PES-012014-01-sb-wcl

Partnerstwo jako nowa instytucja demokracji lokalnej
Partnership as a new institution of local democracy

do pobrania/download PDF

Barbara Sadowska, Lidia Węsierska-Chyc
Fundacja Pomocy Wzajemnej Barka / Barka Foundation for Mutual Help
ul. Św. Wincentego 6/9
61-003 Poznań
e-mail: sadowscy(at)barka.org.pl

Związek Organizacji Sieć Współpracy Barka / Alliance of organisations "Barka Network of Cooperation"
ul. Świętego Wincentego 6/9
61-003 Poznań
e-mail: lidia.wesierska(at)barka.org.pl

SŁOWA KLUCZOWE

demokracja semibezpośrednia, demokracja partycypacyjna, nowe zarządzanie publiczne, good governance, konsultacje społeczne, partnerstwo lokalne

KEYWORDS

semi-direct democracy, participatory democracy, new public management, good governance, public consultations, local partnership

STRESZCZENIE

W artykule omówiono kwestię demokracji partycypacyjnej w Polsce, a także modele zarządzania stosowane przez administrację publiczną. Autorki postawiły tezę, że stopień partycypacji obywateli w rządzeniu i zarządzaniu publicznym jest zdecydowanie niewystarczający. Coraz więcej środowisk domaga się zwiększenia wpływu obywateli na kształt polityk publicznych, w tym również na poziomie lokalnym. Wysuwane są różnorodne propozycje zmian prawnych i organizacyjnych, które miałyby zwiększyć udział członków wspólnot samorządowych we wpływaniu na ich rozwój. W tekście zaprezentowano autorską koncepcję partnerstwa lokalnego – partnerstwa łączącego władze publiczne, organizacje obywatelskie, przedsiębiorców i aktywnych obywateli w procesie programowania i wdrażania publicznych programów rozwoju oraz rozwiązywania lokalnych problemów. Co istotne, Autorki proponują rozwiązania, które umożliwiałyby uzyskiwanie przez partnerstwa osobowości prawnej.

ABSTRACT

The article briefly describes the level of development of participatory democracy in Poland as well as management models used by public administration. The authors propose that the degree of participation of citizens in governance and public management is definitely insufficient. More and more communities call for increased citizens’ influence on the shape of public policies, including those at the local level. Various proposals of legal and organizational changes are put forward aimed at increasing the participation local community members in influencing their development. The study presents an original concept of local partnerships linking public authorities, civic society organizations, entrepreneurs and active citizens in the process of programming and implementation of public development programmes and solving local problems. At the same time, the authors propose solutions that would make it possible for partnerships to acquire legal personality.

LITERATURA / REFERENCES

Arnstein S.R. [1969], A Ladder of Citizen Participation, “Journal of the American Institute of Planners”, Vol. 35, No. 4.
Boyte H.C. [2005], Reframing Democracy: Governance, Civic Agency, and Politics, “Public Administration Review”, No. 5.
Dębski S.S. [2014], Kształtowanie się samorządu terytorialnego: przeszłość i teraźniejszość, Grudziądz.
Europejska Karta Samorządu Terytorialnego sporządzona w Strasburgu dnia 15 października 1985 r., http://isap.sejm. gov.pl/Download?id=WDU19941240607&type=2.
Ignacy J. [2012], Wybrane aspekty nowego zarządzania publicznego w świetle kontroli zarządczej – kluczowe wyzwania dla samorządu terytorialnego w Polsce, [w:] E. Kuczmera-Ludwiczyńska (red.), Zarządzanie w regionie. Teoria i praktyka, SGH, Warszawa.
Izdebski H. [2007], Od administracji publicznej do public governance, „Zarządzanie Publiczne”, nr 1.
Kozak M.W. [2013], Multi-Level Governance: możliwości wdrożenia w Polsce, „Zeszyty Naukowe WSEI”, seria: EKONOMIA, 6(1).
Latoszek U. [2012], Aktywność członków organizacji pozarządowych w wybranych ciałach dialogu, OFOP, Warszawa.
Ochnio M. [2012], Nowe Zarządzanie Publiczne (New Public Management) – podstawowe cechy modelu. Jego zastosowanie w Polsce, Working Paper No. 1, Stowarzyszenie Instytut Zmian, Warszawa.
Olech A. (red.) [2012], Dyktat czy uczestnictwo? Diagnoza partycypacji publicznej, t. 1, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
Olech A., Sobiesiak-Penszko P. [2013], Partycypacja publiczna w Polsce. Diagnoza i rekomendacje, „Analizy i Opinie”, numer specjalny 3, Fundacja Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
Rajca L. [2009], Koncepcja New Public Management a reformy samorządu terytorialnego wybranych państw Europy Zachodniej, „Studia Regionalne i Lokalne”, nr 2(36).
Raport [2007], Raport. Jakość konsultacji społecznych w Polsce. Krajowa praktyka a uwarunkowania prawne, WWF Polska, Warszawa.
Regulski J. [2010], Samorząd Terytorialny, [w:] B. Imiołek (red.), ABC Samorządu Terytorialnego, Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej, Warszawa.
Sadowscy T. i B. (red.) [2013], Partnerstwa lokalne jako istotny element rozwoju przedsiębiorczości społecznej, Barka, Poznań.
Stewart J., Walsh K. [1992], Change in the management of public services, “Public administration”, No. 70(4).
Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Czarnków na lata 2014-2020.
Supernat J. [2004], Administracja publiczna w świetle koncepcji New Public Management, [w:] E. Ura (red.), Jednostka, państwo, administracja – nowy wymiar, Międzynarodowa Konferencja Naukowa, Olszanica 23–26 maja 2004 r.
Swaniewicz P., Klimska U. [2003], Kto rządzi gminą i jak? Lokalni liderzy polityczni w teorii i praktyce samorządów w Polsce, „Studia Regionalne i Lokalne”, nr 4(14).
Uzasadnienie do projektu ustawy o współdziałaniu w samorządzie terytorialnym na rzecz rozwoju lokalnego i regionalnego oraz o zmianie niektórych ustaw, www.prezydent.pl/dialog/fdp/samorzad-terytorialny- dla-polski/inicjatywy-ustawodawcze/projekt-ustawy-osamorzadzie (dostęp: 15.06.2014).
Uziębło P. [2009], Demokracja partycypacyjna, Centrum Badań Społecznych, Gdańsk.
Węsierska L., Maciejewski M. [2012], Analiza stanu prawnego możliwości tworzenia i funkcjonowania partnerstwa oraz propozycja zmian legislacyjnych, [w:] T. Sadowski (red.), Rozwój. O tym jak integracja środowisk lokalnych i uspołecznienie gospodarki budują nową jakość, Barka, Poznań.
Zalewski A. [2005], Reformy sektora publicznego w duchu nowego zarządzania publicznego, [w:] A. Zalewski (red.), Nowe zarządzanie publiczne w polskim samorządzie terytorialnym, SGH, Warszawa.
Zybała A. [2007], Siła partnerstwa, Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog”, Warszawa.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Sadowska B., Węsierska-Chyc L. [2014], Partnerstwo jako nowa instytucja demokracji lokalnej, "Ekonomia Społeczna", nr 1, s. 9-19.

 

 

PES-012014-03-mwp

Cechy i kompetencje menedżera społecznego
Skills and competencies of the social manager

do pobrania/download PDF

Martyna Wronka Pośpiech
Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach / Department of Entrepreneurship and Innovation Management, University of Economics in Katowice
ul. 1 Maja 50, 40-287 Katowice, Polska
e-mail:martyna.wronka(at)ue.katowice.pl

SŁOWA KLUCZOWE

przedsiębiorczość społeczna, menedżer społeczny, kompetencje, przywództwo, przedsiębiorstwo społeczne, ekonomia społeczna

KEYWORDS

social entrepreneurship, social manager, competencies, leadership, social enterprise, social economy

STRESZCZENIE

Konieczność dostosowywania się do zewnętrznych wymagań biznesowych oraz turbulentność otoczenia, jak również dynamiczne zmiany zachodzące w sektorze non-profit wymagają obecności menedżerów, którzy nie tylko będą potrafili zabezpieczyć kwestie finansowe, ale także wykorzystywać zasoby ludzkie w optymalny sposób. Organizacje funkcjonują dziś w świecie, w którym nie ma stałych reguł postępowania i nie ma uniwersalnego stylu zarządzania. Zatem, co się z tym wiąże, nie ma również uniwersalnej recepty na sukces. Wiadomo jednak, że na czele przedsiębiorstwa społecznego powinien stać kompetentny menedżer, najlepiej ktoś z praktyką w biznesie, ze znajomością kwestii formalnych. Analiza literatury przedmiotu wskazuje bowiem, że praca w przedsiębiorstwie społecznym wymaga dużej elastyczności, różnorodnych umiejętności i kwalifikacji, a zarządzający stoją przed trudnym wyzwaniem, jakim jest równoczesna realizacja celów społecznych i ekonomicznych. Celem niniejszego artykułu jest określenie i zbadanie najbardziej optymalnych cech i kompetencji kluczowych dla pracy menedżera przedsiębiorstwa społecznego.

ABSTRACT

The need to adapt to external business requirements, turbulences present in the environment as well as the dynamic changes occurring in the non-profit sector require the presence of managers who are not only capable of taking proper care of financial issues, but also of optimally deploying available human resources. Today, organisations operate in a world without fixed rules of conduct or a universal management style. In consequence, there is no universal recipe for success. It is, however, clear that the social enterprise should be run by a competent manager, preferably someone with a business track record and an in-depth knowledge of formal issues. The literature review shows that working in a social enterprise requires a high degree of flexibility, a variety of skills and qualifications with the management facing a difficult challenge of how to simultaneously achieve social and economic objectives. The purpose of this article is to identify and explore the key competencies and optimal features of the social manager.

LITERATURA / REFERENCES

Austen A. [2007], Nowe trendy w ekonomii i zarządzaniu. Znaczenie koncepcji sieci dla rozwoju przedsiębiorczości społecznej, „Problemy Zarządzania“, nr 3(17).
Balser D., McClusky J. [2005], Managing stakeholder relationships and nonprofit organization effectiveness, "Nonprofit Management & Leadership" No. 15(3).
Barendsen L., Gardner H. [2004], Is the Social Entrepreneur a New Type of Leader?, "Leader to Leader", No. 34.
Bartram T., Casimir G. [2007], The relationship between leadership and follower in-role performance and satisfaction with the leader; The mediating effects of empowerment and trust in the leader, “Leadership & Organization Development Journal”, No. 28(1).
Block P. [1991], The Empowered Manager: Positive Political Skills at Work, Jossey-Bass, San Francisco.
Dacin M.T., Dacin P.A., Tracey P. [2011], Social entrepreneurship: a critique and future directions, "Organization Science", Vol. 22, No. 5.
Defourny J., Nyssens M. [2010], Conceptions of Social Enterprise and Social Entrepreneurship in Europe and the United States: Convergences and Divergences, "Journal of Social Entrepreneurship", Vol. 1(1).
Domański J. [2010], Zarządzanie strategiczne organizacjami non profit w Polsce, Wolters Kluwer, Warszawa.
Drayton W. [2002], The citizen sector: Becoming as entrepreneurial and competitive as business, "California Management Review", No. 44(3).
Frączkiewicz-Wronka A. [2010], Pomiar efektywności i interesariusze oraz ich znaczenie dla strategii organizacji publicznych, [w:] R. Krupski (red.), Zarządzanie strategiczne, podstawowe problemy, Wydawnictwo Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych.
Frączkiewicz-Wronka A. [2012], Analiza interesariuszy jako metoda wspierająca formułowanie strategicznych zamierzeń w organizacji, [w:] R. Krupski (red.), Metody badań problemów zarządzania strategicznego, Wydawnictwo Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych.
Frączkiewicz-Wronka A. [2014], Zarządzanie usługami społecznymi. Studium partnerstw publiczno-społecznych, Difin, Warszawa.
Griffin R. [2012], Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa.
Hartigan P. [2006], It’s about people, not profits, "Business Strategy Review", No. 17(4).
Hausner J. [2007], Ekonomia społeczna jako kategoria rozwoju, [w:] J. Hausner (red.), Ekonomia społeczna a rozwój, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2007.
Huczek M. [2003], Marketing organizacji non-profit, Wyższa Szkoła Zarządzania i Marketingu, Sosnowiec.
Huybrechts B., Mertens S., Rijpens J. [2014], Explaining stakeholder involvement in social enterprise governance through resources and legitimacy, [w:] J. Defourny, L. Hulgard, V. Pestoff (red.), Social Enterprise and the Third Sector: Changing European Landscapes in a Comparative Perspective, Routledge.
Ireland R.D., Hitt M.A., Camp M., Sexton D.L. [2001], Integrating entrepreneurship and strategic management actions to create firm wealth, "Academy of Management Executive", No. 15(1).
Kasperek A. [2005], Kultura przedsiębiorczości – wprowadzenie do problematyki, Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. K. Goduli, Chorzów.
Kaźmierczak T. [2007], Zrozumieć ekonomię społeczną, [w:] T. Kaźmierczak, M. Rymsza (red.), Kapitał społeczny. Ekonomia społeczna, Fundacja Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
Kirby D.A. [2003], Entrepreneurship, McGraw Hill Education, London.
Korosec R.L., Berman E.M. [2006], Municipal support for social entrepreneurship, "Public Administration Review", No. 66(3).
Limański A., Drabik I. [2007], Marketing w organizacjach non-profit, Difin, Warszawa.
Mason Ch. [2012], Up for grabs: A critical discourse analysis of social entrepreneurship discourse in the United Kingdom, "Social Enterprise Journal", Vol. 8, Issue 2.
Miller T.L., Wesley C.L., Williams D.E. [2012], Educating the Minds of Caring Hearts: Comparing the Views of Practitioners and Educators on the Importance of Social Entrepreneurship Competencies, "Academy of Management Learning & Education", Vol. 11 Issue 3.
Mirabella R.M., Wish N.B. [2000], The ‘best place’ debate: a comparison of graduate education programs for nonprofit managers, "Public Administration Review", Vol. 60, No. 3.
Moore M. [2000], Managing for value: organizational strategy in for-profit, non-profit, and governmental organizations, "Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly", No. 29.
Mort G.S., Weerawardena J., Carnegie K. [2003], Social entrepreneurship: Towards Conceptualisation, "International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing", No. 8(1).
Mumford T.V., Campion M.A., Morgeson F.P. [2007], The leadership skills strataplex: leadership skill requirements across organizational levels, "The Leadership Quarterly", Vol. 18.
Muscat E., Whitty M. [2009], Social Entrepreneurship: Values-Based Leadership to Transform Business Education and Society, “Business Renaissance Quarterly”, Vol. 4, Issue 1.
Nicholls A. [2006], Playing the Field: A New Approach to the Meaning of Social Entrepreneurship, "Social Enterprise Journal", Vol. 2(1).
O’Neill M., Young D.R. [1988], Educating Managers of Nonprofit Organizations, Praeger, New York, NY.
Ospina S., Diaz W., O’Sullivan J.F. [2002], Negotiating accountability: managerial lessons from identity-based nonprofit organizations, "Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly", Vol. 31.
Pache A., Chowdhury I. [2012], Social Entrepreneurs as Institutionally Embedded Entrepreneurs: Toward a New Model of Social Entrepreneurship Education, "Academy of Management Learning & Education", Vol. 11 Issue 3.
Papadimitriou D. [2007], Conceptualizing effectiveness in a non-profit organizational environment: an exploratory study, "The International Journal of Public Sector Management", No. 20(7).
Parry K.W., Proctor-Thomson S.B. [2003], Leadership, culture and performance: The case of the New Zealand public sector, "Journal of Change Management", Vol. 3(4).
Pless N.M., Maak T.S., Stahl G.K. [2011], Developing Responsible Global Leaders Through International Service-Learning Programs: The Ulysses Experience, "Academy of Management Learning & Education", Vol. 10, Issue 2.
Pocztowski A., Miś A. [2002], Analiza zasobów ludzkich w organizacji, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków.
Praszkier R., Nowak A. [2012], Przedsiębiorczość społeczna. Teoria i praktyka, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
Przedsiębiorczość [2008], Przedsiębiorczość społeczna – teoria i praktyka, publikacja podsumowująca projekt „Akademia przedsiębiorczość. Rozwój alternatywnych form zatrudnienia” realizowanym w ramach IW EQUAL, Kraków.
Quarter J., Mook L., Richmond B.J. [2003], What Counts: Social Accounting for Non-profit Organisations and Cooperatives, Prentice-Hall, New Jersey.
Robbins C.J., Bradley E.H., Spicer M. [2001], Developing Leadership in Healthcare Administration: A Competency Assessment, "Journal of Healthcare Management", No. 46(3).
Robbins S.P., DeCenzo D.A. [2002], Podstawy zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Roberts D., Woods C. [2005], Changing the world on a shoestring: The concept of social entrepreneurship, "University of Auckland Business Review", No. 7(1).
Royce M. [2007], Using human resource management tools to support social enterprise: emerging themes from the sector, "Social Enterprise Journal", Vol. 3, Issue 1.
Ryan P., Lyne I. [2008], Social enterprise and the measurement of social value: methodological issues with the calculation and application of the social return on investment, "Education, Knowledge and Economy", No. 2(3).
Sagawa S., Segal E. [2000], Common interest, common good: Creating value through business and social sector partnership, "California Management Review", No. 42(2).
Salamon L., Anheier H. [1998], The emerging sector revisited: a summary, initial estimates, The Johns Hopkins University, Institute for Policy Studies, Center for Civil Society Studies, Baltimore.
Sharir M., Lerner M. [2006], Gauging the success of social ventures initiated by individual social entrepreneurs, "Journal of World Business", No. 41(1).
Skrzypek E. [2007], Kapitał intelektualny jako podstawa sukcesu w społeczeństwie wiedzy, „Problemy Jakości”, nr 1.
Smith I.H., Woodworth W.P. [2012], Developing Social Entrepreneurs and Social Innovators: A Social Identity and Self-Efficacy Approach, "Academy of Management Learning & Education", No. 11(3).
Spinelli R.J. [2006], The Applicability of Bass’s Model of Transformational, Transactional, and Laissez-Faire Leadership in the Hospital Administrative Environment, "Hospital Topics: Research and Perspectives on Healthcare", No. 2(84).
Thach E., Thompson K.J. [2007], Trading places: Examining leadership competencies between for-profit vs. public and nonprofit leaders, "Leadership and Organization Development Journal", Vol. 28(4).
Timmons J.A. [1999], New Venture Creation. Entrepreneurship for the 21st Century, Irwin / McGraw-Hill, Singapore.
Wallick W.G., Stager K.J. [2002], Healthcare managers roles, competencies, and outputs in organizational performance improvement / Practitioner response, "Journal of Healthcare Management", No. 47(6).
Wronka M. [2014], Sukces i jego pomiar w przedsiębiorstwach społecznych – próba operacjonalizacji, [w:] R. Krupski (red.), Zarządzanie strategiczne. Rozwój koncepcji i metod, Wydawnictwo Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych.
Wronka M. [2009], Identification of critical success factors of social enterprises – research results, “Management”, Vol. 13, No. 1.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Wronka Pośpiech M. [2014], Cechy i kompetencje menedżera społecznego, "Ekonomia Społeczna", nr 1, s. 29-37.

 

 

PES-022014-03-jpk

Podmioty ekonomii społecznej jako organizacje sieciowe
Social economy entities as the network organizations

do pobrania/download PDF

Jadwiga Pieronkiewicz-Kowalska
Fundacja Małopolski Fundusz Ekonomii Społecznej / Malopolska Fund of Social Economy Foundation
ul. Rakowicka 10B/10
31-510 Kraków, Polska
jadwiga.pieronkiewicz(at)mfes.pl

SŁOWA KLUCZOWE

społeczeństwo sieciowe, podmioty ekonomii społecznej, organizacje sieciowe

KEYWORDS

social network, social economy entities, network organizations

STRESZCZENIE

Współczesne społeczeństwo ulega ciągłym przemianom. W dobie Internetu, gdzie granice geograficzne nie stanowią żadnej przeszkody w nawiązywaniu kontaktów z osobami oddalonymi nawet o setki kilometrów, każdy jest w stanie tworzyć własne sieci relacji i kontaktów. Relacje te charakteryzują się różnym stopniem zażyłości, jednak przeważnie tworzą swoistą sieć. Nie wszyscy są w stanie dostosować się do nowych warunków, a cyfryzacja rzeczywistości spo­łecznej przyczyniła się do powstania kolejnej determinanty wykluczenia społecznego - chodzi o wykluczenie cyfrowe. Niniejszy artykuł ma na celu zidentyfikowanie, w ujęciu teoretycznym, cech sieci społecznej w sposobie organizacji podmiotów ekonomii społecznej. Przyjmuje się bowiem, że jedynie narzędzia wyrastające z danej rzeczywistości spo­łecznej i z nią spójne są w stanie efektywnie przeciwdziałać wykluczeniu.

ABSTRACT

Modern society is still changing. Nowadays, when thanks to the Internet establishing relations is possible even with people living thousands kilometers away, most of the people are capable of creating their own networks. However, not everyone is adjusted to the new, digital reality - this is why there is new cause of exclusion (digital exclusion). The aim of this article is to identify features of social network in the way of managing actors of social economics, in theory.

LITERATURA / REFERENCES

Barney D. [2008], Społeczeństwo sieci, Wydawnictwo sic!, Warszawa.
Castells M. [2013], Społeczeństwo sieci, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Hausner J., Laurisz N. [2008], Czynniki krytyczne tworzenia przedsiębiorstw społecznych. Przedsiębiorstwo społeczne. Konceptualizacja, [w:] J. Hausner (red.), Przedsiębiorstwa społeczne w Polsce. Teoria i praktyka, MSAP UEK, Kraków.
Jeran A. [2008], Wykluczenie cyfrowe - aspekty normatywne a rzeczywistość, [w:] A. Siwik, L.H. Haber (red.), Od robotnika do internauty: w kierunku społeczeństwa informacyjnego: 40-lecie socjologii w Akademii Górniczo-Hutniczej, AGH Uczelniane Wydawnictwo Naukowo-Dydaktyczne, Kraków.
Jelonek M. [2012], Teorie socjologiczne a ekonomia społeczna, [w:] M. Frączek, J. Hausner, S. Mazur (red.), Wokół ekonomii społecznej, MSAP UEK, Kraków.
Karwińska A. [2010], Uwarunkowania dobrego funkcjonowania społeczeństwa. Znaczenie gospodarki społecznej, "Ekonomia Społeczna", nr 1/(1).
Markowski D. [2008], Struktury społeczne w powstającym społeczeństwie informacyjnym. Próba projekcji, [w:] A. Siwik, L.H. Haber (red.), Od robotnika do internauty: w kierunku społeczeństwa informacyjnego: 40-lecie socjologii w Akademii Górniczo-Hutniczej, AGH Uczelniane Wydawnictwo Naukowo-Dydaktyczne, Kraków.
Michalik A. [2011], Spółdzielnia socjalna jako platforma wymiany doświadczeń i podnoszenia kompetencji zawodowych, „Ekonomia Społeczna", nr 1/(2).
Mikuła B. [2006], Organizacje oparte na wiedzy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
NSIS, [2003], Narodowa Strategia Integracji Społecznej dla Polski, dostępne na: www.mpips.gov.pl/aktualnosci-wszystkie/reintegracja-spoleczna/art,4540,narodowa-strategia-integracji-spolecznej.html.
Stankiewicz J., Seiler B. [2008], Organizacje trzeciego sektora w zmieniającym się społeczeństwie, [w:] A. Siwik, L. H. Haber (red.), Od robotnika do internauty: w kierunku społeczeństwa informacyjnego: 40-lecie socjologii w Akademii Górniczo-Hutniczej, AGH Uczelniane Wydawnictwo Naukowo-Dydaktyczne, Kraków.

Strony internetowe / Websites
www.ekonomiaspoleczna.pl.
www.es.malopolska.pl/mpres/o-pakcie.html.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Pieronkiewicz-Kowalska J. [2014], Podmioty ekonomii społecznej jako organizacje sieciowe, "Ekonomia Społeczna", nr 2, s. 29-35.

 

 

PES-022014-05-rp

Spółdzielcze Grupy Producentów Rolnych jako podmioty ekonomii społecznej
Cooperative agricultural producers as the social economy entities

do pobrania/download PDF

Rafał Płoski
Krajowa Rada Spółdzielcza / National Cooperative Council
ul. Jasna 1, 00-013 Warszawa, Polska
e-mail: ploskir(at)krs.com.pl

SŁOWA KLUCZOWE

ekonomia społeczna, spółdzielczość, grupy producentów rolnych

KEYWORDS

social economy, cooperative movement, agricultural producers groups

STRESZCZENIE

Celem artykułu jest przedstawienie spółdzielczych grup producentów rolnych jako podmiotów ekonomii społecznej. Scharakteryzowano podstawowe funkcje ekonomii społecznej oraz cele i funkcje tworzenia grup producentów rolnych w formie spółdzielni, które są zbieżne z wartościami i cechami podmiotów ekonomii społecznej. W oparciu o analizę literatury przedmiotu, statut spółdzielczych grup producentów rolnych oraz wyniki autorskich badań an­kietowych sformułowano tezy, które potwierdzają, że przy odpowiednim wsparciu rządu spółdzielcze grupy produ­centów rolnych mogą mieć wpływ na rozwój społeczny i gospodarczy na terenach wiejskich oraz mogą być szansą odrodzenia polskiej spółdzielczości rolniczej.

ABSTRACT

The aim of the article is to present cooperative agricultural producers groups as the social economy entities. It charac­terizes the basic functions of the social economy and the objectives and functions of creating of agricultural produ­cers groups in the form of cooperatives which are consistent with the values and characteristics of social economy entities on the basis of the charter of cooperative agricultural producers groups. Based on the analysis of literature on the subject, numerous charters of cooperative agricultural producers groups and the results of surveys copyright by author, formulated the thesis that prove that with the right support from the government, cooperative group of agricultural producers may have an impact on social and economic development in rural areas and may be a chance of rebirth for Polish agricultural cooperatives.

LITERATURA / REFERENCES

Boguta W., Gumkowski Z., Martynowski M., Piechowski A. [2014], Spółdzielczość Wiejska - jako jedna z głównych form wspólnego gospodarczego działania ludzi, II Krajowa Rada Spółdzielcza, Warszawa.
Boguta W., Gumkowski Z., Martynowski M. [2012], Podniesienie konkurencyjności gospodarstw rolnych poprzez zrzeszanie się rolników - ze szczególnym uwzględnieniem formy spółdzielczej, Krajowa Rada Spółdzielcza, Warszawa.
Boguta W., Martynowski M. [2010], Organizowanie się rolników w grupy producentów głównym sposobem na podniesienie konkurencyjności gospodarstw rolnych - ze szczególnym uwzględnieniem formy spółdzielczej, Krajowa Rada Spółdzielcza, Warszawa.
Brodziński M.G. [2005], Spółdzielczość obsługująca wieś i rolnictwo w okresie przekształceń ustrojowych, Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa.
Brodziński M.G. [2011], Oblicza polskiej spółdzielczości wiejskiej początki - rozwój - przyszłość, Krajowa Rada Spółdzielcza, Warszawa.
Chyra-Rolicz Z. [2013], Spółdzielczość jako element społecznej gospodarki rynkowej. Wspieranie inicjatyw założycielskich, „Ekonomia Społeczna", nr 2(7).
Hausner J. [2007], Ekonomia społeczna a rozwój, MSAP UEK, Kraków.
Instrukcja [2010], Instrukcja postępowania przy zakładaniu spółdzielni jako grupy producentów rolnych; materiał informacyjny opracowany przez Krajową Radę Spółdzielczą w ramach działania „Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie", Warszawa.
Kawa M. [2014], Spółdzielnie jako podmioty ekonomii społecznej wpływające na rozwój, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy", nr 39.
Kłapkowski T. [1929], Spółdzielczość w Rolnictwie Polskiem, Państwowy Instytut Nauk Gospodarstwa Wiejskiego w Puławach, Warszawa.
KPRES [2014], Krajowy Program Rozwoju Ekonomii Społecznej, Uchwała Nr 164 Rady Ministrów z 12 sierpnia 2014 r. w sprawie przyjęcia programu pod nazwą „Krajowy Program Rozwoju Ekonomii Społecznej", Monitor Polski, poz. 811.
Leś E. [2005], Nowa ekonomia społeczna. Wybrane koncepcje, „Trzeci Sektor", nr 2.
Piechowski A. [2013], Wartości i zasady spółdzielcze a społeczeństwo obywatelskie i gospodarka społeczna, „Ekonomia Społeczna", nr 1(6).

Akty prawne / Legislation
Ustawa z 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (Dz.U.2013. 1443).
Ustawa z 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz.U.2000.88.983, ze zm.).
Ustawa z 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku suszu paszowego oraz rynków lnu i konopi uprawianych na włókno (Dz.U.2011.145.868).

Strony internetowe / Websites
www.krs.org.pl.
www.cdr.gov.pl.
www.arimr.gov.pl.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Płoski R. [2014], Spółdzielcze Grupy Producentów Rolnych jako podmioty ekonomii społecznej, "Ekonomia Społeczna", nr 2, s. 48-57.