PES-012012-02-em

Organizacja pozarządowa jako przedsiębiorstwo społeczne na przykładzie Stowarzyszenia „Niepełnosprawni dla Środowiska EKON”
A non-government organisation as a social enterprise: A case study of the Association Disabled for the Environment EKON

do pobrania/download PDF

Ewa Modzelewska

SŁOWA KLUCZOWE

przedsiębiorstwo społeczne, organizacja pozarządowa, transformacja, Stowarzyszenie „Niepełnosprawni dla Środowiska EKON”

KEYWORDS

social enterprise, non-government organisation, transformation, Association „Disabled for the Environment EKON”

STRESZCZENIE

Ekonomia społeczna, przedsiębiorstwo społeczne to zagadnienia nowe, ale zarazem budzące liczne kontrowersje. W artykule dokonano konceptualizacji procesu ekonomizacji trzeciego sektora. Przeanalizowano transformację polskiej organizacji pozarządowej w kierunku przedsiębiorstwa społecznego na przykładzie Stowarzyszenia „Niepełnosprawni dla Środowiska EKON”. Przykład działalności rynkowej Stowarzyszenia EKON posłużył do oceny trafności kryteriów EMES definiujących przedsiębiorstwo społeczne.

ABSTRACT

The social economy, social entrepreneurship and the functioning of social enterprises are all new issues, nevertheless at the same time they awake frequent controversies. The article made a conceptualization of the process of economization of the third sector. The author analysed the transformation of the non-governmental organizations in Poland towards social enterprises. On the example of the Association EKON were presented the causes and the consequences of this process. The example of market activity of EKON served the to assess the accuracy of the criteria defining social enterprises.

LITERATURA / REFERENCES

Alter K. S. [2008], Anatomia przedsiębiorstwa społecznego, różne modele, [w:] Przedsiębiorstwo społeczne. Antologia kluczowych tekstów (wybór J.J. Wygnański), FISE, Warszawa.
Frączak P. [2006], Rola infrastruktury III sektora w budowie ekonomii społecznej w Polsce, [w:] Ekonomia społeczna. Teksty 2006, FISE, Warszawa.
Hausner J., Laurisz N. [2008], Czynniki krytyczne tworzenia przedsiębiorstw społecznych. Przedsiębiorstwo społeczne. Konceptualizacja, [w:] J. Hausner (red.), Przedsiębiorstwa społeczne w Polsce. Teoria i praktyka, MSAP, Kraków.
Postanowienie Sądu Najwyższego z 30 listopada 2000 r., ICKN 886/98, OSNC 2001/6, poz. 91.
Postanowienie Sądu Najwyższego z 7 maja 2002 r., I CKN 162 /2001, LexPolonica.
Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych [Dz.U. z 1997 r., Nr 123, poz. 776 z późn. zm.].

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Modzelewska E. [2012], Organizacja pozarządowa jako przedsiębiorstwo społeczne na przykładzie Stowarzyszenia „Niepełnosprawni dla Środowiska EKON”, „Ekonomia Społeczna”, nr 1, s. 19-32.

 

 

PES-012012-01-ih

Finansowanie podmiotów ekonomii społecznej w Polsce
Financing social economy entities in Poland

do pobrania/download PDF

Irena Herbst

SŁOWA KLUCZOWE

podmioty ekonomii społecznej, finansowanie, dostęp do kapitału

KEYWORDS

social economy entities, financing, access to capital

STRESZCZENIE

Prezentowany artykuł ma na celu przypomnienie wniosków zawartych w sporządzonej cztery lata temu ekspertyzie oceniającej możliwości finansowania podmiotów ekonomii społecznej oraz formułującej propozycje niezbędnych rozwiązań systemowych wspierających dostęp tych podmiotów do kapitału. Przypomniana w niniejszym artykule koncepcja stworzenia systemu rozwiązań instytucjonalno-prawnych ułatwiających podmiotom sektora ekonomii społecznej pozyskiwanie środków na finansowanie swojej działalności, jest próbą odpowiedzi na następujące pytania: jak zapewnić stały, względnie stabilny dopływ środków finansowych do sektora ekonomii społecznej i jak zorganizować infrastrukturę finansową obsługującą ten sektor, by przy danej wielkości środków, można było podejmować jak największą liczbę przedsięwzięć.

ABSTRACT

The aim of the article is to revisit the conclusions of an expert review conducted four years ago with a view to evaluating the possibilities of financing social economy entities and formulating proposals of requisite systemic solutions to support the access of social economy entities to capital. The conception of a system of legal and institutional solutions to facilitate the access of social economy entities to resources to finance their activities constitutes an attempt to answer the crucial questions: how to ensure a constant and relatively stable stream of financial resources into the social economy sector and how to organise the financial infrastructure to serve the sector in order that a given level of funds might finance as many undertakings as possible in terms of their value and number.

LITERATURA / REFERENCES

Bank BISE [2006], Finansowanie zwrotne instytucji ekonomii społecznej w Polsce, Raport otwarcia, Bank BISE, Warszawa.
EKES [2012], Europejskie fundusze na rzecz przedsiębiorczości społecznej, Bruksela (8 lutego, INT/623).
Guz H. [2011], Wsparcie sektora ekonomii społecznej w ramach VII priorytetu PO KL, „Ekonomia Społeczna”, nr 1/2011 (2).
Inicjatywa [2011], Inicjatywa na rzecz przedsiębiorczości społecznej – budowanie ekosystemu sprzyjającego przedsiębiorstwom społecznym w centrum społecznej gospodarki i społecznych innowacji, KOM(2011) 682, wrzesień (dokument uzgadniany z państwami członkowskimi UE).
Manifest [2008], Manifest ekonomii społecznej, Gdańska Konferencja Ekonomii Społecznej, Gdańsk (27 czerwca).
Ministerstwo [2009], Działania Ministerstwa Gospodarki na rzecz stabilności i rozwoju, Ministerstwo Gospodarki, Warszawa (wersja robocza z 9 marca).

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Herbst I. [2012], Finansowanie podmiotów ekonomii społecznej w Polsce, „Ekonomia Społeczna”, nr 1, s. 9-18.

 

 

PES-012012-03-ebw

Problemy organizacji pozarządowych przekształcających się w podmioty ekonomii społecznej
Problems faced by non-government organisations in the process of their transformation into social economy entities

do pobrania/download PDF

Ewa Bogacz-Wojtanowska

SŁOWA KLUCZOWE

zmiana organizacyjna, przedsiębiorstwo społeczne, hybrydyzacja organizacji

KEYWORDS

organisational change, social enterprise, organisational hybridisation

STRESZCZENIE

W opracowaniu zaprezentowano kluczowe problemy organizacyjne i zarządcze pojawiające się w organizacjach pozarządowych, które podejmują się produkcji dóbr i usług oraz zatrudniania płatnego personelu. Prowadzenie działalności gospodarczej (czy to wprost czy za pomocą wydzielonego zakładu) oraz odpłatna działalność statutowa oznacza „przejście na stronę gospodarki społecznej” i powoduje konieczność zwrócenia uwagi na nowe funkcje i procesy w organizacji pozarządowej. Artykuł koncentruje się na wybranych problemach dotyczących realizacji funkcji zarządzania w organizacji – planowaniu działań i pozyskiwaniu klientów, funkcji zarządów organizacji, tworzeniu struktur organizacyjnych, kształtowania zasobów ludzkich, kontroli oraz podejmowania działań marketingowych przez organizacje. W artykule zasygnalizowano również zagadnienia związane z hybrydyzacją organizacji, która w dużej mierze dotyczy procesów przekształcania się w podmioty ekonomii społecznej.

ABSTRACT

The article reviews the key organisational and management issues faced by non-government organisations which undertake the production of goods and services as well as employ salaried staff. Doing business (either directly or through a specially designated entity) and conducting paid statutory activities entail a ‘transformation’ of NGO’s into a social economy entity, which draws attention to certain new functions and processes in the non-government organisation. The author focuses on selected problems in organisational management: planning activities and attracting customers, functions of boards of trustees, the creation of organisational structures, the formation of human resources, inspection and marketing activities within such organisations. The article also mentions some of the issues connected with organisational hybridisation, which, to a considerable extent affects the process of transformation of NGO’s into social economy entities.

LITERATURA / REFERENCES

Bogacz-Wojtanowska E. [2006], Zarządzanie organizacjami pozarządowymi na przykładzie stowarzyszeń krakowskich, WUJ, Kraków.
Bogacz-Wojtanowska E. [2007a], Przedsiębiorstwa ekonomii społecznej i ich wpływ na gospodarkę lokalną, [w:] D. Strahl, Gospodarka lokalna i regionalna w teorii i praktyce, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, nr 1161.
Bogacz-Wojtanowska E. [2007b], Modele współpracy lokalnych instytucji a rozwiązywanie problemów rynku pracy, WUJ, Kraków.
Bogacz-Wojtanowska E. [2011], Współdziałanie organizacji pozarządowych i publicznych, Monografie i Studia Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Bogacz-Wojtanowska E., Dudkiewicz M., Górniak K., Makowski G., Stokowska A. [2010], Raport cząstkowy nt. współpracy międzysektorowej, na podstawie wstępnych badań jakościowych, Materiał przygotowany w ramach projektu „Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych – wypracowanie i upowszechnienie standardów współpracy”, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
Bukowiec E. [2005], Działanie firmy za pomocą słów, czyli wpływ formy komunikatów werbalnych na kształtowanie się wizerunku przedsiębiorstwa, [w:] E. Hoppe (red.), Public relations instytucji użyteczności publicznej, SPG, Gdańsk.
Kramer R.M. [1998], Nonprofit Organizations in the 21st Century: Will Sector Matter?, Working Paper Series, Nonprofit Sector Research Fund of the Aspen Institute, Washington D.C.
Lewicka-Strzałecka A. [2006], Teoretyczne i praktyczne aspekty identyfikacji i ograniczania konfliktu interesów, dostępne na: www.quomodo.org.pl/dane/rekomendacje/2006002konfliktinteresow.pdf (28.11.2011).
Potencjał [2010], Potencjał małopolskich organizacji pozarządowych, cz. II, Raport z badań ilościowych, Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej, Kraków.
Przewłocka J. [2011], Polskie organizacje pozarządowe. Najważniejsze pytania, podstawowe fakty, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa.
Sargeant A. [2004], Marketing w organizacjach non profit, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
Sarnecki P. [2007], Prawo o stowarzyszeniach. Komentarz, Dom Wydawniczy ABC, wyd. III.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Bogacz-Wojtanowska E. [2012], Problemy organizacji pozarządowych przekształcających się w podmioty ekonomii społecznej, „Ekonomia Społeczna”, nr 1, s. 33-42.

 

 

PES-012012-04-ko

Klauzule społeczne w zamówieniach publicznych
The social clauses in public procurement

do pobrania/download PDF

Katarzyna Ołdak

SŁOWA KLUCZOWE

klauzule społeczne, zamówienia publiczne, zamówienia zastrzeżone, grupy osób zagrożonych wykluczeniem, podmioty ekonomii społecznej

KEYWORDS

social clauses, public procurement, reserved public procurement, groups of people threatened exclusion, social economy entities

STRESZCZENIE

Klauzule społeczne w zamówieniach publicznych to instrument, dzięki któremu zamawiający może w prowadzonym przez siebie postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego uwzględnić dodatkowe cele społeczne, obejmujące przede wszystkim zatrudnienie i warunki pracy pracowników zaangażowanych w wykonanie zamówienia. W pierwszej części artykułu przedstawiono definicję klauzul społecznych w zamówieniach publicznych. Druga i trzecia część zostały poświęcone unijnym i polskim przepisom prawnym w zakresie klauzul społecznych w zamówieniach publicznych, a także zamówieniom zastrzeżonym. Następnie wskazano na sposób, w jaki klauzule społeczne powinny być formułowane w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Ponadto w artykule, w jego ostatniej części, podjęto próbę oceny wpływu klauzul społecznych na podmioty ekonomii społecznej, podkreślając przede wszystkim fakt, że odpowiednio sformułowane w dokumentacji przetargowej klauzule społeczne są szansą dla przedsiębiorstw zatrudniających osoby mające problemy z integracją społeczną i zawodową. Wskazano także bariery dotyczące stosowania klauzul społecznych – zarówno od strony zamawiających, jak i podmiotów ekonomii społecznej.

ABSTRACT

The social clauses in public procurement are the instrument through which the contracting authority may include in the public award procedures additional social goals focusing on the employment and working conditions of employees engaged in the performance of public contracts. In the first part of article has been presented the definition of social clauses in public procurement. Second and third parts have been devoted to the presentation of the EU and Polish legal framework for social clauses in public procurement and additionally also the reserved public procurement. Then in the article has been pointed the way in which social clauses should be formulated in the public procurement award procedures. Furthermore, the article in its final part, attempts to assess the impact of social clauses for the social economy entities by showing first of all that the social clauses properly formed in the tender documents are a chance for enterprises employing people who have problems with social and professional integration. Addition the barriers to the use of social clauses from both the side of contracting authorities as well as social economy entities have been also identified.

LITERATURA / REFERENCES

Dyrektywa 2004/18/EC Parlamentu Europejskiego i Rady z 31 marca 2004 r. dotycząca koordynacji procedur przetargów publicznych na roboty budowlane, dostawy oraz usługi (Dz.U. L 134 z 30.4.2004).
Kodeks pracy z dnia 26 czerwca 1974 r. (Dz.U. Nr 24, poz. 141 z późn. zm.).
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 5 grudnia z 2002 r. w sprawie przypadków, w których wyjątkowo jest dopuszczalne zatrudnianie, młodocianych, którzy nie ukończyli gimnazjum, osób niemających 16 lat, które ukończyły gimnazjum, osób mniemających 16 lat, które nie ukończyły gimnazjum (Dz.U. z 2002 r., Nr 14, poz. 1808).
Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac z dnia 24 sierpnia 2004 r. (Dz.U. Nr 200, poz. 2047).
Rozporządzenie Komisji (WE) nr 88/2008 z 6 sierpnia 2008 r., uznające niektóre rodzaj pomocy za godne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (Dz.U. UE.L. 08.214.3).
Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz.U. Nr 111, poz. 535 z późn. zm.).
Ustawa z dnia 27 sierpnia 1998 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2008 r., Nr 14, poz. 92 t.j. z późn. zm.).
Ustawa z 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz.U. z 2003 r., Nr 122, poz. 1143).
Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759, Nr 161, poz. 1078 i Nr 182, poz. 1228 oraz z 2011 r. Nr 5, poz. 13, Nr 28, poz. 143, Nr 87, poz. 484, Nr 234, poz. 1386 i Nr 240, poz. 1429).
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.).
Ustawa z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2008 r., Nr 69, poz. 415, późn. zm.).
Ustawa z dnia 5 listopada 2009 r. o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz.U. Nr 206, poz. 1591).
Wniosek Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych COM(2011) 895.
Wniosek Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zamówień publicznych KOM(2011) 896.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Ołdak K. [2012], Klauzule społeczne w zamówieniach publicznych, „Ekonomia Społeczna”, nr 1, s. 43-53.