PES-012011-04-ecs

Kultura organizacyjna NGO wobec wymagań funduszy strukturalnych
The Organizational Culture of NGOs and the Requirements of the Structural Funds

do pobrania/download PDF

Ewa Cierniak-Szóstak

SŁOWA KLUCZOWE

organizacje pozarządowe, kultura organizacyjna, fundusze strukturalne

KEYWORDS

non-governmental organizations (NGOs), organizational culture, structural funds

STRESZCZENIE

Udział w projektach finansowanych ze środków unijnych bywa postrzegany jako czynnik wymuszający zmiany w kulturze organizacyjnej NGO. Zakłada się, że zmiany obejmują dwa obszary: zarządzanie (z uwagi na przechodzenie organizacji pozarządowych na model projektowego zarządzania swoją działalnością) oraz relacje z otoczeniem społecznym (z uwagi na wymóg partnerstwa lokalnego). Z perspektywy kilku lat doświadczeń można stwierdzić, że skala zmian jest dosyć ograniczona. Po pierwsze, ekspozycji na ten czynnik zmiany jest poddana jedynie część sektora pozarządowego, zdolna spełnić wszystkie kryteria dostępu do tych źródeł finansowania. Po drugie, zderzenie specyficznej kultury organizacyjnej NGO ze sformalizowanymi wymogami zarządzania projektowego wywołuje dwojaki skutek: wymuszony proces profesjonalizacji zarządzania (rozumianej jako adaptacja wzorów zarządzania z sektora rynkowego) przy równoczesnym wykorzystaniu (z sektora publicznego) zabiegów"neutralizujących" te wymagania, które odbierane są jako najbardziej sprzeczne z kulturą organizacyjną NGO.

ABSTRACT

Participation in the Structural Funds is sometimes perceived as a factor that forces NGOs to change their organizational culture. It is assumed that those changes will involve two area: management (owing the adoption of a project-based management approach to their activities) and interactions with their social environment (in consideration of the requirement of local partnership). With the benefit of several years of experience, one may conclude that the scale of the change is fairly limited. First, the exposure to this factor of change affects only one portion of the NGO sector that meets all the eligibility criteria posed by these sources of financing. Secondly, the clash between the specific organizational culture of NGOs with the formalized requirements of project management bring about twofold results: a forces process of professionalization of management (understood as the adoption of management models from the market sector) with the concomitant development (from the public sector) of endaevours that “neutralize” those requirements perceived to constitute the strongest challenge to the organizational culture of NGOs.

LITERATURA / REFERENCES

Drucker P. [1995], Zarządzanie organizacją pozarządową, Fundusz Współpracy, Program Dialog Społeczny – NGO, Warszawa.
Frączak P. [2004], Lokalne partnerstwo – siła nieporozumień, [w:] P. Gliński, B. Lewenstein, A. Siciński (red.), Samoorganizacja społeczeństwa polskiego: III sektor i wspólnoty lokalne w jednoczącej się Europie, IFiS PAN, Warszawa.
Frączak P. [2009], Ocena jakości polityki kadrowej polskich organizacji pozarządowych, [w:] R. Skrzypiec, P. Frączak, T. Schimanek, Ocena jakości działania organizacji pozarządowych. Ekspertyza na zlecenie Departamentu Pożytku Publicznego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa, dostępne na: www.dialogspoleczny.engo.pl/files/dialogspoleczny.engo.pl/public/Ryszard/Ekspertyza_raport.pdf (1.03.2011).
Frieske K.W. [2010], Transparentność w działaniach organizacji pożytku publicznego. Raport z badań, Biblioteka pożytku publicznego, IPiSS, Warszawa.
Frieske K.W. [2004], Migotanie rzeczywistości: wieloznaczność „sukcesu” programów społecznej inkluzji, [w:] K.W. Frieske (red.) Utopie inkluzji. Sukcesy i porażki programów reintegracji społecznej, IPiSS, Warszawa.
Gumkowska M., Herbst J. [2006], Dostęp organizacji pozarządowych do funduszy strukturalnych – stan obecny i perspektywy. Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa, dostępne na: www.civicpedia.ngo.pl/files/civicpedia.pl/public/raporty/dostep_NGOs_do_FS.pdf (1.03.2011).
Gumkowska M., Herbst J. [2008], Najważniejsze pytania – podstawowe fakty. Polski sektor pozarządowy, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa, dostępne na: www.civicpedia.ngo.pl/files/civicpedia.pl/public/badania2008.indd.pdf (1.03.2011).
Gumkowska M., Herbst J. [2005], Podstawowe fakty o organizacjach pozarządowych – Raport z badania 2004, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa, dostępne na: www.ngo.pl/files/badania.ngo.pl/public/badania2004/podInter_1a.pdf (1.03.2011).
Hudson M. [1997], Bez zysków i strat. Sztuka kierowania organizacjami sektora pozarządowego, Fundusz Współpracy, Warszawa.
Lipke H., Hryniewiecka A. [2008], Raport. Analiza strategii rozwiązywania problemów społecznych, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa.
Raport [2010], Raport z badania dotyczącego zarządzania ludźmi w organizacjach pozarządowych zrealizowanego w ramach projektu „Wsparcie dla organizacji pozarządowych działających na rzecz demokracji i społeczeństwa obywatelskiego”, Fundacja Obserwatorium Zarządzania, Nowoczesna Firma, Warszawa, dostępne na: www.z.nf.pl/i_ngo/i_wsparciengo/doc/raport.pdf (2.03.2011).
Rogaczewska M., Tyrowicz J. [2006], Organizacje pozarządowe na rynku pracy – uniwersalne kompetencje czy unikatowe grupy „Rynek Pracy”, nr 1, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa.
Rymsza A. [2006], Bariery rozwoju przedsiębiorczości społecznej w Polsce w świetle kultury organizacyjnej III sektora, „Ekonomia Społeczna teksty”, dostępne na: www.ekonomiaspoleczna.pl/files/ekonomiaspoleczna.pl/public/Biblioteka/2006.30. pdf (2.03.2011).
Skrzypiec R., Frączak P., Schimanek T. [2009], Ocena jakości działania organizacji pozarządowych. Ekspertyza na zlecenie Departamentu Pożytku Publicznego Ministerstwa Pracy i polityki Społecznej, Warszawa, dostępne na: www.dialogspoleczny. engo.pl/files/dialogspoleczny.engo.pl/public/Ryszard/ Ekspertyza_raport.pdf (1.03.2011).
Trawkowska D. [2007], Działania pozorne w pomocy społecznej. Przypadki (i przypadłość) pracy socjalnej, „Problemy Polityki Społecznej”, nr 10.
Tyrakowski M. [2007], Rola organizacji pozarządowych w rozwiązywaniu problemów społecznych, ZNNE, WSIiZ, Warszawa.
Woźniak Z. [2002], Między rywalizacją a partnerstwem. Bariery współpracy władz publicznych z organizacjami pozarządowymi, [w:] P. Gliński, B. Lebenstein, A. Siciński (red.), Samoorganizacja społeczeństwa polskiego: trzeci sektor, IFiS PAN, Warszawa.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Cierniak-Szóstak E. [2011], Kultura organizacyjna NGO wobec wymagań funduszy strukturalnych, "Ekonomia Społeczna", nr 1, s. 41-52.

 

 

PES-012010-01-ak

Uwarunkowania dobrego funkcjonowania społeczeństwa: znaczenie gospodarki społecznej
Prerequisites for satisfactory performance of society: the question of social economy

do pobrania/download PDF

Anna Karwińska

SŁOWA KLUCZOWE

społeczeństwo, ład społeczny, kapitał społeczny, ekonomia społeczna, przedsiębiorczość społeczna

KEYWORDS

society, social order, social capital, social economy, social entrepreneurship

STRESZCZENIE

W pierwszej części artykułu zawarto określenie społeczeństwa dobrze funkcjonującego i jego uwarunkowań. Druga część została poświęcona charakterystyce społeczeństwa polskiego, a zwłaszcza jego „słabym punktom", czyli zagrożeniom występującym w rozmaitych sferach życia społecznego. Następnie wskazano na obszary niezbędnych interwencji. W przekonaniu autorki instytucje gospodarki społecznej mogą i powinny odegrać istotną rolę w rozwoju społeczeństwa dobrze funkcjonującego poprzez ułatwianie osiągania pożądanego ładu społecznego, wpływanie na wzrost kapitału społecznego, uczestniczenie w procesach socjalizacji do przedsiębiorczości i edukacji obywatelskiej. Temu zagadnieniu – aktualnemu i potencjalnemu znaczeniu podmiotów gospodarki społecznej w kształtowaniu dobrze funkcjonującego społeczeństwa w Polsce – została poświęcona ostatnia część artykułu zawierająca pewne rekomendacje.

ABSTRACT

In the first part of the article, the definition of well functioning society and its prerequisites have been developed. Its second part has been devoted to the characteristics of Polish society, predominantly its weaknesses, that is threats emerging in various spheres of social life. Consecutively, the fields of necessary interventions have been indicated. The author is convinced that institutions of social economy are able and should play critical role in society development, operating effectively through facilitating achievement of desired social order, influencing on the growth of social capital, participating in socialisation processes as well as in entrepreneurship and citizen education. The final part of the article with certain recommendations has been devoted to that issue: the present and potential role the social economy entities play in order to achieve satisfactory performance of Polish society.

LITERATURA / REFERENCES

Aktywność Polaków w organizacjach obywatelskich [2010], BS/16/2010, CBOS, Warszawa, dostępne na: www. cbos.com.pl/SPISK0M.P0L/2010/K_016_10.PDF.
Baumann Z. [2000], Globalizacja, PIW, Warszawa.
Centeno M.A. [2005], Liberalism and the Good Society in the Iberian World, “The Annals of The American Academy of Political and Social Science", No. 610, March.
Cieślak A. [2009], Jak bogato to na Mazowszu, "Rzeczpospolita" (3.11.2009).
Czapiński J. [2009], Postawy wobec dobra wspólnego, [w:] J. Czapiński, T. Panek (red.), Diagnoza społeczna 2009, Warunki i jakość życia Polaków, Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa.
Czapiński J. [2009], Opieka zdrowotna: korzystanie, finansowanie, opinie społeczne, [w:] J. Czapiński, T. Panek (red.), Diagnoza społeczna 2009, Warunki i jakość życia Polaków, Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa.
Dahrendorf R. [1993], Nowoczesny konflikt społeczny. Esej o polityce wolności, Czytelnik, Warszawa.
Domański H. [2010], Nowe ogniwa nierówności edukacyjnych w Polsce, "Studia Socjologiczne", 1/2010 (196).
Działalność społeczna Polaków [2010], BS/10/2010, CBOS Warszawa, dostępne na: www.cbos.com.pl/SPISK0M. P0L/2010/K_010_10.PDF (16.07.2010).
Frieske K. [2004], Utopie inkluzji. Sukcesy i porażki programów reintegracji społecznej, Wyd. IPiSS, Warszawa.
Giddens A. [2003], Stanowienie społeczeństwa, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań.
Giza-Poleszczuk A. [2007], Dobre rządzenie i debata publiczna, "Zarządzanie Publiczne", nr 01/2007.
Graefe P. [2001], Whose Social Economy? Debating State Practices in Quebec, "Critical Social Policy", Vol. 21(1).
Golczyńska-Grondas A. [2001], Transformacja, degradacja czy kryzys tożsamości, [w:] W. Warzywoda-Kruszyńska (red.), (Żyć)Na marginesie wielkiego miasta, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Grotowska-Leder J. [2001], Łódzkie enklawy biedy: Aspekt przestrzenny i dynamiczny, [w:] W. Warzywoda-Kruszyńska (red.), (Żyć)Na marginesie wielkiego miasta, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Halamska M. [2007], Agrarne, ekonomiczne i społeczne zróżnicowanie wsi, [w:] A. Kojder (red.), Jedna Polska? Dawne i nowe zróżnicowania społeczne, Wyd. WAM, PAN, Kraków.
Henslin J. M. [1999], Sociology. A Down-to Earth Approach, Allyn and Bacon, Boston.
Inkeles A. [1984], Nowoczesność indywidualna – problemy i nieporozumienia, [w:] J. Szacki (red.), Tradycja i nowoczesność, J. Szacki, PWN, Warszawa.
Jessop B. [1997], Capitalism and its Future: Remarks on Regulation Government and Governance, "Review of International Political Economy", 4(3).
Karwińska A., Wiktor D. [2008], Przedsiębiorczość i korzyści społeczne: identyfikacja dobrych praktyk w ekonomii społecznej, Ekonomia Społeczna Teksty, Warszawa.
Karwińska A. [2008], Social Economy to Deal with Social Exclusion in Poland, Ekonomski Horizonti, Univerzitet u Kragujevcu, Ekonomski Fakultet, godina IX, broj 1-2.
Karwińska A., Lenartowicz K. [2008], Odzyskiwanie przestrzeni. Przestrzenno-kulturowa rewitalizacja terenów poprzemysłowych, [w:] Z. Rykiel (red.), Nowa Przestrzeń społeczna w badaniach socjologicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.
Karwińska A., Społeczne kryteria delimitacji obszarów kryzysowych, Instytut Rozwoju Miast, Kraków [w druku].
Kojder A. [2007], Jedna Polska? Problem i jego konkretyzacja, [w:] A. Koder, Jedna Polska? Dawne i nowe zróżnicowania społeczne, WAM, PAN, Kraków.
Kooiman J. [2008], (Współ)rządzenie socjopolityczne, "Zarządzanie Publiczne", nr 3(5)/2008.
Kozielecki J. [1988], O człowieku wielowymiarowym. Eseje psychologiczne, PWN, Warszawa.
Krossa A.S. [2009], Conceptualizing European Society on NonNormative Grounds. Logic of Sociation Glocalization and Conflict, "European Journal of Social Theory", 12(2).
Kwaśnicki W. [2005], Ekonomia (gospodarka) społeczna, dostępne na: www.prawo.uni.wroc.pl/~kwasnicki/todownload/gospodarka_spoleczna.pdf (30.03.07)
Kymlicka W. [2006], Left Liberalism Revisited, [w:] Ch. Sypnowich (red.), The Egalitarian Conscience. Essays in Honour of G. A. Cohen, Oxford United Press, Oxford.
Marody, M. [1999], Trzy Polski, [w:] J. Hausner, M. Marody (red.), EU-monitoring III. Potencjał i bariery integracji z Unią Europejską, Warszawa.
Marshall T.H. [1950], Class, Citizenship and Social Development, Cambridge University Press, Cambridge.
Narodowy Plan Rozwoju 2007-2013, Aksjologia, [2005], dostępne na: www.npr.gov.pl (07.10.2005).
Offe C. [1996], Modernity and the State: East, West, Polity Press, Cambridge.
Offe C. [2010], Inequality and the Labor Market. Theories, opinions, models and practices of unequal distribution and how it can be justified, dostępne na: www.prin- ceton.edu/csdp/events/Offe042910/Offe042910.pdf (07.10.2010).
Panek T. [2009], Wysokość i zróżnicowanie dochodów w gospodarstwach domowych, [w:] J. Czapiński i T. Panek (red.), Diagnoza Społeczna 2009. Warunki i jakość życia Polaków, Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa.
Panek T. [2009], Kształcenie dzieci, [w:] J. Czapiński i T. Panek (red.), Diagnoza Społeczna 2009. Warunki i jakość życia Polaków, Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa.
Panek T. [2009], Ubóstwo i nierówności dochodowe, [w:] J. Czapiński i T. Panek (red.), Diagnoza Społeczna 2009. Warunki i jakość życia Polaków, Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa.
Parsons T. [1966], Societies, Evolutionary and Comparative Perspectives, Prentice-Hall, Englewoods Cliffs.
Polska 2030. Wyzwania rozwojowe [2009], M. Boni (red.), Wyd. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa.
Postawy wobec demokracji, jej rozumienie i oceny [2010], Komunikat z badań, BS/60/2010, CBOS, Warszawa, dostępne na: www.cbos.com.pl/SPISKOM.POL/2010/K_060_10.PDF (18.07.2010).
Roczniki statystyczne województw 2009 [2010], płyta wydana przez Urząd Statystyczny w Krakowie z okazji XXXI Sympozjum Naukowego z cyklu Gospodarka i Administracja Publiczna, Zakopane 14-16 maja 2010 r.
Sciortino G.A. [2010], Single Societal Community with Full Citizenship for All. Talcott Parsons Citizenship and Modern Society, "Journal of Classical Sociology", No. 10.
Szczepański M.S. [2006], Ani Elizjum ani Hades, Piętnastolecie polskiej transformacji w perspektywie socjologicznych teorii zmiany, [w:] J. Wasilewski (red.), Współczesne społeczeństwo polskie, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa.
Sztompka P. [2004], Dekalog obywatela, "Gazeta Wyborcza", 10-11 stycznia 2004 r.
Toczyski W. [2006], Zalety gospodarki wspólnotowej, "Pomorski Przegląd Gospodarczy", dostępne na: www.midwig.woj-pomorskie.pl/assets/files/SPOLECZENSTWO/W_str_pomorsk_wspoln_obyw-PPG2006.pdf
Touraine A. [2005], From Understanding Society to Discovering the Subject, "Anthropological Theory", Vol. 2(4).
Wijemanne E.L., Wanigasekera E. [1985], Potrzeby – ich percepcja i ekspresja: Doświadczenia Sri Lanki, [w:] Cele, procesy i wskaźniki rozwoju. Konteksty i wyzwania, Przegląd zagranicznej literatury prognostycznej, Polska 2000 nr 2(X).
Wnuk-Lipiński E. [2004], Świat międzyepoki, Wyd. ZNAK, Instytut Studiów Politycznych PAN, Kraków.
Wygnański J.J. [2009], O ekonomii społecznej – podstawowe pojęcia, instytucje, kompetencje, Zachodniopomorska Biblioteka Ekonomii Społecznej, Szczecin, dostępne na: www.ekonomiaspoleczna.pl/files/ekonomiaspoleczna.pl/public/biblioteka_eS_pliki/zachodniopomorska_ bibl_es/O_ekonomii_spolecznej.pdf (01.07.2010).
Zaufanie społeczne [2010], Komunikat z badań, BS/29/2010, CBOS Warszawa, dostępne na: www.cbos.com.pl/SPISK0M.P0L/2010/K_029_ 10.PDF (16.07.2010).

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Karwińska A. [2010], Uwarunkowania dobrego funkcjonowania społeczeństwa: znaczenie gospodarki społecznej, "Ekonomia Społeczna", nr 1, s. 7-25.

 

 

PES-012010-04-mf-sk-ko-ap-as

Monitoring przedsiębiorstw społecznych w Małopolsce – konceptualizacja
Monitoring Social Firms in the Małopolska Region – Conceptualisation

do pobrania/download PDF

Maciej Frączek, Seweryn Krupnik, Katarzyna Osiborska, Agnieszka Pacut, Anna Szczucka

SŁOWA KLUCZOWE

przedsiębiorczość społeczna, monitoring, badania naukowe

KEYWORDS

social entrepreneurship, monitoring, scientific research

STRESZCZENIE

W tekście opisano koncepcję monitorowania przedsiębiorstw społecznych w wymiarze regionalnym. Koncepcja składa się z odpowiedzi na pięć pytań: Kogo? Po co? Dla kogo? Co? Jak? Ze względu na brak konsensusu na temat definicji przedsiębiorstw społecznych w polskiej literaturze, katalog podmiotów objętych monitoringiem był wypadkową analizy organizacji zaliczanych do sektora gospodarki społecznej w Polsce pod kątem spełniania przez nie kryteriów EMES oraz oczekiwań zleceniodawcy badania (tj. Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Krakowie – ROPS). Zdefiniowano cztery podstawowe cele monitoringu: diagnostyczny, poznawczy, popularyzatorski oraz metodologiczny. Grupa odbiorców monitoringu podzielona została na trzy podstawowe kategorie: odbiorców kluczowych (ROPS, Małopolski Pakt na Rzecz Ekonomii Społecznej), podstawowych oraz uzupełniających. Monitoringiem objęto trzy fundamentalne kwestie: zasoby będące w dyspozycji przedsiębiorstw społecznych (PS), procesy mające miejsce wewnątrz PS oraz te wynikające z kontaktów z otoczeniem, a także efekty działalności PS. W ramach monitoringu zaplanowano mieszany tryb zbierania danych (mixed-mode research), obejmujących zarówno ankietę wypełnianą online, kontakt telefoniczny, jak i osobisty. Opisane elementy stanowią kompleksową propozycję dla instytucji zainteresowanych wiedzą na temat przedsiębiorstw społecznych w ich regionie. Jej aplikacja na przykładzie Małopolski zostanie opisania w odrębnym artykule.

ABSTRACT

In the article the concept of monitoring social firms has been described in the regional dimension. The concept consists of five questions: Whom? Why? To whom? What? How? Considering the lack of consent on definition of social firms in Polish literature, the list of entities encompassed by monitoring procedures has been a resultant of the analysis of organisations ranked as the social economy sector in Poland in the aspect of EMES criteria as well as of the research orderer's expectations, i.e. The Regional Social Policy Centre in Krakow. Four principal goals of monitoring have been defined: diagnostic, epistemological, popularising and methodological ones. The monitoring recipients have been divided into three underlying categories: key recipients (The Regional Social Policy Centre in Krakow, The Malopolska Pact for Social Economy), principal recipients and the supplementary ones. Monitoring has encompassed three fundamental issues: resources at disposal of social firms, processes taking place within the social firms as well as the ones resulting from their interactions within certain environment and effects of social firms activities. Within the framework of the monitoring procedures the mixed-mode research system of gathering data have been planned. The system has consisted of on-line questionnaire form, telephone contact and the personal one. Described elements constitute complex proposal for institutions interested in obtaining the knowledge about social entrepreneurship within the region. Its application, based on the example of the Malopolska region, is going to be developed in the separate article. 

LITERATURA / REFERENCES

Aiken M. [2005], Przedsiębiorstwo społeczne w ekonomii społecznej. Rozwiązania brytyjskie na tle tradycji europejskiej, "Trzeci Sektor", nr 2, Instytut Spaw Publicznych, Warszawa.
Bohdziewicz-Lulewicz M. [2006], Metody i techniki mierzenia społecznego wpływu przedsiębiorstw społecznych, czyli jak uchwycić wartość dodaną podmiotów ekonomii społecznej, "Trzeci Sektor", nr 7, Instytut Spaw Publicznych, Warszawa.
Bohdziewicz-Lulewicz M. i inni [2008], Bariery rozwoju przedsiębiorczości społecznej w Małopolsce. Podsumowanie wyników badań, [w:] Społeczny Biznes, MARR, Kraków.
Borzaga C., Defourny J. [2001], The Emergence of Social Enterprise, Routledge, London.
Dąbrowska J. (red.) [2008], Od trzeciego sektora do przedsiębiorczości społecznej – wyniki badań ekonomii społecznej w Polsce, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa.
Davister C., Defourny J., Gegoire O. [2008], Przedsiębiorstwa społeczne integracji zawodowej (WISE) w Unii Europejskiej: przegląd kategorii, [w:] Przedsiębiorstwo społeczne. Antologia kluczowych tekstów, FISE, Warszawa.
Frączek M., Krupnik S., Osiborska K., Pacut A., Szczucka A., [2010], Monitoring przedsiębiorstw społecznych. Koncepcja, ROPS w Krakowie, materiał niepublikowany.
Górniak J. [2007], Ewaluacja w cyklu polityk publicznych, [w:] S. Mazur (red.), Ewaluacja Funduszy Strukturalnych – perspektywa regionalna, MSAP UEK, Kraków.
Hausner J., Laurisz N. [2008], Czynniki krytyczne tworzenia przedsiębiorstw społecznych. Przedsiębiorstwo społeczne. Konceptualizacja, [w:] J. Hausner (red.), Przedsiębiorstwa społeczne w Polsce. Teoria i praktyka, MSAP UEK, Kraków.
Herbst J. [2008], Polski trzeci sektor w świetle teorii przedsiębiorstwa społecznego, [w:] J. Dąbrowska (red.), Od trzeciego sektora do przedsiębiorczości społecznej – wyniki badań ekonomii społecznej w Polsce, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa.
Kerlin J. [2008], Przedsiębiorstwa społeczne w Stanach Zjednoczonych i Europie. Czego mogą nas nauczyć różnice, [w:] Przedsiębiorstwo społeczne. Antologia kluczowych tekstów, FISE, Warszawa.
Kierzkowski T. [2002], Ocena (ewaluacja) programów i projektów o charakterze społeczno-gospodarczym w kontekście przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, Ministerstwo Finansów, Warszawa.
Leś E. [2005], Nowa ekonomia społeczna. Wybrane koncepcje, "Trzeci Sektor", nr 2, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
Leś E. [2008], Gospodarka społeczna i przedsiębiorstwo społeczne. Wprowadzenie do problematyki, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Nałęcz S. (red.) [2008], Gospodarka społeczna w Polsce. Wyniki badań 2005-2007, Instytut Studiów Politycznych PAN, Warszawa.
OECD [1998], Social Enterprises in OECD Countries, Paris.
Osiborska K., Szczucka A., Tragasz M. [2009], Przegląd badań podmiotów ekonomii społecznej na świecie. Raport z analizy danych zastanych, ROPS, Kraków.
Projekt ustawy o przedsiębiorczości społecznej, stan na 22.06.2010 r. (maszynopis).
Projekt ustawy o przedsiębiorczości społecznej, stan na 30.09.2009 r. (maszynopis).
Worek B., Krupnik S., Krzaklewska E., Szczucka A. [2008], Przedsiębiorstwa społeczne w Małopolsce. Diagnoza, Kraków (maszynopis).
www.es.pozytek.gov.pl
Zarządzenie Prezesa Rady Ministrów nr 141 z dnia 15 grudnia 2008 r. w sprawie powołania Zespołu do spraw rozwiązań systemowych w zakresie ekonomii społecznej.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Frączek M. i in. [2010], Monitoring przedsiębiorstw społecznych w Małopolsce – konceptualizacja, "Ekonomia Społeczna", nr 1, s. 46-60.

 

 

PES-012011-02-ah

Bridge over troubled water, czyli rzecz o skutecznej metodzie tworzenia systemu wsparcia ekonomii społecznej w Małopolsce
Bridge over Troubled Water or an Effective Method to Support Social Economy in Malopolska Analysed

do pobrania/download PDF

Anna Handzlik

SŁOWA KLUCZOWE

ekonomia społeczna, przedsiębiorczość społeczna, wspieranie przedsiębiorczości, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, monitoring, środki unijne

KEYWORDS

social economy, social entrepreneurship, entrepreneurship support, Operational Programme Human Capital, monitoring, EU funds

STRESZCZENIE

Tekst jest próbą krytycznej analizy możliwości i zasadności budowy systemu wsparcia ekonomii społecznej. Autorka dokonuje prezentacji małopolskiego podejścia do przedmiotowej kwestii. Rodzący się oddolnie w tym regionie system wsparcia podmiotów ekonomii społecznej jest w skali kraju pomysłem oryginalnym i nowatorskim, gdyż przychodzi z pomocą przedsiębiorcom społecznym działającym na regionalnym rynku, nie czekając na ostateczną ocenę rozwiązań krajowych, które choć tworzone pod auspicjami projektu pod nazwą "Zintegrowany System Wsparcia Ekonomii Społecznej", realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet I Zatrudnienie i integracja społeczna, Działanie 1.2 Wsparcie systemowe instytucji promocji i integracji społecznej, nie osiągnęły jeszcze fazy gotowości do implementacji w całym kraju. W artykule przeprowadzono analizę założeń, które legły u podstaw decyzji o tworzeniu małopolskiego systemu wsparcia ekonomii społecznej, będących emanacją sposobu na zaspokojenie realnych potrzeb tego sektora. Sama inicjatywa jest ważnym, naprawdę niezbędnym krokiem na drodze do urzeczywistnienia rozwoju gospodarki społecznej w wymiarze regionalnym.

ABSTRACT

The article attempts to critically analyse the possibilities and legitimacy in the development of a system to support social economy in Malopolska. The grassroots approach to supporting social economy entities in the region is an original and innovative idea in that it aids businesses operating in this sector in the regional market irrespective of the final evaluation of nationwide solutions - although the latter were developed as part of the project titled "An Integrated System for Supporting Social Economy" under the Human Capital Operational Programme, Priority I: Employment and Social Integration, Measure 1.2 System-wide Support to institutions of promotion and social integration - they are not yet ready for implementation throughout the country. The author surveys the foundations on which the decision to develop the Malopolska system for the support of social economy was based in response to actual needs of this sector. The initiative constitutes an important and indispensable step on the way towards strengthening the development of social economy in the region.

LITERATURA / REFERENCES

Ajdukiewicz K. [1959], Zarys Logiki, PZWS, Warszawa. Descartes R. [2003], Rozprawa o metodzie, Zielona Sowa, Kraków.
Frączek M., Krupnik S., Osiborska K., Pacut A., Szczucka A. [2010], Monitoring przedsiębiorstw społecznych w Małopolsce - raport z badań, ROPS, Kraków, dostępne na: www.wortales.rops.krakow.pl/files/pdf/Pakt./Grupa%20 robocza%20ds%20monitoringu/MPS_Raport_wersja_ostateczna_Z_ANEKSEM_SPH[1].pdf
Hausner J., Izdebski H. [2008], Założenia do ustawy o przedsiębiorstwie społecznym, FISE, Warszawa, dostępne na: www.ekonomiaspoleczna.pl
Katalog [2010] Katalog usług i produktów przedsiębiorstw społecznych z terenu Małopolski, dostępne na: www.wortales.rops.krakow.pl/publikacje-o-ekonomii-spolecznej/63-publikacje.
Klir G. J. (red.) [1976], Ogólna teoria systemów, WNT, Warszawa.
Projekt roboczy ustawy o przedsiębiorczość i społecznej z dnia 22 czerwca 2010 r., dostępne na: www.ekonomiaspoleczna.pl.
Projekt Strategii [2010], Projekt Strategii Rozwoju Województwa Małopolskiego na lata 2011-2020 z października 2010 r., dostępne na: www.malopolskie.pl.
Stoner J., Freeman R., Gilbert D. [2001], Kierowanie, PWE, Warszawa.
Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki obowiązujący od dnia 1 czerwca 2010 r., dostępne na: www.pokl.wup-krakow.pl/index.php/dokumenty-programowe.287.html.
http://mowes.pl/
http://www.bis-krakow.pl/aktualne-projekty/sprawne-i-aktywne-podmioty-es.htm/
http://www.mies-malopolska.pl/
http://www.mies.sdn.org.pl/
http://www.spoldzielnie.org.pl/ines/

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Handzlik A. [2011], Bridge over troubled water, czyli rzecz o skutecznej metodzie tworzenia systemu wsparcia ekonomii społecznej w Małopolsce, "Ekonomia Społeczna", nr 1, s. 19-28.