PES-022020-06-DS-DSF

Kapitał społeczny oraz organizacje pozarządowe wobec negatywnych skutków pandemii COVID-19

Social capital and NGOs toward negative effects of COVID-19 pandemic

do pobrania/download PDF

Danuta Stawasz, prof. dr hab.
ORCID: 0000-0003-4643-9409
Katedra Zarządzania Miastem i Regionem
Wydział Zarządzania
Uniwersytet Łódzki
ul. Matejki 22/26, 90-237 Łódź
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Dorota Sikora-Fernandez, dr
ORCID: 0000-0002-4425-0437
Katedra Zarządzania Miastem i Regionem
Wydział Zarządzania
Uniwersytet Łódzki
ul. Matejki 22/26, 90-237 Łódź
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

DOI: 10.15678/ES.2020.2.06

SŁOWA KLUCZOWE

pandemia, organizacje pozarządowe, współpraca, kapitał społeczny

KEYWORDS

pandemic, NGOs, cooperation, social capital

STRESZCZENIE

Pandemia COVID-19 jest zagrożeniem w wymiarze globalnym, związanym z przetrwaniem gatunku ludzkiego, którą można określić jako naruszenie względnej równowagi w funkcjonowaniu społeczeństw i gospodarek wszystkich krajów świata. Jej negatywne skutki będą odczuwalne przez wiele lat i mogą doprowadzić do trwałych zmian w funkcjonowaniu gospodarki i społeczeństwa. Celem niniejszego rozdziału jest podjęcie dyskusji wokół kapitału społecznego w kontekście jego roli i znaczenia w przezwyciężaniu sytuacji kryzysowych. Ponadto rozważania koncentrują się wokół znaczenia organizacji pozarządowych w budowaniu tego kapitału. Ważnym wątkiem jest również identyfikacja działań organizacji pozarządowych, jakie mogły pomóc w walce z zagrożeniami w pierwszych miesiącach pandemii. Analiza tych działań prowadzi do wniosków, iż w Polsce niedostateczna współpraca między władzami publicznymi a organizacjami pozarządowymi nie przyczynia się do wzrostu poziomu kapitału społecznego. Istnieje zatem potrzeba określenia jego poziomu oraz oceny jakości jego funkcjonowania.

ABSTRACT

The COVID-19 pandemic is a global threat to the survival of the human species, which can be described as a violation of the relative balance in the functioning of the societies and economies of all countries of the world. Its negative effects will be felt for many years and may lead to permanent changes in the functioning of economy and society. The aim of this chapter is to discuss social capital in the context of its role and importance in overcoming crisis situations. Moreover, the discussion focuses on the importance of non-governmental organizations in building this capital. An important thread is also the identification of activities of non-governmental organizations that could help in fighting the threats in the first months of the pandemic. The analysis of these activities leads to the conclusion that in Poland insufficient cooperation between public authorities and NGOs does not contribute to the growth of social capital. Therefore, there is a need to determine its level and assess the quality of its functioning.

LITERATURA / REFERENCES

Bogacz-Wojtanowska, A. (2013). Zdolności organizacyjne a współdziałanie organizacji pozarządowych. Kraków: Instytut Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
Budd, J., Miller, B.S., Manning E.M., Lampos, V., Zhuang, M., Edelstein, M., Rees, G., Emery, V.C., Stevens, M.M., Keegan, N., Short, M.J., Pillay, D., Manley, E., Cox, I.J., Heymann D., Johnson A.M., McKendry, R.A. (2020). Digital technologies in the public-health response to COVID-19. Nature Medicine, 26, 1183–1192. https://doi.org/10.1038/s41591-020-1011-4
Chodkiewicz, J., Talarowska, M., Miniszewska, J., Nawrocka, N., Bilinski, P. (2020). Alcohol Consumption Reported during the COVID-19 Pandemic: The Initial Stage. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17, 4677. https://doi.org/10.3390/ijerph17134677.
Fazlagić, J. (2018). Kapitał społeczny, W: (red.) I. Wieczorek, J. Szymanek, Słownik pojęć w administracji publicznej. Łódź: Narodowy Instytut Samorządu Terytorialnego.
Fukuyama, A. (1997). Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu, PWN, Warszawa.
Gov.pl, https://www.gov.pl/web/oecd/skutki-covid-19-dla-polskiej-gospodarki (data dostępu: wrzesień 2020 r.).
Handy, Ch.B. (1992). Types of Voluntary Organizations, [w:] Batsleer J., Conforth C., Paton R. (red.) Issues in Voluntary and Non-profit Management, Addison-Wesley Publishing Company.
KE, https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/health/coronavirus-response/jobs-and-economy-during-coronavirus-pandemic_pl (data dostępu: wrzesień 2020 r.).
Kummitha, R.K.R. (2020). Smart technologies for fighting pandemics: The techno- and human- drivenapproaches in controlling the virus transmission. Government Information Quarterly, 37(3), 101481, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.giq.2020.101481.
Mikołajczyk, D. (2019). Sprawność terytorialnego systemu zarządzania kryzysowego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Olejniczak, P. (2015). Kapitał pomostowy mieszkańców Nadodrza we Wrocławiu, W: (red.) A. Wolaniuk, Współczesne czynniki i bariery rozwoju miast. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Portal Komunalny, https://portalkomunalny.pl/koronawirus-ma-pozytywny-wplyw-na-srodowisko-oceniajanaukowcy-401482/ (data dostępu: wrzesień 2020 r.).
Putnam, R.D. (1995). Demokracja w działaniu. Tradycje obywatelskie we współczesnych Włoszech. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Radziewicz-Winnicki, I. (2009). Ideologia a partycypacja społeczna. Rola i znaczenie kapitału społecznego, W: (red.) K. Marzec-Holka przy współpracy H. Guzy-Steinke. Kapitał a nierówności kumulacja i redystrybucja. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Raport z badań Stowarzyszenia Klon/Jawor „2020 Organizacje pozarządowe wobec pandemii” opracowany przez B. Charycką i M. Gumkowską, Warszawa, maj 2020, https://api.ngo.pl/media/get/135421, (data dostępu 30.09.2020r.)
Sierocińska, K. (2011). Kapitał społeczny, definiowanie, pomiar i typy, Studia Ekonomiczne, 1 (LXVIII), 69–86.
UDPP, Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, Dz. U. z 2019 r. poz. 688, 150 i 2020 oraz 2020, poz. 284.
USG, Ustawa z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym, Dz. U. 2020, poz. 713.
Walukiewicz, S. (2010) Kapitał ludzki, Instytut Badań Systemowych PAN, Warszawa.
Wilkin, J. (2016). Instytucjonalne i kulturowe podstawy gospodarowania. Humanistyczna perspektywa ekonomii, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Witczak-Roszkowska D. (2016). Kapitał ludzki i kapitał społeczny w rozwoju i wzroście gospodarczym. W: (red.) J. Kot, Współczesne aspekty współczesnej gospodarki. Kielce: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej.
Zamorska, K. (2012). Dostęp do praw społecznych a kapitał ludzki i społeczny, W: (red.) D. Moroń. Kapitał ludzki i społeczny. Kreowanie i zarządzanie. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Stawasz, D., Sikoro-Fernandez, D. (2020). Kapitał społeczny oraz organizacje pozarządowe wobec negatywnych skutków pandemii COVID-19. W: M. Ćwiklicki, K. Sienkiewicz-Małyjurek, (red.). Ekonomia Społeczna. Przedsiębiorczość społeczna w czasie kryzysu (s. 64–77). Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie. https://doi.org/10.15678/ES.2020.2.06.

 

 

PES-022020-07-IJK

Finansowanie podmiotów ekonomii społecznej a rozwój przedsiębiorczości społecznej w Polsce. Wnioski sprzed kryzysu wywołanego przez COVID-19 i refleksje pokryzysowe

Financing of social economy entities and the development of social entrepreneurship in Poland. Pre-pandemic crisis conclusions and post- pandemic crisis reflections

do pobrania/download PDF

Izabela Jonek-Kowalska, prof. PŚ dr hab.
ORCID: 0000-0002-4006-4362
Katedra Ekonomii i Informatyki
Wydział Organizacji i Zarządzania
Politechnika Śląska
ul. Roosevelta 26-28, 41-800 Zabrze
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15678/ES.2020.2.07

SŁOWA KLUCZOWE

przedsiębiorczość społeczna; ekonomia społeczna; finasowanie przedsiębiorczości społecznej

KEYWORDS

social entrepreneurship; social economy; financing social entrepreneurship

STRESZCZENIE

Rozwój przedsiębiorczości społecznej wiąże się z wieloma barierami o zróżnicowanym charakterze. Jedną z najpoważniejszych jest brak środków finansowych, co staje się szczególnie odczuwalne i dokuczliwe w okresie kryzysu gospodarczego. Mając na uwadze powyższe okoliczności, głównym celem prowadzonych rozważań i badań jest analiza źródeł finansowania podmiotów ekonomii społecznej w Polsce z perspektywy historycznej i prognostycznej (w kontekście kryzysu gospodarczego wywołanego pandemią COVID-19) oraz ocena możliwości rozwojowych tych podmiotów w fazie pokryzysowej. Do zrealizowania tak postawionego celu w artykule wykorzystano analizę statystyczną danych na temat źródeł finansowania podmiotów ekonomii społecznej w Polsce. Z przeprowadzonych analiz wynika, że w ujęciu historycznym przedsiębiorczość społeczna w Polsce rozwijała się systematyczne, aczkolwiek wolno. Świadczy o tym rosnąca liczba podmiotów działających w sferze ekonomii społecznej, w tym przede wszystkim stowarzyszeń i fundacji. Rozwój ten jest jednak aktualnie zagrożony z uwagi na zmniejszenie dochodów w sferze publicznej stanowiących główne źródło utrzymania badanych organizacji. Problemem w najbliższej przyszłości może być także pozyskiwanie składek członkowskich będących uzupełniającym źródłem finansowania przedsiębiorczości społecznej.

ABSTRACT

The development of social entrepreneurship is associated with many barriers of various nature. One of the most serious is the lack of financial resources, which becomes particularly acute and troublesome in times of economic crisis. Considering the above circumstances, the main goal of the considerations and research conducted in this article is to identify the directions of development of social economy entities in Poland and to analyze the sources of financing their activities from a historical and forecasting perspective (in the context of the economic crisis caused by the Covid-19 pandemic). In order to achieve this goal, the article uses a statistical analysis of data on the sources of financing of social economy entities in Poland. The conducted analyzes show that, historically, social entrepreneurship in Poland was systematically, but slowly, developing. This is evidenced by the growing number of entities operating in the field
of the social economy, including primarily associations and foundations. However, this development is currently threatened due to the reduction of revenues in the public sphere, which are the main source of income for the surveyed organizations. In the near future the problem may also be obtaining membership fees which are a supplementary source of financing for social entrepreneurship.

LITERATURA / REFERENCES

Augustyniak, P., Ciesiołkiewicz, K., Dudkiewicz, I., Fandrejewska, A., Gąciarz, B., Obracht-Prondzyński, C., Pacut, A., Przedlacki, M., Sadzik, J., Tarkowski, A., Wygnański, K. (2020). Alert Społeczny 1: Ratujmy najsłabszych, bądźmy wspólnotą. Open Eyes Economy Summit, 1, https://oees.pl/wp-content/uploads/2020/04/Alert-Spo%C5%82eczny-1-OEES.pdf.
Bartkowski, J. (2014). Solidarność społeczna i kryzys: Zmiany wartości w Europie i w Polsce w warunkach kryzysu. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 48, 19–34.
Batko, R., Bogacz-Wojtanowska E. (2015). Przedsiębiorstwa społeczne – poszukiwanie tożsamości pomiędzy celami ekonomicznymi a społecznymi. Problemy Zarządzania, 13(4), 195–206.
Defourny J., Nyssens M. (2010). Conceptions of social enterprise and social entrepreneurship in Europe and the United States: Convergences and divergences. Journal of Social Entrepreneurship, 1(1), 32–53.
Ekonomia społeczna w Polsce w nowej perspektywie finansowej 2020+. Wnioski i rekomendowane rozwiązania. https://www.ekonomiaspoleczna.gov.pl/download/files/EKONOMIA_SPOLECZNA/ES_2021_2027_streszczenie.pdf
Gramescu, L. (2016). Scaling Social Innovation in Europe: An Overview of Social Enterprise Readiness. Procedia Social and Behavioral Sciences, 221, 218–225.
Gabriel, M (2014). Making it big: Strategies for scaling social innovations. London: Nesta.
Goyal, L. (2020). Exploring frugal innovation in social entrepreneurship:: Insights from emerging economies. Organizational Dynamics, 100782, https://doi.org/10.1016/j.orgdyn.2020.100782
Hausner J., Laurisz N. (2006). Czynniki krytyczne tworzenia przedsiębiorstw społecznych. Przedsiębiorstwo społeczne. Konceptualizacja. W: Przedsiębiorstwa społeczne w Polsce. Teoria i praktyka. Kraków: Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
Hausner J. (2009). Ekonomia społeczna jako kategoria rozwoju. W: J. Hausner (red.). Ekonomia społeczna a rozwój. Małopolska Szkoła Administracji Publicznej. Wydawnictwo UE w Krakowie: Kraków 2009.
Herbst, J. (2008). Pole przedsiębiorczości społecznej w Polsce. W: J. Hausner, A. Giza-Poleszczuk (red.). Ekonomia społeczna w Polsce: osiągnięcia, bariery rozwoju i potencjał w świetle wyników. Warszawa: Fundacja Inicjatyw
Społeczno-Ekonomicznych.
Kaufman, R., Avgar, A., Mirsky, J. (2015). Opportunities for sustainable community development in the wake of disaster situations: Lessons from the field. International Journal of Sustainability Policy and Practice, 11(2), 1–10.
Kaufman, R., Mirsky, J., Avgar, A. (2007). Social Entrepreneurship in Crisis Situations. International Journal of Diversity in Organizations, Communities and Nations, 7(3), 227–232.
Kerlin, J. (2006). Social enterprise in the United States and Europe: Understanding and learning from the differences. Voluntas, 17(3), 247–263.
Mair J., Martí I. (2006). Social entrepreneurship research: A source of explanation, prediction, and delight. Journal of World Business, 41, 36–44.
Mikołajczyk, P. (2017). Współczesne wyzwania nowej ekonomii społecznej. Zeszyty Naukowe Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego w Zielonej Górze, 7, 237–249. 
Leś, E. (2005). Nowa ekonomia społeczna. Wybrane koncepcje. Trzeci Sektor, 2. Warszawa: Fundacja Instytutu Spraw Publicznych.
Łojko, M. (2017). Ekonomia społeczna wobec wyzwań polityki społecznej – w poszukiwaniu wspólnych relacji i przestrzeni. Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego Studia i Prace, 3, 31-49.
Pacut A., (2010). Przedsiębiorczość społeczna w Polsce – problemy i wyzwania. Zarządzanie Publiczne, 4(14), s. 45–57.
Płonka, M. (2015). Ekonomia społeczna a koncepcje polityki społecznej państwa. Model polski, Ekonomia Społeczna, 2, 85-100.
Rechulicz, M. (2006). Organizacje pozarządowe – alternatywa dla przedsiębiorczości czy przedsiębiorczość? Trzeci Sektor, 7.
Romanowska, M. (2016). The Evolution of the Strategic Goals of Polish Enterprises During the Economic Crisis. Journal of Management and Financial Sciences, 24(9), 13–26.
Sienkiewicz-Małyjurek, K. (2015). Skuteczne zarządzanie kryzysowe. Warszawa: Difin.
Tarkowski, A. (2020). Społeczeństwo coraz bardziej open source’owe [Ngo.pl]. Jak COVID-19 zmieni Polskę. Prognoza liderów polskich środowisk branżowych i społecznych. https://publicystyka.ngo.pl/jak-covid-19-zmieni-polske-prognoza-liderow-polskich-srodowisk-branzowych-i-spolecznych.
Weber, C., Kröger, A., Lambrich, K. (2012). Scaling Social Enterprises–A Theoretically Grounded Framework. Frontiers of Entrepreneurship Research, 32(19), 3–5.
Vanderhoven, E., Steiner, A., Teasdale, S., Calò, F. (2020). Can public venture capital support sustainability in the social economy? Evidence from a social innovation fund. Journal of Business Venturing Insights, 13, https://doi.org/10.1016/j.jbvi.2020.e00166
Zioło, Z. (2013). Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości w warunkach kryzysu gospodarczego. Przedsiębiorczość-Edukacja, 9, 10–33.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Jonek-Kowalska, I. (2020). Finansowanie podmiotów ekonomii społecznej a rozwój przedsiębiorczości społecznej w Polsce. Wnioski sprzed kryzysu wywołanego przez COVID-19 i refleksje pokryzysowe. W: M. Ćwiklicki, K. Sienkiewicz-Małyjurek, (red.). Ekonomia Społeczna. Przedsiębiorczość społeczna w czasie kryzysu (s. 78–91). Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie. https://doi.org/10.15678/ES.2020.2.07.

 

 

PES-022020-05-KS

Troska o zdrowie człowieka w czasach COVID-19 jako motywator do tworzenia nowych obszarów wartości dla klienta przez podmioty rynkowe

Caring for human health during the COVID-19 era as a motivator for the creation of new areas of customer value by market organisations

do pobrania/download PDF

Kamila Szymańska, dr
ORCID: 0000-0002-9100-305X
Katedra Marketingu
Wydział Zarządzania
Uniwersytet Łódzki
ul. Matejki 22/26, 90-237 Łódź
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

 

DOI: 10.15678/ES.2020.2.05

SŁOWA KLUCZOWE

innowacyjność; wartość dla klienta; samodzielność konsumentów; przewaga konkurencyjna; rozwój

KEYWORDS

innovation; value for the customer; consumer autonomy; competitive advantage; development

STRESZCZENIE

Rozwój epidemii w Polsce motywuje organizacje do oferowania klientom produktów i usług w sposób zdalny – jest to zatem okazja do rozwoju innowacyjności, która łączy społeczną odpowiedzialność biznesu z nowymi obszarami wartości dla klienta. Celem artykułu jest zaprezentowanie, w jaki sposób wybrane podmioty zmodyfikowały swoją ofertę dla klienta w czasach COVID-19 oraz rozważenie, jak można te zmiany wykorzystać w przyszłości. Empiryczną część opracowania przygotowano w oparciu o metodę wielokrotnego studium przypadku. Przeprowadzone analizy rozwoju oferty dla klientów pozwalają wnioskować, że można skutecznie łączyć nowoczesne technologie i narzędzia komunikacyjne z dostarczaniem nowej wartości dla klienta oraz uczeniem go samodzielności rynkowej. Ma tutaj zatem miejsce jednoczesna edukacja konsumenta i dążenie do przewagi konkurencyjnej przez ubogacenie wartości dla klienta. Warto korzystać z powstałych na skutek kryzysu chorobowego pomysłów na rozwój oferty wartości dla klienta również po jego zakończeniu, ale z uwzględnieniem zróżnicowania potrzeb i postaw klientów.

ABSTRACT

The development of the epidemic in Poland motivates organisations to offer their customers products and services remotely – it is therefore an opportunity to develop innovation, which combines corporate social responsibility with new areas of value for customers. The aim of this article is to present how selected entities modified their offer to the customer during the COVID-19 era and to consider how these changes can be used in the future. The empirical part of the study is based on the multiple case study method. The analysis of the development of the customer offer allows us to conclude that it is possible to effectively combine modern technologies and communication tools with providing new value to the customer and teaching them market autonomy. Therefore, there is a simultaneous consumer education and the pursuit of a competitive advantage by enriching value for the customer. It is worthwhile to take advantage of the ideas created as a result of the disease crisis to develop the offer of value for the customer also after its completion, but taking into account the different needs and attitudes of customers.

LITERATURA / REFERENCES

Bank Pekao S.A. (b.d.). https://www.pekao.com.pl (dostęp: 14.10.2020).
Bank Pekao S.A. Youtube (b.d.). https://www.pekao.com.pl (dostęp: 14.10.2020).
Bartkowiak, G. (2011). Społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie teoretycznym i empirycznym. Warszawa: Difin.
Bem-Kozieł, K. (2008). Korzyści z wprowadzenia zasad społecznej odpowiedzialności biznesu w przedsiębiorstwie. Przedsiębiorczość-Edukacja, 4, 249–259.
Biblioteka Uniwersytetu Łódzkiego (b.d.). http://www.lib.uni.lodz.pl (dostęp: 14.10.2020).
Cronin, J.J., Brady M.K., Hult, G.T. (2000). Assessing Effects of Quality, Value and Customer Satisfaction on Consumer Behavioral Intentions in Service Environments. Journal of Retailing, 76(2), 193–218.
Dziewanowska, K. (2018). Współtworzenie wartości w marketingu. Przykład szkolnictwa wyższego. Warszawa: C.H. Beck.
European Commission (2001). Promoting a European Framework for Corporate Social Responsibility. Green Paper, Brussels.
Godin, B., Lane, J.P. (2013). Pushes and Pulls: The Hi(story) of the Demand Pull Model of Innovation. Project on the Intellectual History of Innovation. Science, Technology and Human Values, 38, 621–654.
Griffin, R.W. (2018). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: PWN. 
Hartman, R. (1967). The Structure of Value: Foundation of a Scientific Axiology. Carbondale (IL): Southern Illinois Press.
Heinonen, K. (2004). Reconceptualizing Customer Perceived Value: the Value of Time and Place. Managing Service Quality: An International Journal, 14(2/3), 205–215.
Janasz, W., Kozioł, K. (2007). Determinanty działalności innowacyjnej przedsiębiorstw. Warszawa: PWE.
Kaufland. (b.d.). https://www.kaufland.pl (dostęp: 14.10.2020).
Kędzierska-Szczepaniak, A., Szopik-Depczyńska, K., Łazorko, K. (2016). Innowacje w organizacjach. Warszawa: Texter Sp. z o.o.
Kopalnia Soli w Wieliczce. (b.d.). https://www.kopalnia.pl (dostęp: 14.10.2020).
Kopalnia Soli w Wieliczce – trasa turystyczna. (b.d.). https://www.ai360.pl/panoramy/278 (dostęp: 14.10.2020).
Kotkowski, Ł. (2020). Kaufland sprzedaje paczki z najpotrzebniejszymi produktami. Zamówimy je również przez Internet. Pobrane z: https://spidersweb.pl/2020/04/kaufland-zakupy-przez-internet.html (dostęp: 14.10.2020).
Lapierre, J. (2000). Customer-perceived value in industrial context. The Journal of Business and Industrial Marketing, 15(2/3), 122–140.
Litwiński, M. (2017). Idea społecznej odpowiedzialności biznesu w kontekście racjonalności instrumentalnej i koherencyjnej. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 3, 205–212.
Leśna-Wierszołowicz, E. (2016). Społeczna odpowiedzialność biznesu jako element budowania przewagi konkurencyjnej. Studia i Prace WNEiZ US, 43/1, 55–63.
Media Markt (b.d.). https://mediamarkt.pl (dostęp: 14.10.2020).
Norma ISO 26000:2010. Guidance on Social Responsibility.
Patterson, P.G., Spreng, R.A. (1997). Modelling the Relationship Between Perceived Value, Satisfaction and Repurchase Intentions in a Business-To-Business, Service Context: An Empirical Examination. International Journal of Service Industry Management, 8(5), 414–434.
Piątkowski, Z., Sankowski, M. (2001). Procesy innowacyjne i polityka naukowo-techniczna państwa, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Wyższej Szkoły Ekologii i Zarządzania w Warszawie.
Piecuch, T. (2013). Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne. Warszawa: C.H. Beck.
Reformat, B. (2018). Modele procesów innowacyjnych a stadia rozwoju współczesnej gospodarki. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Organizacja i Zarządzanie, 130, 471–483.
Rok, B. (2004). Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie. Warszawa: Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Sanchez, J., Callarisa, L., Rodriguez, R.M., Moliner, M.A. (2006)., Perceived Value of the Purchase of a Tourism Product, Tourism Management, 27, 394–409.
Sheth, J.N., Newman, B.I., Gross, B.L. (1991). Why We Buy What We Buy: A theory of Consumption Values. Journal of Business Research, 22(2), 159–170.
Smith, B.J., Colgate, M. (2007), Customer Value Creation: A Practical Framework, Journal of Marketing Theory and Practice, 15(1), 7–23.
Stec-Rusiecka, J. (2013). Wpływ społecznej odpowiedzialności biznesu na poprawę jakości życia społeczeństwa.
Modern Management Review, XVIII, 20, 2, 85–91.
Sweeney, J.C., Soutar, G.N. (2001). Consumer Perceived Value: the Development of a Multiple Item Scale. Journal of Retailing, 77(2), 203–220.
Woodall, T. (2003). Conceptualizing ‘Value for Customer’: An Attributional, Structural and Dispositional Analysis. Academy of the Marketing Science Review, 12, 1–42.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Szymańska, K. (2020). Troska o zdrowie człowieka w czasach COVID-19 jako motywator do tworzenia nowych obszarów wartości dla klienta przez podmioty rynkowe. W: M. Ćwiklicki, K. Sienkiewicz-Małyjurek, (red.). Ekonomia Społeczna. Przedsiębiorczość społeczna w czasie kryzysu (s. 54–63). Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie. https://doi.org/10.15678/ES.2020.2.05.

 

 

PES-022020-08-OR-AZ

Fundraising competitive forces of small art and cultural NGOs during the crisis

do pobrania/download PDF

Olesya Radilova, MA
Independent research fellow within Kirkland
Scholarship 2019/20.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
ul. Wieniawskiego 1 61-712 Poznań
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Agnieszka Ziomek, dr hab. prof. UEP (Autor korespondencyjny/Corresponding author)
ORCID: 0000-0001-7052-5855
Katedra: Koniunktury i Polityki Gospodarczej
Instytut Ekonomii
Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Al. Niepodległości 10, 61-875 Poznań
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

DOI: 10.15678/ES.2020.2.08

 

KEYWORDS

fundraising; small; medium; cultural; non-profit; organization

 

ABSTRACT

The paper provides an analysis on fundraising competitive forces of small art and culture organizations in order to identify optimal features of fundraising strategy development during and after crisis time when absence of donors becomes a pressing issue. The analysis is fulfilled based on Michael Porter five forces model structure. Fundraising strategies should focus on intensive development of advanced communication with donors through modern technology application and reflect an integral vision of social needs which is the key success factor of fundraising strategy implementation in independent autonomous organizations.
Financial resources in nonprofit sector seriously affect the stability of programs implementation. The lack of stability undermines organization efficiency what is evident to donors. This requires formulation of strategy for professional and repetitive fundraising.

LITERATURA / REFERENCES

Ahlstrom, D., Bruton, G. (2009). International Management: Strategy and Culture in the Emerging World. Mason: Cengage Learning.
Americans for the Arts. (2018). Americans Speak Out About The Arts in 2018 An In-Depth Look at Perceptions and Attitudes About the Arts in America. Americans for the Arts.
Andreoni, J., Payne, A. A. (2003). Do Government Grants to Private Charities Crowd out Giving or Fund-Raising? The American Economic Review, 93, 3, 792–812.
AngelList. (2020). Markets. Pobrano April 20, 2020 z lokalizacji https://angel.co/markets.
Arts Council England. (2018). National Portfolio Organisations and Major Partner Museums. Arts Council England.
Behn B.K., Devries, D., Lin, J. (2010). The determinants of transparency in nonprofit organizations: An exploratory study. Advances in International Accounting 7(26), 6–12 DOI: 10.1016/j.adiac.2009.12.001
Bodine, H. (2020). Donor Segmentation: What It Is, And Why It Matters. Pobrano March 25.03.2020, 2020 z lokalizacji https://www.causevox.com/blog/donor-segmentation-matters.
Bolton, M., Cooper, C. (2017). Capital Matters How to build financial resilience in the UK’s arts and cultural sector, Pobrano March 25.03.2020, 2020 z lokalizacji https://static.a-n.co.uk/wp-content/uploads/2017/08/Capital-Matters-How-to-build-financial-resilience-in-the-UK%E2%80%99s-arts-and-cultural-sector.pdf.
Bose, B. (2015). Effects of Nonprofit Competition on Charitable Donations. Seattle: University of Washington.
Burkart Ch., Wakolbinger T., Toyasaki F. (2018), Funks allocation in NPOs: The role of administrative cost ratios. Central European Journal of Operations Research, June 26(2), 307–309.
Burke, E. (2020). Drive Donations Year-Round With Nonprofit Impact Transparency. Pobrano April 25, 2020 z lokalizacji https://www.classy.org/blog/drive-donations-year-round-impact-transparency.
CAF Russia. (2014). Russia Giving. Research on individual giving in Russia. Moscow: CAF Russia.
Charities Aid Foundation. (2019). CAF UK Giving 2019. Kent: Charities Aid Foundation. 
CharityComms. (2020). Impact of COVID-19 on Charity Communications. CharityComms.
Chronicle of Philanthropy. (2015). How Nonprofits Can Gain the Public’s Trust. Pobrano April 21, 2020 z lokalizacji https://www.philanthropy.com/specialreport/how-nonprofits-can-gain-the-pu/69.
Chung, E. (2016). How to Engage Different Generations of Donors. Pobrano April 23, 2020 z lokalizacji https://www.classy.org/blog/how-to-engage-different-generations-of-donors.
Deitrick, L., Tinkler, T., Strawser, C., Young, E. (2020). Nonprofit response to COVID-19: The immediate impacts of the COVID-19 pandemic on San Diego County nonprofits. San Diego, CA: The Nonprofit Institute, University of San Diego.
Drzewiecki J. (2012). Model biznesu z perspektywy przedsiębiorczości i przedsiębiorcy. W: H. Kościelniak (red.), Przedsiębiorczość. Szanse i wyzwania (s. 7–14), Politechnika Częstochowska, Częstochowa.
EMpower – The Emerging Markets Foundation. (2018). The Art of Fundraising A Practical Workbook of Tools and Strategies. Pobrano March 02.03, 2020 z lokalizacji https://empowerweb.org/: https://empowerweb.org/assets/uploads/tools-resources/464/empower_fundraising_workbook_2018_2.pdf.
Esser, S. (2020). How to go community-funded in times of crisis. Pobrano April 23, 2020 https://app.livestorm.co/steady-2/how-to-go-community-funded-in-times-of-crisis.
Expert Panel, Forbes Nonprofit Council. (2020). Seven Effective Strategies For Improving Donor Retention Rates. Pobrano April 25, 2020 z lokalizacji https://www.forbes.com/sites/forbesnonprofitcouncil/2020/04/20/seven-effective-strategies-for-improving-donor-retention-rates/#67e07ad4d6fd.
Frost, K., Shanklin, T., Finney, J. Genuardi, I. (2017). Donation Trends by Channel: 2016 Donor Data Report. Kimbia. Pobrano March 02.03, 2020 z lokalizacji https://www.nonprofitpro.com/resource/donation-trends-bychannel-2016-donor-data-report.
Giving USA Report (2019). Giving USA Foundation, Pobrano June 25.03.2020, 2020 https://givingusa.org/givingusa-2019-americans-gave-427-71-billion-to-charity-in-2018-a mid-complex-year-for-charitable-giving/.
Gnjidic, V. (2018). Interdependence of Company’s Industrial Competitive Position and Its Strategic Orientation: A Dynamic Theoretical Model. Management, 23(2), pp. 103–121. https://doi.org/http://hrcak.srce.hr/management?lang=en
Goggins, A., Howard, D. (2009). SSIR, The Nonprofit Starvation Cycle. Pobrano April 21, 2020 z lokalizacji https://ssir.org/articles/entry/the_nonprofit_starvation_cycle.
Greenlee J. S., Trussel J. (2000). Predicting the financial vulnerability of charitable organizations. Nonprofit Management and Leadership, 11, 199–210.
Hager M. (2001). Financial Vulnerability among Arts Organizations: A Test of the Tuckman-Chang Measures. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 376–392 DOI: 10.1177/0899764001302010.
Hamann P.M., Schiemann F., Bellora L., Guenther T.W. (2013). Exploring the Dimensions of Organizational Performance. A Construct Validity Study. Organizational Research Methods 16(1), 67–87.
Harrison, T., Thornton, J. (January 30, 2015). Entry Thresholds and Competitive Behavior among Nonprofit Firms.
Harvard Business Review. (2014). The Explainer: Porter’s Five Forces. Pobrano March 30.03.2020, 2020 z lokalizacji https://hbr.org/video/3590615226001/the-explainer-porters-five-forces.
Heng Q. (2019). Risk and Diversification of Nonprofit Revenue Portfolios: Applying Modern Portfolio Theory to Nonprofit Revenue Management. Nonprofit Management and Leadership, 30(2), 193-212.
Horsley, G. (2019). Four Ways To Engage With Donor Prospects Without Asking For Money. Pobrano April 23, 2020 z lokalizacji https://www.forbes.com/sites/forbesnonprofitcouncil/2019/12/02/four-ways-to-engage-withdonor-prospects-without-asking-for-money/#36a8b607bbe.
Jay, E., Sargeant , A. (2014). Fundraising Management (3. wyd.). London: Tailor and Francis group Routledge.
Joslyn, H. (2019). 51% of Fundraisers Plan to Leave Their Jobs by 2021, Says New Survey. Pobrano April 25, 2020 z lokalizacji https://www.philanthropy.com/article/51-of-Fundraisers-Plan-to/246857.
Kafel, T., Ziębicki, B., (2009). Współczesne narzędzia zarządzania organizacjami komercyjnymi. W: Red. A. Nalepka, A. Ujwary-Gil. Organizacje komercyjne i niekomercyjne wobec wzmożonej konkurencji oraz wzrastających wymagań konsumentów. WSB-NLU, Nowy Sącz. Pobrano November 11.11.2020, z lokalizacji https://core.ac.uk/reader/48036640
Kitchener, A., Markusen, A. (2012). Working with Small Arts Organizations. Pobrano April 10, 2020 z lokalizacji https://www.giarts.org/article/working-small-arts-organizations
Lloyd, T. (2010). Using Porter’s Five Forces to analyse on profit industry. Journal of Productivity Analysis, 35(2), 171–180.
Ma. Guadalupe Diaz Diaz, Chavez Macias, A.G., Pena Cardenas, M.C., Pilar Lopez Saldana, C., and Lluevanos Tellez, A.A. (2017). Strategic Planning: Funding And Transparency In Mexico Nonprofit Organizations (Planeacion Estrategica: Procuracion De Fondos Y Transparencia En Organizaciones De La Sociedad Civil De Mexico), The Institute for Business and Finance Research, 10(6), pp. 65–74.
Mehta, A. (2016). Fundraising for Success A Guide for Small and Diaspora NGOs. Oxford: INTRAC.
Mikołajczak P. (2019). Finansowe uwarunkowania działalności organizacji pozarządowych, W: Mikołajczak P., Rozwój organizacji pozarządowych wobec wyzwań współczesności (s. 73–94), CeDeWu.
Mingaleva, Z.A., Deputatova, L.N., Akatov, N.B., Starkov, Y.V., Mitrofanova E. (2019). Application of HADI-cycle for providing sustainability of processes of knowledge and innovation, Entrepreneurship and Sustainability Issues, VsI Entrepreneurship and Sustainability Center, 7(2), 1628–1640, December.
MTM London. (2016). Private Investment in Culture Survey. London: Arts Council England.
Neely, D., Harris, E. (2018). Determinants and Consequences of Nonprofit Transparency. December 2018. Journal of Accounting, Auditing and Finance. DOI: 10.1177/0148558X18814134.
Nielsen, L. (2019). Example of Tactical Planning in Business. Pobrano March 27.03.2020, 2020 z lokalizacji https://smallbusiness.chron.com/example-tactical-planning-business-5102.html.
Nonprofits Source. (2020), Pobrano November 08, 2020 z lokalizacji https://nonprofitssource.com/online-givingstatistics.
O’Reilly, B. (2018). Why Don’t Donors Trust Us, & What Can We Do About It? Pobrano April 21, 2020 z lokalizacji https://trust.guidestar.org/why-dont-donors-trust-us-what-can-we-do-about-it.
Piana, D. L. (2001). Real Collaboration A Guide for Grantmakers. Pobrano April 08, 2020 z lokalizacji https://www.issuelab.org/resources/7619/7619.pdf.
Piana, D. L. (2005). Play to Win: The Nonprofit Guide to Competitive Strategy. San-Francisco: Jossey-Bass A Wiley Imprint.
Polivtseva, E. (2020). Performing arts in times of the pandemic Status quo and the way forward. IETM. Pobrano September 17, 2020 z lokalizacji https://www.ietm.org/en/system/files/publications/performing_arts_in_times_of_the_pandemic_0.pdf.
Porter, M. E. (1996). What is Strategy? Pobrano June 05, 2020 z lokalizacji https://iqfystage.blob.core.windows.net/files/CUE8taE5QUKZf8ujfYlS_Reading+1.4.pdf.
Porter, M. E. (2008). On competition. Harvard Business Press, Pobrano November 05, 2020 z lokalizacji http://ressources.aunege.fr/nuxeo/site/esupversions/ba0a40a7-4350-475d-a503-2475adcb9925/res/porter.pdf
Ritchie, R., Weinberg, C. (2000). Competition in the Nonprofit Sector: A Strategic Marketing Framework. Social Sciences and Humanities Research Council of Canada. Pobrano September 17, 2020 z lokalizacji http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.200.8126&rep=rep1&type=pdf.
Rose-Ackerman, S. (1982). Charitable Giving and “Excessive” Fundraising. The Quarterly Journal of Economics, 97(2), 193–212.
Saxton, J., Violi, C. (2020). Show me the money! The challenges in how charities present their financial information to the public. London: nfpSynergy. Pobrano April 23, 2020 z lokalizacji https://nfpsynergy.net/blog/covid-19-charity-sector.
Seongho S., Yi D. (2011). The fundraising efficiency in U.S. non-profit art organizations: An application of a Bayesian estimation approach using the stochastic frontier production model. Pobrano April 23, 2020 z lokalizacji https://www.jstor.org/stable/23883943.
Sherlock, M. F. (2009). Overview of the Nonprofit and Charitable Sector. DIANE Publishing.
Sinek, S. (2011). How great leaders inspire action. Pobrano April 23, 2020 z lokalizacji https://www.ted.com/talks/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action/discussion
Te, N. (2020). 40 nonprofit trends for 2020 A balancing act between new, fancy tech tools and traditional fundraising strategies. NonProfit PRO and NAPCO Media. Pobrano 17 09, 2020 z lokalizacji https://www.nonprofitpro.com/promo/2020-nonprofit-trends-for-2020.
The way that acos operate is changing rapidly across the globe. Effective fundraising and leadership in arts and culture (2020). Online course. University of leeds. Pobrano April 2020 z lokalizacji https://www.futurelearn.com/courses/fundraising-arts-culture.
Thorin’s Think Space. (2011). Applying Porter’s Five Forces Model to the NGO Sector. Pobrano April 02, 2020 z lokalizacji https://thorinsthinkspace.wordpress.com/2011/09/13/applying-porters-five-forces-model-to-thengo-sector/#comments.
Tuckman H. P., Chang C. F. (1991). A methodology for measuring the financial vulnerability of charitable nonprofit organizations. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 20, 445–460.
Vasicek, D., Sikiric, A. M., Kostic, M. D. (2019). Financial Position and Sustainability of Associations in Croatia. Central European Public Administration Review, 17(1), 93–109.
Vogel, J. (2017). Donor retention: the key to sustainable fundraising. Pobrano March 23.03.2020, 2020 z lokalizacji https://www.donorperfect.com/nonprofit-technology-blog/fundraising-software/donor-retention.
Woronkowicz, J., Nicholson-Crotty, J. (2017). The Effects of Capital Campaigns on Other Nonprofits’ Fundraising. Nonprofit Management and Leadership, 27(3), 371–387. Pobrano June 02, 2020 z lokalizacji https://doi.org/http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1002/%28ISSN%291542-7854/issues.
Ziębicki, B. (2008). Ewolucja modeli efektywności organizacyjnej. W: red. A. Stabryła. Zarządzanie rozwojem organizacji w społeczeństwie informacyjnym. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, tom 2.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Radilova, O., Ziomek, A. (2020). Fundraising competitive forces of small art and cultural NGOs during the crisis. W: M. Ćwiklicki, K. Sienkiewicz-Małyjurek, (red.). Ekonomia Społeczna. Przedsiębiorczość społeczna w czasie kryzysu (s. 92–106). Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie. https://doi.org/10.15678/ES.2020.2.08.