze państwo. Obalić mit o relacji sektora publicznego i prywatnego. Poznań: Wydawnictwo Ekonomiczne Heterodox.
Mikosik, S. (1993). Teoria rozwoju gospodarczego Josepha A. Schumpetera. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Mises, L. von (2007). Ludzkie działanie. Traktat o ekonomii. Warszawa: Instytut Ludwiga von Misesa.
Morawski, W. (2001). Socjologia ekonomiczna: Problemy, teoria, empiria. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Owsiak, S. (2017). Finanse publiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Putnam, R. D. (2000). Bowling Alone: America’s Declining Social Capital. W: L. Crothers, C. Lockhart (red.). Culture and Politics: A Reader (s. 223–234). London: Palgrave Macmillan.
Stanisławski, R. P. (2017). Open innovation a rozwój innowacyjny mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Łódź: Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej.
Stiglitz, J. (2012). Globalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wilkin, J. (2012). Teoria wyboru publicznego. Główne nurty i zastosowania. Warszawa: Scholar.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Laurisz, N., Stronczek, A. (2019). Przedmowa: Innowacje społeczne między rynkiem a państwem. W: N. Laurisz, A. Stronczek (red.). Ekonomia Społeczna. Innowacje społeczne (s. 7–12). Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie. https://doi.org/10.15678/ES.2019.1.01

 

 

PES-022019-01-NL-AP

Wprowadzenie: Innowacje społeczne - teoria, praktyka, wyzwania

Introduction: Social innovations – theory, practice, challenges

do pobrania/download PDF

Norbert Laurisz
ORCID: 0000-0003-2079-1041
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Kolegium Gospodarki i Administracji Publicznej
Katedra Zarządzania Organizacjami Publicznymi
ul. Rakowicka 27, 31-510 Kraków
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Agnieszka Pacut
ORCID: 0000-0002-3616-8820
Katedra Zarządzania Organizacjami Publicznymi
Kolegium Gospodarki i Administracji Publicznej
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
ul. Rakowicka 27, 31-510 Kraków
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15678/ES.2019.2.01

LITERATURA / REFERENCES

Ayob, N., Teasdale, S., Fagan, K. (2016). How social innovation “Came to Be”: Tracing the evolution of a contested concept. Journal of Social Policy, 45(4), 635–653. https://doi.org/10.1017/S004727941600009X

Cajaiba-Santana, G. (2014). Social innovation: Moving the field forward. A conceptual framework. Technological Forecasting & Social Change, 82, 42–51. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2013.05.008

Cui, M., Pan, S. L., Newell, S., Cui, L. (2017). Strategy, resource orchestration and ecommerce enabled social innovation in Rural China. The Journal of Strategic Information Systems, 26(1), 3–21. https://doi.org/10.1016/j.jsis.2016.10.001

Edwards-Schachter, M., Wallace, M. L. (2017). ‘Shaken, but not stirred’: Sixty years of defining social innovation. Technological Forecasting and Social Change, 119(4), 64–79. http://dx.doi.org/10.1016/j.techfore.2017.03.012

European Commision (2013). Guide to social innovation. Regional and Urban Policy. Pobrane z: https://s3platform.jrc.ec.europa.eu/documents/20182/84453/Guide_to_Social_Innovation.pdf (dostęp: 30.11.2019).

Foroudi, P., Akarsu, T.N., Marvi, R., Balakrishnan, J. (2020). Intellectual evolution of social innovation: A bibliometric analysis and avenues for future research trends. Industrial Marketing Management. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2020.03.026

Ber, M. J., Branzei, O. (2010). (Re) forming strategic cross-sector partnerships. Relational processes of social innovation. Business & Society, 49(1), 140–172. https://doi.org/10.1177/0007650309345457

Logue, D. (2019). Theories of social innovation. Sydney: Edward Elgar.

Misuraca, G., Pasi, G. (2019): Landscaping digital social innovation in the EU: Structuring the evidence and nurturing the science and policy debate towards a renewed agenda for social change. Government Information Quarterly, 36(3), 592–600. https://doi.org/10.1016/j.giq.2019.02.004

Mollinger-Sahba A., Flatau P., Schepis D., Purchase S. (2020). Micro-processes of public good social innovation in the Australian social impact investment market. Industrial Marketing Management. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2020.03.027

Moulaert, F., Martinelli, F., Swyngedouw, E., Gonzalez, S. (2005). Towards Alternative Model(s) of Local Innovation. Urban Studies, 42(11), 1969–1990. https://doi.org/10.1080/00420980500279893

Mulgan G. (2012), „Social innovation theories: can theory catch up with practice”. W: H.-W. Franz, J. Hochgerner, J. Howaldt (red.). Challenge social innovation: potentials for business, social entrepreneurship, welfare and civil society (s. 19–42). Heidelberg – New York: Springer.

Murray, R., Caulier-Grice, J., Mulgan, G. (2010). The Open Book of Social Innovation. London: Nesta.

Păunescu, C. (2014). Current trends in social innovation research: Social capital, corporate social responsibility, impact measurement. Management and Marketing. Challenges for the Knowledge Society, 9(2), 105–118.

Phillips, W., Lee, H., Ghobadian, A., O’Regan, N., James, P. (2014). Social innovation and social entrepreneurship: A systematic review. Group and Organization Management, 40(3), 428–461. https://doi.org/10.1177/1059601114560063

Pol, E., Ville, S. (2009). Socialinnovation: Buzz word or enduring term? The Journal of Socio-Economics, 38(6), 878–885. Segarra-Oña, M., Peiró-Signes, A., Albors-Garrigós, J., Miguel-Molina, B.D. (2017). Testing the social innovation construct: Anempirical approach to align socially oriented objectives, stakeholder engagement, and environmental sustainability. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 24(1), 15–27.

Van der Have, R. P., Rubalcaba, L. (2016). Social innovation research: An emerging area of innovation studies? Research Policy, 45(9), 1923–1935. https://doi.org/10.1016/j.respol.2016.06.010

Wyman, O. (2016). Social innovation – a guide to achieving corporate and societal value. Cologny-Geneva: World

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Laurisz, N., Pacut, A. (2019). Wprowadzenie: Innowacje społeczne w Polsce – teoria, praktyka, wyzwania. W: N. Laurisz, A. Pacut (red.). Ekonomia Społeczna. Innowacyjność społeczna w Polsce (s. 7–10). Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie. https://doi.org/10.15678/ES.2019.2.01