Rada Programowa

Rada Programowa od 2020

dr Mike Aiken (The Open University, Wielka Brytania)
Joanna Brzozowska-Wabik (Związek Lustracyjny Spółdzielni Pracy, Polska)
dr Michael Bull (The Manchester Metropolitan University, Wielka Brytania)
dr Bernard Enjorlas (Institute for Social Research, Norway)
prof. dr hab. Jerzy Hausner (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Polska)
dr Joanna Karmowska (The University of Oxford, Wielka Brytania)
prof. dr hab. Oskar Kowalewski (Europa-Universität Viadrina, Niemcy)
Piotr Krośniak (United Nations Development Programme)

Izabela Przybysz (Instytut Spraw Publicznych, Polska)
dr Artur Steiner (Scotland’s Rural College, Wielka Brytania)
dr Ermanno Tortia (University of Trento, Włochy)

Rada Programowa 2010-2019

dr Mike Aiken (The Open University, Wielka Brytania)
Joanna Brzozowska-Wabik (Związek Lustracyjny Spółdzielni Pracy, Polska)
dr Michael Bull (The Manchester Metropolitan University, Wielka Brytania)
prof. dr hab. Jerzy Hausner (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Polska)
dr Joanna Karmowska (The University of Oxford, Wielka Brytania)
prof. dr hab. Oskar Kowalewski (Europa-Universität Viadrina, Niemcy)
Piotr Krośniak (United Nations Development Programme)
dr hab. Magdalena Małecka-Łyszczek (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Polska)
Izabela Przybysz (Instytut Spraw Publicznych, Polska)
dr Artur Steiner (Scotland’s Rural College, Wielka Brytania)
dr Ermanno Tortia (University of Trento, Włochy)

Spis numerów

 




"Ekonomia Społeczna" nr 2, 2014


Od Redakcji


Artykuły

Pokora Magdalena, Ekonomia społeczna w polityce przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu w Polsce

Chomątowska Monika, Możliwości wsparcia publicznego dla podmiotów ekonomii społecznej realizujących zadania publiczne

Pieronkiewicz Jadwiga, Podmioty ekonomii społecznej organizacjami sieciowymi

Szczygieł Elżbieta, Spółdzielnie socjalne jako odpowiedź na wybrane problemy społeczne. Przykład województwa podkarpackiego

Płoski Rafał, Spółdzielcze Grupy Producentów Rolnych jako podmioty ekonomii społecznej

Piecuch Teresa, Charakterystyka przedsiębiorców społecznych

 

Recenzje

Ćwiklicki Marek, Recenzja książki pt. Creating Value in Nonprofit-Business Collaborations. New Thinking and Practice (autorzy: James E. Austin i M. May Seitanidi)




"Ekonomia Społeczna" nr 1, 2014 - PDF do pobrania

Spis treści - PDF do pobrania

 

Od Redakcji, s. 4-5


Artykuły

Sadowska Barbara, Węsierska-Chyc Lidia, Partnerstwo jako nowa instytucja demokracji lokalnej, s. 9-19 

Bogacz-Wojtanowska Ewa, Lokalizacja przedsiębiorstw społecznych – przymus czy wybór?, s. 20-28

Wronka-Pośpiech Martyna, Cechy i kompetencje menedżera społecznego, s. 29-37

Lech Krzysztof, Zjawisko przedsiębiorczości społecznej w Chińskiej Republice Ludowej, s. 38-50

Szymańska Aleksandra, Jegers Marc, The Structure of Capital and Revenue in Social Enterprises, s. 51-68

Recenzje

Ćwiklicki Marek, Recenzja książki pt. Social Entrepreneurship for the 21st Century: innovation across the nonprofit, private and public sectors (Georgia Levenson Keohane), s. 71-73 

Biblioteka tekstów klasycznych

Peredo Ana María, McLean Murdith, Przedsiębiorczość społeczna: krytyczny przegląd koncepcji, s. 77-89




"Ekonomia Społeczna" nr 3, 2013 - PDF do pobrania

Spis treści - PDF do pobrania

 

Od Redakcji, s. 4-5


Artykuły

Węsierska-Chyc Lidia, Gospodarka społeczna to nie sektor, s. 9-23

Grewiński Mirosław, Usługi społeczne i socjalne jako wspólny obszar polityki i ekonomii społecznej, s. 24-39

Szczudlińska-Kanoś Agnieszka, Wspólnoty lokalne wobec rozwoju ekonomii społecznej, s. 40-52

Danecka Marta, Zatrudnienie socjalne czy pomoc społeczna?: aktywizacja społeczno-zawodowa w opinii jej odbiorców, s. 53-66

Chomątowska Monika, Nauka społeczna Kościoła a gospodarka społeczna, s. 67-79

Maźnica Łukasz, Kapitał kulturowy jako determinanta i zasób ekonomii społecznej, s. 80-90

Murawska Daria, Relacje firm z podmiotami ekonomii społecznej, s. 91-102

Małecka-Łyszczek Magdalena, Wpływ wybranych prawnych form działania administracji na natężenie współpracy z podmiotami ekonomii społecznej, s. 103-117

Izdebski Adalbert, Ołdak Małgorzata, Między rynkiem a społecznością lokalną - wybrane aspekty funkcjonowania spółdzielni socjalnych w świetle badań "Monitoring Spółdzielni Socjalnych 2010", s. 118-132

Czarkowski Maciej, Spółdzielnie socjalne w Warszawie, s. 133-144

Inicjatywy

Karcz Anna, Projekt edukacyjny "Ekonomia solidarności", s. 147-150

Gałek Olga, Jarzębska Anna, Przedsiębiorczość społeczna w Europie Wschodniej, s. 151-154

Głowacki Jakub, ESometr już działa!, s. 155-156

Recenzje

Ewa Bogacz-Wojtanowska, Recenzja książki Piotra Frączaka pt. W poszukiwaniu tradycji. Dwa dwudziestolecia pozarządowych inspiracji, s. 159-161

Biblioteka tekstów klasycznych

Borzaga Carlo, Depedri Sara, Tortia Ermanno, Organizacyjne zróżnicowanie gospodarki rynkowej a rola spółdzielni i przedsiębiorstw społecznych: apel o pluralizm ekonomiczny, s. 165-177




"Ekonomia Społeczna" nr 2, 2013 - PDF do pobrania

Spis treści

 

Od Redakcji, s. 4


Artykuły

Goleński Wojciech, Polityka społeczna i ekonomia społeczna: kilka uwag o sprawiedliwości społecznej, s. 9-19

Płonka Maria, Społeczna wartość dodana towarzystw ubezpieczeń wzajemnych w Polsce - aspekty teoretyczne i praktyczne, s. 20-31

Chyra-Rolicz Zofia, Spółdzielczość jako element społecznej gospodarki rynkowej: wspieranie inicjatyw założycielskich, s. 32-43

Steiner Artur, Steinerowska Sylwia, Przedsiębiorstwa społeczne w Wielkiej Brytanii - potencjał i możliwości działania, s. 44-57

Perek-Białas Jolanta, Starzenie się ludności - wyzwanie dla podmiotów ekonomii społecznej?, s. 70-81

Inicjatywy

Okraska Remigiusz, Przeszłość dla (lepszej) przyszłości, s. 85-88

Stryczek Jacek, Co to jest odpowiedzialny biznes?, s. 89-90

Niemkiewicz Adam, Mróz Agnieszka, Pomorski Fundusz Młodzieżowy, s. 91-93

Bohdziewicz-Lulewicz Marta, Kobylec Dorota, Czy Kraków będzie miał Program Rozwoju Przedsiębiorczości Społecznej?, s. 94-96

Kordula Bogdan, Caritas Archidiecezji Krakowskiej wobec wyzwań współczesnej ekonomii społecznej, s. 97-100

Recenzje

Ewa Bogacz-Wojtanowska, Recenzja książki pt. Zarządzanie przedsiębiorstwem społecznym w procesie konwergencji – autorstwa Wioletty Czemiel-Grzybowskiej, s. 103-105

Biblioteka tekstów klasycznych

Bull M., Ridley-Duff R.J., Foster D., Seanor P., Konceptualizacja kapitału etycznego w przedsiębiorstwie społecznym, s. 109-120




"Ekonomia Społeczna" nr 1, 2013 - PDF do pobrania

Spis treści

 

Od Redakcji, s. 4-5

Artykuły

Herbst Krzysztof, Perspektywy ekonomii społecznej, s. 9-19

Klich Jacek, Przedsiębiorczość i społeczna przedsiębiorczość jako przedmiot badań, s. 20-33

Piechowski Adam, Wartości i zasady spółdzielcze a społeczeństwo obywatelskie i gospodarka społeczna, s. 34-47

Michalik Andrzej, Korzenie polskiej spółdzielczości a rozwój sektora spółdzielczego w III Rzeczypospolitej, s. 48-64<

Gagacki Jan, Kapitał społeczny i kultura zaufania, s. 65-72

Inicjatywy

Frączak Piotr, Wygnański Jan Jakub, Manifest Ekonomii Społecznej cztery lata później: lekcje i wnioski na przyszłość, s. 75-82

Bohdziewicz-Lulewicz Marta, Ekonomia społeczna w dokumentach strategicznych Małopolski, s. 83-88

Dzień-Skrzyńska Lucyna, Ocena szkoleń zawodowych przeprowadzanych wśród osób odbywających karę pozbawienia wolności, s. 89-92

Recenzje

Ćwiklicki Marek, Recenzja książki pt. Canadian Public Policy and the Social Economy – pod redakcją Ruperta Downinga, s. 95-97

Biblioteka tekstów klasycznych

Nicholls Alex, Legitymizacja przedsiębiorczości społecznej: izomorfizm refleksyjny w stadium preparadygmatu, s. 101-117

 

O czasopiśmie

***

UWAGA:

Od 2021 r. czasopisma zmieniło nazwę na Social Entrepreneurship Review zachowując profil tematyczny.

Nowa strona czasopisma dostępna jest pod linkiem: https://ser.uek.krakow.pl/

***

 

Cele i zakres

Misją czasopisma „Ekonomia Społeczna” (ISSN 2081-321X) jest rozwijanie debaty naukowej w Polsce w obszarze, stanowiącym istotne uzupełnienie głównego nurtu myślenia o funkcjonowaniu współczesnej gospodarki. Ekonomia społeczna wychodzi bowiem poza klasyczne postrzeganie procesów gospodarczych, rozumiane w kategoriach aktywności państwa, sektora prywatnego i organizacji pozarządowych. Daje ona możliwość poszukiwania nowych sposobów zaspokajania potrzeb indywidualnych i zbiorowych, które w niektórych przypadkach mogą być skuteczniejsze i efektywniejsze od tradycyjnie stosowanych narzędzi.

Na łamach „Ekonomii Społecznej” są prezentowane zarówno artykuły naukowe, raporty z badań, jak i inne teksty zawierające omówienia, analizy inicjatyw i rozwiązań adresowanych do środowiska ekonomii społecznej. Atutem czasopisma jest łączenie prac o charakterze teoretycznym (pochodzących z różnych ośrodków akademickich) z głosami praktyków reprezentujących środowiska eksperckie.

Czasopismo jest adresowane do badaczy i ekspertów działających w obszarze ekonomii (gospodarki) społecznej. Jego odbiorcami są także decydenci publiczni oraz przedstawiciele sektora społecznego zainteresowani możliwościami praktycznej aplikacji idei gospodarowania nie tylko dla zysku, ale także w celu osiągania korzyści społecznych.

ISSN: 2081-321X – wersja drukowana
eISSN: 1898-7435 – wersja elektroniczna

Wersją pierwotną czasopisma jest wydanie papierowe. Wersja papierowa i elektroniczna jest tożsama.

Formuła wydawnicza: Open Access, licencja: cc-by-nd 4.0 pl.

 

Dostęp: Wszystkie numery czasopisma są dostępne bezpłatnie w zakładce Spis numerów. Użytkownicy mogą czytać, kopiować, pobierać, szukać, drukować, linkować pełne teksty artykułow lub wykorzystywać je zgodny z prawem sposób, bez pytania o wyrażenie zgody przez autora lub wydawcę. Opis otwartego dostępu zgodny z Budapest Open Access Initiative.

Ministerialna punktacja: 40 pkt MNSiW. (Komunikat Ministra Edukacji i Nauki z z dnia 1 grudnia 2021 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych), Unikatowy Identyfikator Czasopisma (UIC): 499131, zakwalifikowanie w dyscyplinach: ekonomia i finanse, nauki o polityce i administracji, nauki prawne i nauki socjologiczne.

Indeksacja w bazach danych:

  • BazEkon, Kraków, Poland
  • EBSCO Business Source Complete, Business Source Premier; Ipswich, Massachusetts, USA
  • EconPapers - RePEc (Reserach Papers in Economics); Örebro, Sweden
  • ERIH Plus; Bergen, Norway - od 8.2020
  • DOAJ (Directory Open Access Journals) - od 9.2020
  • Sherpa Romeo; JISC, UK
  • CEJSH - the Central European Journal of Social Sciences and Humanities; the Polish Academy of Sciences, Poland
  • CEEOL - The Central and Eastern European Online Library; Germany
  • EZB - Elektronische Zeitschriftenbibliotek (Electronic Journals Library), University Library of Regensburg; Germany
  • ZDB - Zeitschriftendatenbank (German National Library - Deutsche Nationalbibliothek), Germany
  • ROAD Directory of Open Access Scholarly Resources; UNESCO ISSN Register
  • BazHum Warsaw, Poland
  • ARIANTA Naukowe i Branżowe Polskie Czasopisma Naukowe, Poland
  • Crossref CrossRef Metadata Search; Lynnfield, MA, USA
  • CeON - Centrum Otwartej Nauki - Biblioteka Nauki, Poland
  • Google Scholar
  • Index Copernicus, Warsaw, Poland

Statystyki wydawnicze

2020, opublikowane artykuły: 16, liczba autorów: 20 (100%), w tym zagranicznych: 2 (10%), w tym krajowych: 16 (80%), w tym lokalnych: 4 (20%)
nr 2 - opublikowane artykuły: 11, liczba autorów 14 (100%), w tym zagranicznych: 2 (14%), w tym krajowych: 12 (86%), w tym lokalnych: 4 (28%).
nr 1 - opublikowane artykuły: 5, liczba autorów 6 (100%) w tym krajowych: 6 (100%), w tym lokalnych: 0 (0%)

2019, opublikowane artykuły: 12, liczba autorów: 16 (100%) w tym krajowych: 16 (100%), w tym lokalnych: 1 (6%)
nr 2 - opublikowane artykuły: 6, liczba autorów: 8 (100%) w tym krajowych: 8 (100%), w tym lokalnych:  1 (13%)
nr 1 - opublikowane artykuły: 6, liczba autorów: 8 (100%) w tym krajowych: 8 (100%), w tym lokalnych: 0 (0%)

2018, opublikowane artykuły: 19, liczba autorów: 21 (100%), w tym krajowych: 21 (100%), lokalnych: 13 (62%)
nr 2 - opublikowane artykuły: 13, liczba autorów: 13 (100%) w tym krajowych: 13 (100%), w tym lokalnych: 13 (100%)
nr 1 - opublikowane artykuły: 6, liczba autorów: 8 (100%) w tym krajowych: 8 (100%), w tym lokalnych: 0 (0%)

2017, opublikowane artykuły: 12, liczba autorów: 15 (100%) w tym krajowych: 15 (100%), lokalnych: 1 (7%)
nr 2 - opublikowane artykuły: 6, liczba autorów: 7 (100%) w tym krajowych 7: (100%), w tym lokalnych: 1 (14%)
nr 1 - opublikowane artykuły: 6, liczba autorów: 8 (100%) w tym krajowych 8: (100%), w tym lokalnych: 0 (0%)

2016, opublikowane artykuły: 12, liczba autorów: 16 (100%), w tym zagranicznych: 3 (19%) i krajowych: 13 (72%) w tym lokalnych: 2 (12%)
nr 2 - opublikowane artykuły: 7, liczba autorów: 8 (100%) w tym zagranicznych: 1 (12%) i krajowych 7: (100%) w tym lokalnych: 1 (12%)
nr 1 - opublikowane artykuły: 5, liczba autorów: 8 (100%) w tym zagranicznych: 2 (25%) i krajowych 6: (75%) w tym lokalnych: 1 (12%)

2015, opublikowane artykuły: 12, liczba autorów: 17 (100%), w tym zagranicznych: 2 (12%) i krajowych: 13 (76%) w tym lokalnych: 2 (12%)
nr 2 - opublikowane artykuły: 6, liczba autorów: 9 (100%) w tym zagranicznych: 2 (22%) i krajowych 7: (77%) w tym lokalnych: 2 (22%)
nr 1 - opublikowane artykuły: 6, liczba autorów: 8 (100%) w tym zagranicznych: 0 (0%) i krajowych 6: (75%) w tym lokalnych: 2 (25%)

Punktacja ministerialna: wykaz B: 2013: 1 pkt; 2014: 1pkt; 2015: 7 pkt.

Dystrybucja do bibliotek:
Półrocznik Ekonomia Społeczna dystrybuowany jest do 20 bibliotek:
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Narodowa
Biblioteka Jagiellońska
Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu
Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu M. Curie-Skłodowskiej
Biblioteka Uniwersytecka we Wrocławiu
Biblioteka Uniwersytecka w Łodzi
Biblioteka Śląska
Biblioteka Uniwersytecka w Toruniu
Biblioteka Publiczna  m. st. Warszawy
„Książnica Pomorska” im. S. Staszica
Biblioteka Główna Uniwersytetu Gdańskiego
Biblioteka KUL
Biblioteka Główna Uniwersytetu Opolskiego
Książnica Podlaska im. Ł. Górnickiego
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Szkoła Główna Handlowa
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu

Wydawca:
Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
ul. Rakowicka 27, 31-510 Kraków
www.msap.uek.krakow.pl

Sponsorzy:
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
ul. Rakowicka 27, 31-510 Kraków

Ogłoszenia

Zaproszenie do przesyłania tekstów
do numeru specjalnego czasopisma „Ekonomia Społeczna”
pt. „Przedsiębiorczość społeczna w czasach kryzysu”

publikacja w formule monografii tematycznej wydawnictwa poziomu I (20 pkt. za samodzielny rozdział)

Redaktorzy naukowi:
dr hab. Marek Ćwiklicki, prof. UEK, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
dr hab. inż. Katarzyna Sienkiewicz-Małyjurek, prof. PŚ, Politechnika Śląska

Data przesłania pełnych wersji tekstów: 30 września 2020.

Data publikacji: grudzień 2020.

Tematyka

Przedsiębiorczość społeczna przejawia się między innymi podejmowanie inicjatyw oddolnych powodowanymi motywami pro-społecznymi. W czasach kryzysu tego typu działania pojawiają się spontanicznie w odpowiedzi na dostrzeżone problemy.

We współczesnym świecie kryzysy są nieuniknione i dotyczą wielu aspektów funkcjonowania społeczeństw, organizacji, państw i regionów. Mogą mieć charakter ekonomiczny, ekologiczny, społeczny, polityczny itd. W niniejszym zaproszeniu do przesyłania tekstów traktujemy kryzys szeroko: zarówno jako zjawisko dotyczące całego społeczeństwa, jak i poszczególnych grup czy też pojedynczych osób. Ostatni przykład jaki mamy to pandemia COVID-19, ale i w przeszłości w różnych częściach świata również występowały epidemie wywołane wirusami, np. grypy H1N1 (tzw. hiszpanka) w 1918–1919 r. i A/H1N1 w 2009 r., SARS w 2002-2004, itp. Ograniczenia pojawiające się w takich sytuacjach, zarówno te narzucone prawnie, jak i wynikające z samej istoty kryzysu, mobilizują do podjęcia działań solidarnościowych. Przyjmują one różne formy tymczasowego radzenia sobie w okresach trudnych dla funkcjonowania społeczeństwa.

Przyczyny sytuacji kryzysowej między innymi takie jak: ograniczanie produkcji i usług, zmniejszenie zapotrzebowania rynku na produkty i usługi, trudności spłaty kredytów, itp. prowadzą do szeregu konsekwencji zmieniających dotychczasowe relacje funkcjonalne (Zioło, 2013). Menedżerowie zmieniają wtedy hierarchię ważności dla swoich celach strategicznych (Romanowska, 2016). W sytuacjach kryzysowych, przedsiębiorcy, występując w roli agentów zmian i realizując swoją misję społeczną, podejmują się innowacyjnych, nieszablonowych działań (Kaufman i in., 2007, 2015). W okresie kryzysu zmieniają się wartości, co może wpływać na solidarność wewnątrzspołeczną i międzypokoleniową (Bartkowski, 2014) i na formy samopomocy społecznej (Augustyniak i in., 2020). Proponowane rozwiązania często są odpowiedzią na zawiłość (wicked) problemów kryzysowych (Sienkiewicz-Małyjurek, 2015). Przedsiębiorcy sięgają po nowe rozwiązania technologiczne (np. druk 3D), wykorzystując komunikację zdalną (Tarkowski, 2020). Jednakże dostrzec można ryzyko krótkotrwałości tych rozwiązań (por. „Kryzysowa integracja społeczna to tylko zryw” (Wilczyńska, 2020)).

Niniejszy numer tematyczny dedykujemy zarówno mikro inicjatywom obywatelskim, jak i szerszym akcjom społecznym pojawiających się w czasach kryzysu wywołanych przez pandemie i inne klęski żywiołowe. Proponowana tematyka opracowań jako próby sformułowania odpowiedzi na następujące pytania:

  • Jakie są przesłanki podejmowania działań (projektów, akcji, itp.) prospołecznych w czasach kryzysu?
  • Jakie inicjatywy podejmowane są przez społeczeństwo w czasie kryzysów? Jakie są przykłady przedsiębiorczości społecznej stymulowanej sytuacjami kryzysowymi?
  • Jaka jest rola nowych technologii i mediów społecznościowych w realizacji takich inicjatyw przedsiębiorczych?
  • Jaka może być trwałość podejmowanych inicjatyw po zakończeniu kryzysu?
  • W jakiej formule (formie) takie działania obywatelskie i akcje pomocowe są realizowane?
  • Jak powinna wyglądać filantropia w czasach kryzysu? Czy władza publiczna (decydenci publiczni) powinna regulować działania w tym zakresie?
  • W jaki sposób władza publiczna powinna stymulować przedsiębiorczość i aktywność obywatelską w czasie kryzysu? Jakie działania powinna podjąć, by skutecznie wspierać przedsiębiorstwa społeczne nastawione na dostarczanie usług publicznych w zakresie ochrony zdrowia, edukacji, pomocy społecznej itp.?
  • Jak zmieniają się relacje między społeczeństwem, administracją publiczną i sektorem prywatnym w wyniku inicjatyw społecznych w czasie kryzysu?
  • Jaka jest reakcja sektora komercyjnego na potrzeby społeczne i wyzwania gospodarcze w czasie kryzysu? Czy czas kryzysu to moment na podejmowanie, przeformułowanie, manifestowanie idei społecznej odpowiedzialności biznesu?
  • Jakie nowe innowacyjne modele biznesowe pojawiają się w czasach kryzysu?

W szczególności interesuje nas perspektywa krajowa, chociaż teksty dotyczące wyłącznie zagranicznych przypadków również będą brane pod uwagę. Charakter prac może być teoretyczny jak i empiryczny.

więcej informacji - do pobrania