O czasopiśmie
***
UWAGA:
Od 2021 r. czasopisma zmieniło nazwę na Social Entrepreneurship Review zachowując profil tematyczny.
***
Cele i zakres
Misją czasopisma „Ekonomia Społeczna” (ISSN 2081-321X) jest rozwijanie debaty naukowej w Polsce w obszarze, stanowiącym istotne uzupełnienie głównego nurtu myślenia o funkcjonowaniu współczesnej gospodarki. Ekonomia społeczna wychodzi bowiem poza klasyczne postrzeganie procesów gospodarczych, rozumiane w kategoriach aktywności państwa, sektora prywatnego i organizacji pozarządowych. Daje ona możliwość poszukiwania nowych sposobów zaspokajania potrzeb indywidualnych i zbiorowych, które w niektórych przypadkach mogą być skuteczniejsze i efektywniejsze od tradycyjnie stosowanych narzędzi.
Na łamach „Ekonomii Społecznej” są prezentowane zarówno artykuły naukowe, raporty z badań, jak i inne teksty zawierające omówienia, analizy inicjatyw i rozwiązań adresowanych do środowiska ekonomii społecznej. Atutem czasopisma jest łączenie prac o charakterze teoretycznym (pochodzących z różnych ośrodków akademickich) z głosami praktyków reprezentujących środowiska eksperckie.
Czasopismo jest adresowane do badaczy i ekspertów działających w obszarze ekonomii (gospodarki) społecznej. Jego odbiorcami są także decydenci publiczni oraz przedstawiciele sektora społecznego zainteresowani możliwościami praktycznej aplikacji idei gospodarowania nie tylko dla zysku, ale także w celu osiągania korzyści społecznych.
ISSN: 2081-321X – wersja drukowana
eISSN: 1898-7435 – wersja elektroniczna
Wersją pierwotną czasopisma jest wydanie papierowe. Wersja papierowa i elektroniczna jest tożsama.
Formuła wydawnicza: Open Access, licencja: cc-by-nd 4.0 pl.
Dostęp: Wszystkie numery czasopisma są dostępne bezpłatnie w zakładce Spis numerów. Użytkownicy mogą czytać, kopiować, pobierać, szukać, drukować, linkować pełne teksty artykułow lub wykorzystywać je zgodny z prawem sposób, bez pytania o wyrażenie zgody przez autora lub wydawcę. Opis otwartego dostępu zgodny z Budapest Open Access Initiative.
Ministerialna punktacja: 40 pkt MNSiW. (Komunikat Ministra Edukacji i Nauki z z dnia 1 grudnia 2021 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych), Unikatowy Identyfikator Czasopisma (UIC): 499131, zakwalifikowanie w dyscyplinach: ekonomia i finanse, nauki o polityce i administracji, nauki prawne i nauki socjologiczne.
Indeksacja w bazach danych:
- BazEkon, Kraków, Poland
- EBSCO Business Source Complete, Business Source Premier; Ipswich, Massachusetts, USA
- EconPapers - RePEc (Reserach Papers in Economics); Örebro, Sweden
- ERIH Plus; Bergen, Norway - od 8.2020
- DOAJ (Directory Open Access Journals) - od 9.2020
- Sherpa Romeo; JISC, UK
- CEJSH - the Central European Journal of Social Sciences and Humanities; the Polish Academy of Sciences, Poland
- CEEOL - The Central and Eastern European Online Library; Germany
- EZB - Elektronische Zeitschriftenbibliotek (Electronic Journals Library), University Library of Regensburg; Germany
- ZDB - Zeitschriftendatenbank (German National Library - Deutsche Nationalbibliothek), Germany
- ROAD Directory of Open Access Scholarly Resources; UNESCO ISSN Register
- BazHum Warsaw, Poland
- ARIANTA Naukowe i Branżowe Polskie Czasopisma Naukowe, Poland
- Crossref CrossRef Metadata Search; Lynnfield, MA, USA
- CeON - Centrum Otwartej Nauki - Biblioteka Nauki, Poland
- Google Scholar
- Index Copernicus, Warsaw, Poland
Statystyki wydawnicze
2020, opublikowane artykuły: 16, liczba autorów: 20 (100%), w tym zagranicznych: 2 (10%), w tym krajowych: 16 (80%), w tym lokalnych: 4 (20%)
nr 2 - opublikowane artykuły: 11, liczba autorów 14 (100%), w tym zagranicznych: 2 (14%), w tym krajowych: 12 (86%), w tym lokalnych: 4 (28%).
nr 1 - opublikowane artykuły: 5, liczba autorów 6 (100%) w tym krajowych: 6 (100%), w tym lokalnych: 0 (0%)
2019, opublikowane artykuły: 12, liczba autorów: 16 (100%) w tym krajowych: 16 (100%), w tym lokalnych: 1 (6%)
nr 2 - opublikowane artykuły: 6, liczba autorów: 8 (100%) w tym krajowych: 8 (100%), w tym lokalnych: 1 (13%)
nr 1 - opublikowane artykuły: 6, liczba autorów: 8 (100%) w tym krajowych: 8 (100%), w tym lokalnych: 0 (0%)
2018, opublikowane artykuły: 19, liczba autorów: 21 (100%), w tym krajowych: 21 (100%), lokalnych: 13 (62%)
nr 2 - opublikowane artykuły: 13, liczba autorów: 13 (100%) w tym krajowych: 13 (100%), w tym lokalnych: 13 (100%)
nr 1 - opublikowane artykuły: 6, liczba autorów: 8 (100%) w tym krajowych: 8 (100%), w tym lokalnych: 0 (0%)
2017, opublikowane artykuły: 12, liczba autorów: 15 (100%) w tym krajowych: 15 (100%), lokalnych: 1 (7%)
nr 2 - opublikowane artykuły: 6, liczba autorów: 7 (100%) w tym krajowych 7: (100%), w tym lokalnych: 1 (14%)
nr 1 - opublikowane artykuły: 6, liczba autorów: 8 (100%) w tym krajowych 8: (100%), w tym lokalnych: 0 (0%)
2016, opublikowane artykuły: 12, liczba autorów: 16 (100%), w tym zagranicznych: 3 (19%) i krajowych: 13 (72%) w tym lokalnych: 2 (12%)
nr 2 - opublikowane artykuły: 7, liczba autorów: 8 (100%) w tym zagranicznych: 1 (12%) i krajowych 7: (100%) w tym lokalnych: 1 (12%)
nr 1 - opublikowane artykuły: 5, liczba autorów: 8 (100%) w tym zagranicznych: 2 (25%) i krajowych 6: (75%) w tym lokalnych: 1 (12%)
2015, opublikowane artykuły: 12, liczba autorów: 17 (100%), w tym zagranicznych: 2 (12%) i krajowych: 13 (76%) w tym lokalnych: 2 (12%)
nr 2 - opublikowane artykuły: 6, liczba autorów: 9 (100%) w tym zagranicznych: 2 (22%) i krajowych 7: (77%) w tym lokalnych: 2 (22%)
nr 1 - opublikowane artykuły: 6, liczba autorów: 8 (100%) w tym zagranicznych: 0 (0%) i krajowych 6: (75%) w tym lokalnych: 2 (25%)
Punktacja ministerialna: wykaz B: 2013: 1 pkt; 2014: 1pkt; 2015: 7 pkt.
Dystrybucja do bibliotek:
Półrocznik Ekonomia Społeczna dystrybuowany jest do 20 bibliotek:
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Narodowa
Biblioteka Jagiellońska
Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu
Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu M. Curie-Skłodowskiej
Biblioteka Uniwersytecka we Wrocławiu
Biblioteka Uniwersytecka w Łodzi
Biblioteka Śląska
Biblioteka Uniwersytecka w Toruniu
Biblioteka Publiczna m. st. Warszawy
„Książnica Pomorska” im. S. Staszica
Biblioteka Główna Uniwersytetu Gdańskiego
Biblioteka KUL
Biblioteka Główna Uniwersytetu Opolskiego
Książnica Podlaska im. Ł. Górnickiego
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Szkoła Główna Handlowa
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Wydawca:
Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
ul. Rakowicka 27, 31-510 Kraków
www.msap.uek.krakow.pl
Sponsorzy:
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
ul. Rakowicka 27, 31-510 Kraków
Ogłoszenia
Zaproszenie do przesyłania tekstów
do numeru specjalnego czasopisma „Ekonomia Społeczna”
pt. „Przedsiębiorczość społeczna w czasach kryzysu”
publikacja w formule monografii tematycznej wydawnictwa poziomu I (20 pkt. za samodzielny rozdział)
Redaktorzy naukowi:
dr hab. Marek Ćwiklicki, prof. UEK, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
dr hab. inż. Katarzyna Sienkiewicz-Małyjurek, prof. PŚ, Politechnika Śląska
Data przesłania pełnych wersji tekstów: 30 września 2020.
Data publikacji: grudzień 2020.
Tematyka
Przedsiębiorczość społeczna przejawia się między innymi podejmowanie inicjatyw oddolnych powodowanymi motywami pro-społecznymi. W czasach kryzysu tego typu działania pojawiają się spontanicznie w odpowiedzi na dostrzeżone problemy.
We współczesnym świecie kryzysy są nieuniknione i dotyczą wielu aspektów funkcjonowania społeczeństw, organizacji, państw i regionów. Mogą mieć charakter ekonomiczny, ekologiczny, społeczny, polityczny itd. W niniejszym zaproszeniu do przesyłania tekstów traktujemy kryzys szeroko: zarówno jako zjawisko dotyczące całego społeczeństwa, jak i poszczególnych grup czy też pojedynczych osób. Ostatni przykład jaki mamy to pandemia COVID-19, ale i w przeszłości w różnych częściach świata również występowały epidemie wywołane wirusami, np. grypy H1N1 (tzw. hiszpanka) w 1918–1919 r. i A/H1N1 w 2009 r., SARS w 2002-2004, itp. Ograniczenia pojawiające się w takich sytuacjach, zarówno te narzucone prawnie, jak i wynikające z samej istoty kryzysu, mobilizują do podjęcia działań solidarnościowych. Przyjmują one różne formy tymczasowego radzenia sobie w okresach trudnych dla funkcjonowania społeczeństwa.
Przyczyny sytuacji kryzysowej między innymi takie jak: ograniczanie produkcji i usług, zmniejszenie zapotrzebowania rynku na produkty i usługi, trudności spłaty kredytów, itp. prowadzą do szeregu konsekwencji zmieniających dotychczasowe relacje funkcjonalne (Zioło, 2013). Menedżerowie zmieniają wtedy hierarchię ważności dla swoich celach strategicznych (Romanowska, 2016). W sytuacjach kryzysowych, przedsiębiorcy, występując w roli agentów zmian i realizując swoją misję społeczną, podejmują się innowacyjnych, nieszablonowych działań (Kaufman i in., 2007, 2015). W okresie kryzysu zmieniają się wartości, co może wpływać na solidarność wewnątrzspołeczną i międzypokoleniową (Bartkowski, 2014) i na formy samopomocy społecznej (Augustyniak i in., 2020). Proponowane rozwiązania często są odpowiedzią na zawiłość (wicked) problemów kryzysowych (Sienkiewicz-Małyjurek, 2015). Przedsiębiorcy sięgają po nowe rozwiązania technologiczne (np. druk 3D), wykorzystując komunikację zdalną (Tarkowski, 2020). Jednakże dostrzec można ryzyko krótkotrwałości tych rozwiązań (por. „Kryzysowa integracja społeczna to tylko zryw” (Wilczyńska, 2020)).
Niniejszy numer tematyczny dedykujemy zarówno mikro inicjatywom obywatelskim, jak i szerszym akcjom społecznym pojawiających się w czasach kryzysu wywołanych przez pandemie i inne klęski żywiołowe. Proponowana tematyka opracowań jako próby sformułowania odpowiedzi na następujące pytania:
- Jakie są przesłanki podejmowania działań (projektów, akcji, itp.) prospołecznych w czasach kryzysu?
- Jakie inicjatywy podejmowane są przez społeczeństwo w czasie kryzysów? Jakie są przykłady przedsiębiorczości społecznej stymulowanej sytuacjami kryzysowymi?
- Jaka jest rola nowych technologii i mediów społecznościowych w realizacji takich inicjatyw przedsiębiorczych?
- Jaka może być trwałość podejmowanych inicjatyw po zakończeniu kryzysu?
- W jakiej formule (formie) takie działania obywatelskie i akcje pomocowe są realizowane?
- Jak powinna wyglądać filantropia w czasach kryzysu? Czy władza publiczna (decydenci publiczni) powinna regulować działania w tym zakresie?
- W jaki sposób władza publiczna powinna stymulować przedsiębiorczość i aktywność obywatelską w czasie kryzysu? Jakie działania powinna podjąć, by skutecznie wspierać przedsiębiorstwa społeczne nastawione na dostarczanie usług publicznych w zakresie ochrony zdrowia, edukacji, pomocy społecznej itp.?
- Jak zmieniają się relacje między społeczeństwem, administracją publiczną i sektorem prywatnym w wyniku inicjatyw społecznych w czasie kryzysu?
- Jaka jest reakcja sektora komercyjnego na potrzeby społeczne i wyzwania gospodarcze w czasie kryzysu? Czy czas kryzysu to moment na podejmowanie, przeformułowanie, manifestowanie idei społecznej odpowiedzialności biznesu?
- Jakie nowe innowacyjne modele biznesowe pojawiają się w czasach kryzysu?
W szczególności interesuje nas perspektywa krajowa, chociaż teksty dotyczące wyłącznie zagranicznych przypadków również będą brane pod uwagę. Charakter prac może być teoretyczny jak i empiryczny.
więcej informacji - do pobrania