PES-012014-02-ebw

Lokalizacja przedsiębiorstw społecznych – przymus czy wybór?
The Location of social enterprises: Coercion or choice?

do pobrania/download PDF

Ewa Bogacz-Wojtanowska
Instytut Spraw Publicznych, Uniwersytet Jagielloński  / Institute of Public Affairs, Jagiellonian University
ul. prof. Stanisława Łojasiewicza 4, 30-348 Kraków
e-mail: ewa.bogacz-wojtanowska(at)uj.edu.pl

SŁOWA KLUCZOWE

przedsiębiorstwo społeczne, lokalizacja, sukces i trwałość przedsiębiorstwa społecznego

KEYWORDS

social enterprise, location, success and sustainability of social enterprise

STRESZCZENIE

Celem opracowania jest charakterystyka i ocena lokalizacji przedsiębiorstw społecznych, w odniesieniu do porażki, trwałości i sukcesu przedsiębiorstwa, jak również refleksja na temat dostępu do korzystnych lokalizacji. Pokazano także elementy procesu decyzyjnego, które wpływają na wybór konkretnej lokalizacji. W efekcie w artykule wskazano, jakie lokalizacje mogą budować przewagę konkurencyjną przedsiębiorstw społecznych i przyczyniać się do ich sukcesu – zarówno społecznego, jak i ekonomicznego. Opracowanie powstało na podstawie badań prowadzonych w przedsiębiorstwach społecznych w Polsce w latach 2012-2013.

ABSTRACT

The aim of the paper is to assess the characteristics and location of social enterprises in respect of failure, stability and success of the enterprise, as well as a reflection on access to preferred locations. The author also discusses the stages of the decision-making process which influence the selection of a specific location. As a result, the article indicates which locations can build a competitive advantage of social enterprises and contribute to their social and economic success. The study is based on research conducted in social enterprises in Poland in 2012-2013.

LITERATURA / REFERENCES

Bogacz-Wojtanowska E. [2013], Raport końcowy z badań nad zarządzaniem przedsiębiorstwami społecznymi w Polsce, Fundacja Instytutu Spraw Publicznych, Warszawa.
Hatch M.J. [2002], Teoria organizacji, PWE, Warszawa.
Haugh H. [2005], A research agenda form social entrepreneurship?, “Social Enterprise Journal”, No. 2.
Kaźmierczak T., Przybysz I., Podkańska D. [2011], Przedsiębiorstwa społeczne. Czynniki trwałości. Raport z pierwszej fazy monitoringu przedsiębiorstw społecznych, Fundacja Instytutu Spraw Publicznych, Warszawa.
Kernot C., McNeil J. [2011], Australian Stories of social enterprise, The University of New South Wales, Sydney, NSW, 2052.
Low C. [2006], A framework for the governance of social enterprise, “International Journal of Social Economics”, Vol. 33, No. 5/6.
Lyon F. [2013], Social innovation, co-operation and competition: inter-organisational relations for social enterprises in the delivery of public services, Third Sector Research Centre Working Paper 114, Univeristy of Birmingham.
Munoz S.-A. [2009], Towards a geographical research agenda for social enterprise, Royal Geographical Society, www.abdn.ac.uk/crh/uploads/files/Towards%20a%20geographical%20research%20agenda%20for%20social%20enterprise.pdf (dostęp: 18.06.2014).
Peattie K., Morely A. [2008], Social enterprises: diversity and dynamics, contexts and contributions, http://scholar.google.pl/scholar_url?hl=pl&q=http://www.lsbu.ac.uk/bus-cgcm/conferences/serc/2008/speakers/research-monographpaper.doc&sa=X&scisig=AAGBfm14sWgLboJKJ2op9yunuIf-FiFxfJA&oi=scholarr&ei=si71U8fBO6rY4QS0w4Fo&ved=0CCMQgAMoADAA (dostęp: 15.08.2014).
A Survey [2005], A Survey of Social Enterprises Across the UK, Research Report prepared for The Small Business Service (SBS), IFF Research Ltd, July.
Szymańska A.I., Płaziak M. [2014], Enterprise and classical factors of its location on the market, “Procedia – Social and Behavioral Sciences”, Vol. 120.
Shaw E., Carter S. [2007], Social Entrepreneurship: Theoretical Antecedents and Empirical Analysis of Entrepreneurial Processes and Outcomes, “Journal of Small Business and Enterprise Development”, Vol. 14, Issue 3.
Torre A., Rallet A. [2005], Proximity and Localization, “Regional Studies”, Vol. 39. Issue 1.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Bogacz-Wojtanowska E. [2014], Lokalizacja przedsiębiorstw społecznych – przymus czy wybór?, "Ekonomia Społeczna", nr 1(9), s. 20-28.

 

 

PES-012014-04-kl

Zjawisko przedsiębiorczości społecznej w Chińskiej Republice Ludowej
The Phenomenon of social entrepreneurship in the People’s Republic of China

do pobrania/download PDF

Lech Krzysztof
Szkoła Główna Handlowa / Warsaw School of Economics
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa, Polska
e-mail: krzlec(at)gmail.com

SŁOWA KLUCZOWE

przedsiębiorczość, przedsiębiorczość społeczna, Chińska Republika Ludowa

KEYWORDS

entrepreneurship, social entrepreneurship, People’s Republic of China

STRESZCZENIE

Artykuł dotyczy zjawiska przedsiębiorczości społecznej w Chińskiej Republice Ludowej, a jego celem jest nakreślenie ram konceptualnych będących warunkiem systematycznego badania tego fenomenu. Zastosowane w tym celu metody selektywnej, niepełnej analizy i krytyki piśmiennictwa oraz badania dokumentów potwierdziły, że przedsiębiorczość społeczna w Chinach, podobnie jak w kręgu kulturowym krajów Zachodu, przejawia się na wiele sposobów. W związku z tym konieczne wydaje się podjęcie prac zmierzających do opracowania modelu unifikacyjnego zjawiska, który pozwoliłby na prowadzenie bardziej szczegółowych badań. Uzasadnieniem dla przyjęcia tej rekomendacji jest oblicze 578 mln ludzi głodujących w regionie Azji i Pacyfiku oraz potrzeba poszukiwania narzędzi umożliwiających zniwelowanie tych i wielu innych społecznych problemów. Dotyczy to także Afryki, Ameryki Łacińskiej, Środkowego Wschodu i każdego innego miejsca, gdzie ludzie cierpią z powodu niedożywienia. Właściwe Chinom przejawy przedsiębiorczości społecznej oraz zastosowane rozwiązania mogłyby stanowić instrumentarium, które można by było wykorzystać w innych miejscach na świecie.

ABSTRACT

The article deals with the phenomenon of social entrepreneurship in China, and its purpose is to outline the conceptual framework required for a systematic investigation of the phenomenon. The methods of selective, incomplete critical analysis of the literature and study of available documents have confirmed that social entrepreneurship in China, as is the case in the Western cultural setting, manifests itself in a number of ways. Therefore, it appears necessary to undertake eff orts in order to develop a unified model of the phenomenon that would permit a more detailed research. The rationale for the adoption of the recommendation is the face of 578 million hungry people in Asia and in the Pacific region, and the pressing need for tools to overcoming those and numerous other social problems. This observation also applies to Africa, Latin America, the Middle East and any other place where people suffer from malnutrition. Typically Chinese manifestations of social entrepreneurship and their solutions could provide instruments to be used elsewhere worldwide.

LITERATURA / REFERENCES

Abdou E., Fahmy A., Greenwald D., Nelson J. [2010], Social Entrepreneurship in the Middle East, Wolfensohn Centre for Development at Brookings, Washington DC.
Austin J., Stevenson H., Wei-Skillern J. [2006], Social and Commercial Entrepreneurship: Same, Different, or Both?, "Entrepreneurship: Theory and Practice", No. 30.
Brooks A. [2007], Social Entrepreneurship. A Modern Approach to Social Value Creation, Prentice Hall Professional, Cranbury.
Campbell S. [1997], Social entrepreneurship: How to develop new social-purpose business ventures, "Health Care Strategic, Management", No. 16(5).
Canadian Centre for Social Entrepreneurship [2001], Social Entrepreneurship Discussion, Columbia.
Cho A. [2006], Politics, Values and Social Entrepreneurship: A Critical Appraisal, [w:] J. Mair, J. Robinson, K. Hockerts (red.), Social Entrepreneurship, Palgrave Macmillan, New York.
Chow G. [2007], China’s Economic Transformation, Wiley, Hoboken.
Craig D. [1997], People’s China: A Brief History, Oxford University Press, New York.
Dees J. [1998], The Meaning of Social Entrepreneurship, The Fuqua School of Business, Durham.
Defourny J. [2008], Social enterprises in Europe: Recent trends and development, EMES, Liege.
Ebrey P. [2002], Ilustrowana historia Chin, Muza SA, Warszawa.
Fowler A. [2001], NGDOs as a Moment in History: Beyond Aid to Social Entrepreneurship or Civic Innovation, “Third World Quarterly”, No. 21.
Gawel M., Johannisson B., Lundqvist M. [2009], Entrepreneurship in the Name of Society, Knowledge Foundation, Stockholm.
Hansen V., Curtis K. [2013], Voyages in World History, Cengage Learning, Wadsworth.
Hartigan P. [2004], The Challenge for Social Entrepreneurship, Schwab Foundation for Social Entrepreneurship, Brazylia.
Hausner J. [2008], Przedsiębiorstwa społeczne w Polsce. Teoria i praktyka, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Krakow.
Hoogendoorn B., Pennings E., Thurik R. [2010], What do we know about social entrepreneurship? An analysis of empirical research, EMES, Liege.
Karnani A. [2010], Social Entrepreneurship: Beyond the Hype, University of Michigan, Michigan.
Jian G., Song Y., Zhou Y. [2006], Historical Dictionary of the Chinese Cultural Revolution Scarecrow Press, Michigan.
Komisja Europejska [2011], Creating a favourable climate for social enterprises, key stakeholders in the social economy and innovation, Komisja Europejska, Bruksela, COM 2011/682.
Lane A., Baral S., Simons K., Lane A., Zhang C. [2012], China Social Enterprise Report, FYSE, Hong Kong.
Lech K. [2012], Przedsiębiorczość społeczna. Prolegomena: termin i definicje zjawiska, [w:] Zarządzanie Zmianami, Zeszyty Naukowe, PRET S.A., Warszawa.
Lech K. [2013], Przedsiębiorczość społeczna. Tradycje, szkoły i modele organizacyjne, [w:] Zarządzanie Zmianami, Zeszyty Naukowe, PRET S.A., Warszawa.
Lech K. [2013], Przedsiębiorczość społeczna. Aspekty prawne zjawiska, [w:] Zarządzanie Zmianami, Zeszyty Naukowe, PRET S.A., Warszawa.
Lehner O. [2012], Social Entrepreneurship Perspectives. Triangulated Approaches to Hybridity, University Library of Jyvaskyla, Jyvaskyla.
Leś E. [2008], Gospodarka społeczna i przedsiębiorstwo społeczne. Przegląd koncepcji i dobrych praktyk, [w:] E. Leś (red.), Gospodarka społeczna i przedsiębiorstwo społeczne: wprowadzenie do problematyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
MacFarquhar R., Fairbank K. [1992], The Cambridge History of China. Vol. 15: The People’s Republic, Part 2: Revolutions within the Chinese Revolution, Cambridge University Press, Cambridge.
Mair J., Martí I. [2006], Social Entrepreneurship Research: A Source of Explanation, Prediction, and Delight, "Journal of World Business", No. 41.
Meng Z. [2012], The Social Enterprise Emerges in China, Leland Stanford Jr. University, Stanford.
Ministry of Commerce P.R.C. [2013], Statistics, Beijing.
Naughton B. [2007], The Chinese Economy: Transitions and Growth, Mit Press, Cambridge.
Neal J. [2010], The Intentional pursuit of the ethical. The faithbased formation of the next generation of Christian managers and business leaders, Graduate Theological Foundation, Mishawaka.
Ngan-pun N. [2006], Welfare development: The Role of Government and Non-governmental Welfare Organizations, Centre for Macau Studies at the University of Macau, Macau.
Nicholls A. [2009], ‘We do Good Things, don’t We?’: ‘Blended Value Accounting’ in Social Entrepreneurship, "Accounting, Organizations and Society", No. 34.
Perrini F., Vurro C. [2006], Social Entrepreneurship: Innovation and Social Change Across Theory and Practice, [w:] J. Mair, J. Robinson, K. Hockerts (red.), Social Entrepreneurship, Palgrave Macmillan, New York.
Robinson J. [2006], Navigating Social and Institutional Barriers to Markets: How Social Entrepreneurs Identify and Evaluate Opportunities, [w:] Social Entrepreneurship, J. Mair, J. Robinson, K. Hockerts (red.), Palgrave Macmillan, New York.
Rowiński J. [2006], System konstytucyjny Chińskiej Republiki Ludowej, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa.
Santos F. [2009], A Positive Theory of Social Entrepreneurship, INSEAD, Fontainebleau.
Sienicka A. [2012], Ekonomia społeczna – informator prawny, Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, Warszawa.
Short J., Moss T., Lumpkin G. [2009], Research in social entrepreneurship: past contributions and future opportunities, "Strategic Entrepreneurship Journal", No. 3.
State Administration for Industry & Commerce of P.R.C. [2013], Laws & Regulations, Beijing.
Stegemann S. [2012], From the Caterpillar to the Butterfly: Social Entrepreneurship as a New Social Force in China, Centre for East and South – East Asian Studies Lund University, Sweden.
Sztaba S. [2013], Kryzysy gospodarcze (materiały niepublikowane).
Tan W., Williams J., Tan T. [2005], Defining the Social in Social Entrepreneurship – Altruism and Entrepreneurship, "International Entrepreneurship and Management Journal", No. 1.
The British Council [2008], The general report of social enterprise in China, Beijing.
The Economist [2011], Capitalism confined, Beijing.
The Organisation for Economic Co-operation and Development [2013], Statistics, Paris.
The World Bank [2013], Data & Research, Washington.
United Nations [2012], A framework for action: social enterprise & impact investing, United Nations, New York.
Waddock S., Post J. [1991], Social Entrepreneurs and Catalytic Change, "Public Administration Review", No. 51.
Xiaohua L. [2002], NGOs in China: An Overview, International Community Foundation, National City.
Xu Y. [2010], China’s Rapidly Growing Non-Governmental Organizations, East Asian Institute, Singapore.
Yunus M. [2011], Przedsiębiorstwo społeczne. Kapitalizm dla ludzi, ConCorda Sp. z o.o., Warszawa.
Zahara S., Neubaum D., Shulman J. [2009], A Typology of Social Entrepreneurs: Motives, Search Processes and Ethical Challenges, "Journal of Business Venturing", No. 24.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Lech K. [2014], Zjawisko przedsiębiorczości społecznej w Chińskiej Republice Ludowej, "Ekonomia Społeczna", nr 1, s. 38-50.

 

 

PES-012014-05-sa-jm

The Structure of Capital and Revenue in Social Enterprises
Struktura kapitału i przychodów w przedsiębiorstwach społecznych

do pobrania/download PDF

Szymańska Aleksandra, Jegers Marc
Wydział Ekonomii Stosowanej / Department of Applied Economics, Vrije Universiteit Brussel
Pleinlaan 2, B-1050, Brussels, Belgia
e-mail: Aleksandra.Szymanska(at)vub.ac.be; Marc.Jegers(at)vub.ac.be

SŁOWA KLUCZOWE

przedsiębiorstwo społeczne, organizacja pożytku publicznego, struktura przychodów, struktura, kapitał, kapitał własny i zobowiązania

KEYWORDS

social enterprises, public benefit organisations, revenue structure, capital structure, income, equity and debt

STRESZCZENIE

Obecnie przedsiębiorstwa społeczne decydują się na wybór strategii, które zapewniają im stabilizację w realizowaniu ich misji społecznej. W niniejszym artykule zbadano wpływ struktury finansowej, formy prawnej oraz obszaru działalności na kształtowanie się struktury kapitału oraz struktury przychodów. Analizie zostały poddane sprawozdania finansowe polskich przedsiębiorstw społecznych, z uwzględnieniem wspomnianych czynników. Otrzymane wyniki pozwalają wnioskować o istnieniu istotnych różnic w strukturze przychodów, strukturze pasywów oraz strukturze kapitału pomiędzy przedsiębiorstwami społecznymi w Polsce. Ponadto wskazują one na silny wpływ na strukturę kapitału zarówno środowiska, jak i czynników generowanych przez sektor, w którym prowadzona jest działalność.

ABSTRACT

Social enterprises follow financially sustainable strategies to achieve their social goals and to solve a wide range of social problems. Our main research questions aim at discovering differences in the structure of capital and revenue of social enterprises in different sectors and their having different legal forms. We analyse the financial statements of Polish social enterprises and capture relations between legal forms, domains of activities and their financial structure. We find that there are significant differences in revenue, equity and debt structures. Furthermore, we find that the capital structure of social enterprises is highly dependent on the environment and conditions under which they are active.

LITERATURA / REFERENCES

Abraham A. [2006], Financial Management in the Nonprofit Sector: A Mission-Based Approach to Ratio Analysis in Membership Organizations. "The Journal of American Academy of Business", Vol. 9(2).
Billis D. [2010], Hybrid Organisations and the Third Sector. Challenges for Practice, Theory and Policy, Palgrave-MacMillan, New York.
Borzaga C., Defourny J. [2001], The Emergence of Social Enterprise, Routledge, London.
Calabrese T.D. [2013], Running on Empty: The Operating Reserves of U.S. Nonprofit Organizations, "Nonprofit Management and Leadership", Vol. 23(3).
Carroll D.A., Stater K.J. [2009], Revenue Diversification in Nonprofit Organizations: Does it Lead to Financial Stability?, "Journal of Public Administration Research and Theory", Vol. 19(4).
Chang C.F., Tuckman H.P. [1991], Financial vulnerability and attrition as measures of non-profit performance, "Annals of Public and Cooperative Economics", Vol. 62(4).
Defourny J., Nyssens M. [2006], Defining Social Enterprise, [in:] M. Nyssens (ed.), Social Enterprise – At the Crossroads of Market. Public Policies and Civil Society, Routledge, London.
Defourny J., Pestoff V. [2008], Images and concepts of the third sector in Europe, "Working Papers Series", No. 08/02, EMES European Research Network, Liege.
Fischer R.L., Wilsker A.L., Young R.D. [2011], Exploring the Revenue Mix of Nonprofit Organizations: Does It Relate to Publicness?, "Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly", Vol. 40(4).
Froelich K.A. [1999], Diversification of Revenue Strategies: Evolving Resource Dependence in Nonprofit Organizations, "Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly", Vol. 28(3).
Gardin L. [2006], A variety of resource mixes inside social enterprises, [in:] M. Nyssens (ed.), Social Enterprise – At the Crossroads of Market. Public Policies and Civil Society, Routledge, London.
Haugh H. [2005], A research agenda for social entrepreneurship, "Social Enterprise Journal", Vol. 1(1).
Hoogendoorn B., Penning E., Thurik R. [2010], What Do We Know about Social Entrepreneurship? An Analysis of Empirical Research, "International Review of Entrepreneurship", Vol. 8(2).
Huybrechts B., Defourny J. [2008], Are Fair Trade Organizations necessarily Social Enterprises?, "Social Enterprise Journal", Vol. 4(3).
Jegers M. [1997], Portfolio Theory and Nonprofit Financial Stability: a Comment and Extension, "Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly", Vol. 16(1).
Jegers M. [2011], On The Capital Structure of Non-profit Organisations: A Replication and Extension with Belgian Data, "Financial Accountability & Management", Vol. 27(1).
Jegers M., Verschueren I. [2006], On the Capital Structure of Non-profit Organisations: an Empirical Study for Californian Organisations, "Financial Accountability and Management", Vol. 22(4).
Low C. [2006], A Framework for the Governance of Social Enterprise, "International Journal of Social Economics", Vol. 33(5).
Macedo I.M., Pinho J.C. [2006], The relationship between resource dependence and market orientation: The specific case of non-profit organisations, "European Journal of Marketing", Vol. 40(5/6).
Nyssens M. [2006], Social Enterprise – At the Crossroads of Market. Public Policies and Civil Society, Routledge, London.
O'Shaughnessy M. [2006], Irish social enterprises: challenges in mobilizing resources to meet multiple goals, [in:] M. Nyssens (ed.), Social Enterprise – At the Crossroads of Market. Public Policies and Civil Society, Routledge, London.
Pättiniemi P. [2006], A plurality of logics behind Finnish social enterprises, [w:] M. Nyssens (ed.), Social Enterprise – At the Crossroads of Market. Public Policies and Civil Society, Routledge, London.
Price M. [2008], Social Enterprise: What it is and Why it Matters, FFLAN Ltd., London.
Ridley-Duff R., Bull M. [2011], Income Streams and Special Investment, [in:] Understanding Social Enterprise. Theory and Practice, SAGE Publications Ltd., London.
Siegel S., Castellan N.J. [1988], Nonparametric Statistics for the Behavioral Sciences, McGraw-Hill, Inc., New York.
Tuckman H.P. [1993], How and Why Nonprofit Organizations Obtaion Capital, [w:] D. Hammack, D. Young (eds.), Nonprofit Organizations in a Market Economy. Understanding New Roles Issues, and Trends, Jossey Bass Publishers, San Francisco.
Yan W., Denison D.V., Bulter J.S. [2009], Revenue Structure and Nonprofit Borrowing, "Public Finance Review”, Vol. 37(1).

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Szymańska A., Jegers M. [2014], The Structure of Capital and Revenue in Social Enterprises, "Ekonomia Społeczna", nr 1, s. 51-68.

 

 

PES-012014-06-pam-mm

Przedsiębiorczość społeczna: krytyczny przegląd koncepcji
Social entrepreneurship: a critical review of the concept

do pobrania/download PDF

Anna Maria Peredo, Murdith McLean
University of Victoria
3800 Finnerty Rd, Saanich, British Columbia V8N 1M5, Kanada
e-mail: aperedo(at)uvic.ca; mmclean(at)uvic.ca

SŁOWA KLUCZOWE

przedsiębiorczość społeczna, przedsiębiorstwo społeczne, wartości społeczne, innowacyjność, zasoby

KEYWORDS

social entrepreneurship, social enterprise, social values, innovation, resources

STRESZCZENIE

W niniejszym artykule podjęto próbę analitycznej, krytycznej i syntetycznej oceny powszechnie stosowanego pojęcia "przedsiębiorczość społeczna" w kontekście znaczeń przypisywanych jego częściom składowym. Rozpatrywane oddzielnie określenia "przedsiębiorczość" oraz "społeczny" charakteryzują się dość szerokim zakresem użycia oraz istotnym zróżnicowaniem pod względem eksponowania celów społecznych, a także tego, co uważa się za istotne cechy przedsiębiorczości. Artykuł kończy się propozycją elastycznej definicji tego pojęcia: z przedsiębiorczością społeczną mamy do czynienia, gdy jakaś osoba lub osoby (1) wyłącznie lub w znacznym stopniu tworzą pewną wartość społeczną i realizują cele z nią związane poprzez (2) dostrzeganie i wykorzystywanie możliwości tworzenia takiej wartości, (3) wdrażanie innowacji, (4) podejmowanie ryzyka oraz (5) nieakceptowanie ograniczeń związanych z dostępnością zasobów.

ABSTRACT

This paper undertakes an analytical, critical and synthetic examination of “social entrepreneurship” in its common use, considering both the “social” and the entrepreneurship” elements in the concept. On both points there is a range of use, with significant differences marked out by such things as the prominence of social goals and what are thought of as the salient features of entrepreneurship. The paper concludes with the proposal of a suitably flexible explication of the concept: social entrepreneurship is exercised where some person or persons (1) aim either exclusively or in some prominent way to create social value of some kind, and pursue that goal through some combination of (2) recognizing and exploiting opportunities to create this value, (3) employing innovation, (4) tolerating risk and (5) declining to accept limitations in available resources.

LITERATURA / REFERENCES

Anderson B.B., Dees J.G. [2002], Developing Viable Earned Income Strategie, [w:] J.G. Dees, J. Emerson, P. Economy, Strategic Tools for Social Entrepreneurs: Enhancing the Performance of Your Enterprising Nonprofit, John Wiley & Sons, Inc., New York.
Barber K. (ed.) [1998], The Canadian Oxford Dictionary, Oxford University Press, Toronto, Oxford, New York.
Ben & Jerry’s Homemade Holdings Inc. [2005], Ben and Jerry’s, www.benjerry.com/our_company/our_mission (dostęp: 4.06.2005).
Boschee J. [1995], Social Entrepreneurship, "Across the Board", Vol. 32(3).
Cone C.L., Feldman M.A., DaSilva A.T. [2003a], Align Your Brand With a Social Cause, http://hbswk.hbs.edu/item.jhtml? id=3589&t=nonprofit (dostęp: 12.03.2004).
Cone C.L., Feldman M.A., DaSilva A.T. [2003b], Causes and Effects, "Harvard Business Review", Vol. 81(7).
Davis T. [1997], The NGO Business Hybrid: Is the Private Sector the Answer?, Johns Hopkins University, Baltimore, MD.
Dees J.G. [1998], The Meaning of “Social Entrepreneurship”, Draft Report for the Kauffman Center for Entrepreneurial Leadership, Stanford University.
Dees J.G., Emerson J., Economy P. (eds.) [2002], Strategic Tools for Social Entrepreneurs: Enhancing the Performance of Your Enterprising Nonprofit, John Wiley & Sons, Inc., New York.
Drucker P.F. [1985], Innovation and Entrepreneurship, Harper & Row Publishers, New York.
Fowler A. [2000], NGDOs as a moment in history: beyond aid to social entrepreneurship or civic innovation?, "Third World Quarterly", Vol. 21(4).
Gartner W.B. [1988], Who is an entrepreneur? is the wrong question, "American Journal of Small Business", Vol. 12(4).
Grameen Communications [1998], Grameen: Banking for the Poor, www.grameen-info.org (dostęp: 19.01.2004).
Hibbert S.A., Hogg G., Quinn T. [2002], Consumer response to social entrepreneurship: The case of the Big Issue in Scotland, "International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing", Vol. 7(3).
Johnson S. [2000], Literature Review on Social Entrepreneurship, Canadian Centre for Social Entrepreneurship.
Leadbetter C. [1997], The Rise of the Social Entrepreneur, Demos, London.
Mintzberg H. [1991], The Effective Organisation: Forces and Forms, "Sloan Management Journal", Vol. 32(2).
Mort G.S., Weerawardena J., Carnegie K. [2003], Social entrepreneurship: Towards conceptualisation, "International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing", Vol. 8(1).
Newman’s Own [2005], The Common Good, www.newmansown.com/5_good.html (dostęp: 4.06.2005).
Peredo A.M. [2003], Emerging Strategies Against Poverty: The Road Less Traveled, "Journal of Management Inquiry", Vol. 12(2).
Peredo A.M., Chrisman J.J. [2005], Toward a Theory of Community-Based Enterprise, "Academy of Management Review" (forthcoming).
Peterson R. [1988], Understanding and Encouraging Entrepreneurship Internationally, "Journal of Small Business Management",Vol. 26(2).
Pomerantz M. [2003], The business of social entrepreneurship in a ‘down economy’, "In Business", Vol. 25(3).
Reis T. [1999], Unleashing the New Resources and Entrepreneurship for the Common Good: a Scan, Synthesis and Scenario for Action, W.K. Kellogg Foundation, Battle Creek, MI.
Review Panel on the Law of Negligence [2002], Review of the Law of Negligence Report, Government of Australia, Canberra, Australia.
Salmon M.H. [1995], Introduction to logic and critical thinking, Harcourt Brace College Publishers, Fort Worth.
Singh R.P. [2001], A Comment on Developing the Field of Entrepreneurship Through the Study of Opportunity Recognition and Exploitation, "Academy of Management Review", Vol. 26(1).
Stephens A. [2003], Ice Cream with a Mission, "New Statesman", Vol. 132.
Stevenson H.H., Jarillo C.J. [1990], A Paradigm of Entrepreneurship: Entrepreneurial Management, "Strategic Management Journal", Special Summer Issue 11.
Stevenson H.H., Roberts M.J., Grousbeck H.I. [1989], New business ventures and the entrepreneur, Irwin, Homewood, IL.
Stewart A. [1989], Team entrepreneurship, Sage Publications, Newbury Park.
Students for Informed Career Decisions [2000], Ben and Jerry’s, www.stanford.edu/group/SICD/BenJerry/benjerry.html (dostęp: 3.02.2004).
Tan W.-L., Williams J., Tan T.-M. [2003], What is the ‘Social’ in ‘Social Entrepreneurship’?, 48th World International Conference for Small Business, Belfast, Ireland.
Taylor N., Hobbs R., Nilsson F. i in. [2000], The Rise of the Term Social Entrepreneurship in Print Publications, Frontiers of Entrepreneurship Research.
The Big Issue Foundation [2004], About Us, www.bigissue.com/selling.html (dostęp: 19.01.2004).
The Northland Institute [2001], What is 'Social Enterprise', http://northlandinst.org/SocialEnt.cfm (dostęp: 19.01.2004).
The Schwab Foundation [2002], Outstanding Social Entrepreneurs 2002, The Schwab Foundation for Social Entrepreneurship, Geneva, Switzerland
The Social Enterprise Program News [2003], Mission Branding: Hirshberg on Using Business to Change the World, www.gsb.columbia.edu/socialenterprise/news/031112_hirshberg.html (dostęp: 3.03.2004).
Thompson J.L. [2002], The World of the Social Entrepreneur, "International Journal of Public Sector Management", Vol. 15(5).
Venkataraman S. [1997], The distinctive domain of entrepreneurship research: an editor’s perspective, [w:] J. Katz, R. Brockhaus, Advances in Entrepreneurship, Firm Emergence, and Growth, JAI Press III, Greenwich, Conn.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Peredo A.M., McLean M. [2014], Przedsiębiorczość społeczna: krytyczny przegląd koncepcji, "Ekonomia Społeczna", nr 1, s. 77-89.